artikel

Drie vragen over: Happy Toilet

Interview Premium

Drie vragen over: Happy Toilet

Een abonnementsdienst voor toiletpapier: je moet het maar bedenken. Internetondernemer Paul van Venrooij was het gesleep met pakken wc-papier dusdanig zat, dat hij startte met Happy Toilet. Een gebrek aan ambitie is Van Venrooij niet te ontzeggen: op termijn wil hij 60 procent van de huishoudens als klant aan zich binden.

1. Waarom een webshop die enkel en alleen toiletpapier verkoopt?

‘Als je een behoorlijk gezin hebt, zoals ikzelf, verbruik je veel papier en grijp je nog wel eens mis. Zo kwam ik een jaar geleden op het idee voor Happy Toilet. Het is een bewuste keuze om niks anders te verkopen. In het begin heb ik wel gekeken naar luchtverfrissers, handdoekjes, et cetera. Dan kom je echter al gauw bij een abonnement op maat, wat kostentechnisch weer lastiger is.’

2. Hoe verhoudt de prijs zich ten opzichte van de supermarkt?

‘Ons papier is ongeveer net zo duur als in de supermarkt, maar kwalitatief beter. Er zitten meer velletjes op en het is stevig, drielaags toiletpapier. Op termijn komt er wellicht ook een ecologische variant, misschien op een apart platform. Klanten kunnen een abonnement nemen waarbij ze periodiek 96 rollen wc-papier krijgen toegezonden. Hoe groter het gezin, hoe vaker er wordt geleverd. Wie geen abonnement wil, kan ook los bestellen. We willen het consumenten niet te moeilijk maken.’

3. Happy Toilet wil 60 procent van de huishoudens bedienen. Hoe realistisch is dat?

‘Je ziet heel duidelijk een tweedeling, aan de ene kant de écht grote partijen die alles verkopen, zoals Bol.com, en aan de andere kant de specialisten. En dat zal in de toekomst alleen maar meer worden. Ik denk dat je met specialiseren succesvol kunt zijn. Als je nu begint, heb je de keuze om te doen wat je wilt, terwijl veel bestaande partijen tussen wal en schip belanden. Vanuit de huidige structuur zijn we al bij duizend tot 1500 huishoudens uit de kosten, maar we willen groeien.
Momenteel ligt de focus op Nederland en België, maar achter de schermen werken we ook aan een Duits platform. Daarnaast staan we ook open om via andere partijen te verkopen om zo onze markt te vergroten.’

Reageer op dit artikel