artikel

Marcel Huizing (Dirk) droomt van meer stadswinkels

Interview Premium

Marcel Huizing (Dirk) droomt van meer stadswinkels

De stadswinkel. Ook Dirk heeft er nu één. Aan de beruchte Warmoesstraat in Amsterdam. ‘Meer in het centrum kun je niet zitten’, stelt Marcel Huizing. De Dirk-directeur leidt Foodmagazine rond op de openingsdag en onthult waarom de ‘city-Dirk’ verschilt van al die andere stadswinkels.

We staan in een straat waar heel veel leuke dingen zijn gebeurd, maar ook minder leuke dingen.’ Het understatement van de dag komt uit de mond van Klaas Wilting. De oud-woordvoerder van de Amsterdamse politie verricht in de ochtend van 10 november de opening van de Dirk aan de Warmoesstraat. Voor deze gelegenheid zijn er rood-witte politielinten voor de ingang bevestigd, als knipoog naar de buren. Pal naast de supermarkt zat ooit politiebureau Warmoesstraat, bekend van misdaadschrijver  Appie Baantjer. Op de plek waar nu de stadswinkel is geopend, stond eerder een klooster. Dat van de zusters Augustinessen. ‘Wij sloten de mensen op en de zusters vingen ze juist op’, weet Wilting zich nog te herinneren, net voordat hij de linten verwijdert. Nu zowel het politiebureau als het klooster verleden tijd is, is Dirk volgens hem de meest geschikte partij om het gat op te vullen. ‘De mensen die hier wonen, wilden een supermarkt. Dus als er een supermarkt komt, dan moet het ook een echte Amsterdamse supermarkt zijn. Bij Dirk word je geholpen, zoals je als Amsterdammer geholpen wilt worden.’ Woorden die goed vallen bij het aanwezige publiek dat bestaat uit klanten, twee zusters Augustinessen, het personeel en Dirk-directeur Marcel Huizing. Hij laat op de openingsdag aan Foodmagazine zien wat er nu zo bijzonder is aan de winkel met een oppervlakte van 450 vierkante meter in hartje Amsterdam.

Hoe kom je als supermarktketen aan deze plek?

Huizing: ‘Wij zijn drie, vier jaar geleden benaderd door de ontwikkelaar van het pand. Hij, en ook de gemeente, wilde hier graag een supermarkt zien. Daar hebben we goed over moeten nadenken. Zoals je weet, was het pand ingericht als klooster. Toen we hier voor het eerst gingen kijken, was er een wirwar aan verschillende ruimten met allemaal hoogteverschillen. Niet echt de plek die op het eerste gezicht geschikt lijkt voor een supermarkt. Maar als formule moet je daar als het ware doorheen kunnen kijken. Er zijn zodoende niet alleen verschillende tekeningen gemaakt, maar ook een 3D-animatiefilmpje om alles in kaart te krijgen en te zien waar de mogelijkheden liggen. Net na de zomer is het opgeleverd.’

Wat maakt deze stadswinkel anders dan al die andere cityconcepten van de concurrentie?

‘Bij stadswinkels denk je al snel aan to go-concepten. En dit is absoluut geen to go-winkel. Op een winkeloppervlak van 450 vierkante meter hebben wij een plek gecreëerd waar je alle boodschappen kunt doen. Dat was ook altijd ons uitgangspunt. Er was vanuit de omwonenden veel vraag naar een echte supermarkt. Je zou het niet zeggen, maar stiekem wonen hier heel veel mensen. En die willen gewoon een eigen supermarkt.’

Overleg op topniveau. Links Marcel Huizing met Dirk van den Broek senior, rechts supermarktmanager Maikel van der Eng. Foto: Diederik van der Laan.

Overleg op topniveau. Links Marcel Huizing met Dirk van den Broek senior, rechts supermarktmanager Maikel van der Eng. Foto: Diederik van der Laan.

Die volwaardige supermarkt, waarin zie je dat terug?

‘We hebben hier een volledige broodafdeling. Die is net zo groot als in filialen met een oppervlakte van 1500 vierkante meter of meer. In vergelijking met een doorsnee-Dirk zijn er zelfs meer broodvarianten. En ook op deze locatie staat een broodsnijmachine. De mensen hebben erom gevraagd. We zijn erg benieuwd hoe dat gaat uitpakken.’

Dat is vast niet de enige uitdaging.

‘In deze winkel gaan we heel veel testen. En voor alles geldt: als het succesvol is, dan gaan we het bij meer winkels doen. Zo hebben we hier meer biologisch in het assortiment dan we bij Dirk gewend zijn. En zoals je ziet, staan er bij de verschillende afdelingen schermen met informatie voor zowel de klant als de medewerker. Dat is ook voor het eerst. Zo communiceren we via de schermen de acties van de winkel. Ook een primeur. Niet eerder was er een Dirk die zijn eigen acties heeft en waar de landelijke acties uit de folder niet gelden. Best spannend om te zien wat dat gaat doen. Het betekent immers wat voor je omzet. En bij de agf hebben we digitale schermen waarop de prijzen staan. Door dit systeem kunnen we ieder moment reageren op bewegingen in de markt. Ja, ook dit gaan we in andere winkels introduceren.’

Ook bij de vier kassa’s pakt Dirk het anders aan.

‘Ja, het is de eerste Dirk in Amsterdam waar je alleen kunt afrekenen met pin of via SafePay, waardoor je in deze winkel geen geldlades hebt. De winkel verlaten kan door het scannen van de kassabon bij het poortje. Je zit immers wel in de Warmoesstraat. En verder hebben we hier geen winkelwagens, maar alleen mandjes.’

Een andere uitdaging is de bevoorrading.

‘Iedere dag staat er stipt om 7.00 uur een vrachtwagen strak tegen de gevel geparkeerd. Met vier containers vol en daarmee hebben we de complete handel voor de rest van de dag binnen. Dan heeft het winkelteam tot 9.30 uur de tijd om
alles op orde te maken, want dan gaan de deuren open. We zijn iedere dag van 9.30 tot 21.30 uur open. Eerder starten heeft eerlijk gezegd ook geen zin, want dan is er hier vrijwel geen volk op straat. In eerste instantie was het de bedoeling om te lossen bij een steeg langs Hotel Krasnapolsky, maar dat was toch echt te smal voor een vrachtwagen.’

Oud-woordvoerder van de Amsterdamse politie Klaas Wilting (rechts) opende de stadswinkel van Dirk aan de Warmoesstraat. Foto: Dirk van den Broek.

Oud-woordvoerder van de Amsterdamse politie Klaas Wilting (rechts) opende de stadswinkel van Dirk aan de Warmoesstraat. Foto: Dirk van den Broek.

Is dat ook meteen de grootste uitdaging, dat laden en lossen?

‘Ik denk toch ook het bepalen van het assortiment. Wat gaat wel, en wat gaat niet werken? De klant mag niet misgrijpen, dat staat voorop. We hebben nu 3500 producten waarvan we denken dat die passen bij de klant in hartje Amsterdam. Zo hebben we champagne in de koeler, luxe varianten diepvriesvlees, wijnen en chocolade. Bier verkopen we niet in kratten en koffie juist in de vorm van capsules en cups. Echt gericht op de binnenstad, maar wel voor de laagste prijs waar Dirk om bekend is.’

En de toerist?

‘Die is natuurlijk ook welkom, want iedere klant is er één. Zo verkopen we non-food, zoals paraplu’s, poncho’s en souvenirs die in het teken staan van Amsterdam. Alleen de basis, dat is de buurtbewoner.’

Hoe zijn de eerste reacties die je hebt ontvangen?

‘De mensen zijn laaiend enthousiast. Ik heb in de aanloop naar de opening wel eens gekscherend gezegd dat er meer ‘rood’ op straat moet komen. En dat gaat ook echt gebeuren. We kunnen dit op meer plekken in Amsterdam doen. Op dit moment hebben we twee locaties op het oog. En als het gaat werken, dan beperkt dit concept zich niet tot Amsterdam. Dat weet ik zeker.’

Wie ook enthousiast is, is Dirk van den Broek senior. De 92-jarige oprichter van de formule brengt op de openingsdag, samen met zoon Ed van den Broek, een bezoekje aan de winkel. ‘Ik zit al meer dan zeventig jaar in het vak, maar ik had nooit gedacht dit mee te mogen maken. Een winkel aan de Warmoesstraat’, zegt de pater familias van de Dirk-formule, wanneer hij een rondje door de winkel heeft gemaakt. ‘Vooraf zit je met een aantal vragen. Je kunt er toch geen auto parkeren? En hoe zit het met het laden en lossen? Maar ik moet zeggen, het is toch goed gelukt’, luidt zijn oordeel.

Marcel Huizing op de openingsdag van de Dirk aan de Warmoesstraat in gesprek met Dirk van den Broek senior, de 92-jarige oprichter van de supermarktketen. Foto: Diederik van der Laan.

Marcel Huizing op de openingsdag van de Dirk aan de Warmoesstraat in gesprek met Dirk van den Broek senior, de 92-jarige oprichter van de supermarktketen. Foto: Diederik van der Laan.

Huizing is, vanzelfsprekend, blij met de woorden van de oprichter.

‘Mijnheer Van den Broek is nog heel actief in het meedenken over de winkels. En vergis je niet, hij weet precies wat er speelt in de markt. Stelt altijd scherpe vragen. Bij binnenkomst wilde hij meteen weten of er ook in deze winkel een broodsnijmachine staat. En wat ik altijd heel bijzonder vind, is dat hij ontmoetingen met medewerkers nooit vergeet. Ook hier herkent hij de mensen die hij al eerder heeft gesproken.’

Tot slot, wat vergeten de mensen die denken dat een supermarkt aan de Warmoesstraat niet gaat werken?

‘Als je tegen iemand zegt ‘We gaan een supermarkt openen in de Warmoesstraat’, dan fronzen ze de wenkbrauwen. En dat is op zich ook niet zo gek. Maar vergeet niet, in de zeventiende eeuw was dit de rijkste buurt van Amsterdam. Daarna is het – zoals bekend – ver afgegleden, maar je ziet de directe omgeving de laatste tijd positief veranderen. Tegenover De Bijenkorf komt bijvoorbeeld een appartement met een waarde van maar liefst €24 miljoen. 24 miljoen! De weg omhoog is ingezet.’ 

Reageer op dit artikel