artikel

Drie vragen over: WhatsApp Kitchen Assistent

Interview Premium

Drie vragen over: WhatsApp Kitchen Assistent

Het Voedingscentrum lanceert een nieuwe manier om mensen te helpen efficiënter boodschappen te doen en voedselverspilling tegen te gaan: de WhatsApp Kitchen Assistant. Tot eind augustus ontvangt de deelnemer twee berichten per week. Woordvoerder Roy van der Ploeg verwacht dat boodschappen doen in de supermarkt slimmer gaat verlopen.

1. Wat gaan supermarkten merken van de nieuwe app ?

‘Als mensen aan de hand van de tips van de WhatsApp Kitchen Assistant worden geïnspireerd om een boodschappenlijstje te maken en zich er aan te houden, dan zullen ze minder snel impulsaankopen doen. Tegelijkertijd zullen ze zich door het maken van het lijstje wellicht ook beter bewust zijn van welke gerechten ze willen gaan maken en wat voor (en hoeveel) ingrediënten ze daarvoor nodig hebben en wat ze daarvan nog in huis moeten halen. Uiteindelijk vinden ook supermarkten het belangrijk om minder eten te verspillen, dus ik denk dat ook de supermarkten het een prima initiatief vinden om mensen ook via WhatsApp te helpen om efficiënter in te kopen.’

2. Wat is de reden om deze app te lanceren ?

‘Het Voedingscentrum wil mensen graag helpen om minder eten te verspillen. Dat doen we door het geven van tips op onze website, maar ook door het maken van handige tools, zoals het Eetmaatje (een maatbeker om de juiste hoeveelheden rijst en pasta af te meten) en de Ja/Nee Koelkaststicker, die de consument laat zien wat je wel en juist niet het beste in de koelkast kunt bewaren. Deze WhatsApp-service is weer een nieuwe manier om mensen op een kanaal dat ze toch al veel gebruiken, te voorzien van tips.’

3. Hoeveel gebruikers verwacht het Voedingscentrum ?

‘Het Voedingscentrum is een van de eerste landelijke voorlichtingsinstanties die mensen gaat helpen via WhatsApp; het is daarom heel moeilijk in te schatten hoe veel mensen zich hiervoor zullen aanmelden. We zien dit dan ook als een experiment. De proef loopt tot eind augustus. Deze zomer bekijken of we hiermee door gaan. Ter ondersteuning staan in het hele land abri-posters die de campagne ondersteunen.’

Roy van der Ploeg, voedingscentrum

Reageer op dit artikel