artikel

Afgeprijsd-man: ‘stond op het punt handdoek te gooien’

Interview Premium

Afgeprijsd-man: ‘stond op het punt handdoek te gooien’

Het scheelde maar een haartje of Afgeprijsd, de app van NoFoodWasted tegen voedselverspilling, had nooit bestaan. Oprichter August de Vocht stond iets meer dan een jaar geleden op het punt het bijltje erbij neer te gooien.

Een zoektocht van een jaar naar financiers trok een zware wissel en werd hem bijna te veel. Uiteindelijk lukte het De Vocht eind vorig jaar financiers te vinden. De toekomst ziet er nu rooskleurig uit. ‘We schrijven inmiddels zwarte cijfers. De continuïteit is gewaarborgd.’

Dat De Vocht de wanhoop nabij was, werd op indringende wijze duidelijk in ‘The Rollercoaster Startup’, de documentaire die donderdag 3 november zijn première beleefde. Daarin wordt De Vocht in 2015 gevolgd tijdens zijn zoektocht naar financiers. Er is dringend geld nodig om de Afgeprijsd, de app tegen voedselverspilling ,verder van de grond te helpen. De Vocht heeft er dan zelf al circa vier ton eigen geld in gestoken, afkomstig van zijn andere bedrijf dat apps voor bedrijven ontwikkelt. De ondernemer beleeft moeilijke momenten: ‘Moet ik stoppen of niet?’, vraag hij zich hardop af in de documentaire. ‘Ik kan er zelf niet meer geld in stoppen, want dat is er niet.’

Was het echt zó kantje boord?

‘Ik stond toen op het punt de handdoek te gooien. Het is niet vol te houden, als je elke dag gezeik en slapeloze nachten hebt. Kan ik de medewerkers nog wel betalen? Facturen die zich opstapelen. Deurwaarders op de stoep. Gaten die je met gaten dicht. Het was ook een kritisch moment. Als ik op dat moment zou stoppen, kon ik nog op nul beginnen en was ik niemand iets schuldig. Dan zou ik er ook wel weer uit kunnen komen. Het is aan mijn vrouw te danken, dat ik doorging. Ik zou twee weken later bericht krijgen van een aantal financiers. Mijn vrouw zei: ‘Die twee weken kun je ook nog wel volhouden.’ Na die twee weken kwam het eindelijk rond.’

Waarom was het zo moeilijk financiers te vinden?

‘Ze zoeken bepaalde zekerheden, zoals een werkend voorbeeld. Dat kon ik ze niet geven. Ik kon met een supermarktketen in zee gaan, maar dan was het iets van één keten geworden en dat wilde ik niet.’

Je hebt zelfs een pitch gedaan in Amerika?

‘Het ministerie van Economische Zaken wilde dat er een Nederlandse start-up naar de Foodbytes Summit (juni 2015, red.) van Rabobank ging in San Francisco. Ik zou daar dan Afgeprijsd mogen pitchen. In eerste instantie weigerde ik, want ik dacht al rond te zijn met financiers in Nederland. Ik ben toch gegaan, omdat het me bijzonder leek om daar als enige niet-Amerikaan te pitchen. Ik vroeg daar om anderhalf miljoen. Ik dacht, als ik net als in Nederland om twee tot drie ton vraag, word ik uitgelachen. Wat me het meest bijbleef, is het Amerikaans positivisme. Als ze in al hun enthousiasme roepen: ‘You’re the leader’, dan geeft dat wel een boost.’

Je zegt dat de financiën rond leken, waardoor ging het mis?

‘Half juli 2015 donderde alles in elkaar. De lead-investor trok zich terug en daardoor haakten anderen ook af. De dag daarna heb ik wel vijftig telefoontjes gepleegd. Niet alleen naar grote fondsen, maar ook naar kleine investeerders. Na maanden vond ik weer partijen die toezegden, zoals OndernemersLift+. Pas toen er €45.000 subsidie loskwam van Agri Food Capital, werden die toezeggingen definitief. In totaal €350.000 in cash en diensten. Dat was november vorig jaar.’

En toen konden jullie echt van start?

‘We hadden al een jaar proefgedraaid met een aantal winkels. AH Cassandraplein in Eindhoven startte oktober 2014 als eerste. AH-franchiser Marco Outshoorn wilde de app, nadat hij Afgeprijsd in de App Store had gezien. Plus Lutz in Tilburg startte als tweede. In totaal draaiden we proef met zo’n tien winkels. In januari dit jaar zijn we gestart met vijftien winkels.’

Hoe staat het er nu voor?

‘Meer dan 160 supermarkten hebben zich aangesloten. We schrijven zwarte cijfers. Het is geen vetpot, maar iedereen kan worden betaald. De continuïteit is verzekerd. En we kunnen de app nu verder ontwikkelen.’

Wat is jullie ambitie?

‘We willen dit jaar eindigen met tweehonderd supermarkten. Volgend jaar moeten dat er achthonderd worden en het jaar daarop 1500. We willen ook uitbreiden naar het buitenland, België, Duitsland en Groot-Brittannië. We zijn ook in gesprek met een supermarktformule. Het enige wat ik daarover kan zeggen, is dat het één van de kleinere is. We denken bovendien aan een tweede financieringsronde. Nu we bewezen hebben dat het werkt, kijken investeerders anders naar ons. Maar ze moeten er wel in willen stappen, omdat ze achter het streven van NoFoodWasted staan om voedselverspilling te verminderen.’

August de Vocht (r) met Plus-ondernemer Dick Hoogendoorn.

August de Vocht (r) met Plus-ondernemer Dick Hoogendoorn.

Maar het is toch niet alleen liefdewerk oud papier?

‘Zeker niet. Ik ben ervan overtuigd dat dit soort initiatieven alleen kans van slagen heeft, als het commercieel is opgezet. Alleen als er geld wordt verdiend, kun je continuïteit waarborgen. Uiteindelijk moet het iedereen een win-win-winsituatie opleveren, de supermarkt, de consument en het milieu moeten er baat bij hebben.’

Waarom moeten supermarkten zich aansluiten?

Ze verminderen hun derving, dat levert een besparing op. Bovendien komen ze via Afgeprijsd in contact met hun klanten. Gemiddeld heeft 10 procent van de klanten van deelnemende supermarkten de app Afgeprijsd geïnstalleerd. Dat zijn gemiddeld zo’n vijfhonderd klanten per supermarkt. Daarvan kiezen er vierhonderd om dagelijks pushberichten met afprijzingen te ontvangen. Dat is een groot bereik, groter dan dat van een folder. Bovendien is er uit de data veel te leren. Wellicht is het beter om variabel af te prijzen, met kortingen van 10 tot 50 procent, in plaats van alles wat door de datum dreigt te gaan aan te bieden met 35 procent korting. Misschien moet je de schappen anders indelen om derving te voorkomen. Daarnaast denken we hun klanten te kunnen inspireren.’

Hoe moet dat gebeuren?

‘Iets meer dan de helft van de klanten doet boodschappen met een papieren boodschappenlijstje. Gemiddeld kiezen mensen uit zo’n tien maaltijden. Daar zit weinig variatie in. Eenmaal in de supermarkt werken ze hun lijstje af en ze staan niet open voor suggesties. Als ze hun boodschappenlijst in de app maken, staan ze wel open voor nieuwe dingen, dat kan bijvoorbeeld met menusuggesties met een afgeprijsd product. Dan voorkom je niet alleen verspilling, maar inspireer je ook.’

 

Hoe ben je eigenlijk op het idee gekomen voor NoFoodWasted en Afgeprijsd?

‘Tijdens het boodschappen doen, zag ik producten die tegen de datum aanzaten en met korting werden verkocht. Ik bedacht me dat ik graag van tevoren had geweten welke producten dat waren, dan had ik mijn lijstje daarop kunnen aanpassen. Daarnaast zat het tegengaan van voedselverspilling al in mijn systeem, want zoals het nu gaat, kan het niet. Ik wil een betere wereld aan mijn kinderen nalaten.’

Super én consument gaan voedselverspilling tegen

De voedselverspilling in de Nederlandse supermarkten kost jaarlijks circa €400 miljoen. Dat bedrag kan volgens August de Vocht drastisch omlaag door aanbod en vraag van producten die tegen de uiterste verkoopdatun zitten, samen te brengen. Het door hem ontwikkelde Afgeprijsd van NoFoodWasted is een app voor smartphones waarin supermarkten producten kunnen plaatsen die tegen de tht-datum zitten en zijn afgeprijsd.

Consumenten kunnen met de app in één oogopslag zien welke producten ze in de supermarkt van hun keuze  met korting kunnen kopen. Dat stimuleert de verkoop van producten die anders wellicht in de afvalbak belanden. De supermarkt vermindert zijn derving. Dat bespaart de ondernemer kosten en gaat voedselverspilling tegen. De consu-ment kan voordeliger boodschappen doen en draagt ook zijn steentje bij om verspilling tegen te gaan.

De app Afgeprijsd is beschikbaar als gratis download in de Android Playstore en de Apple App Store.

Reageer op dit artikel