artikel

Sorbo groot in service merchandising

Interview

Sorbo timmert flink aan de weg. In het jaar waarin de non-foodspecialist het 50-jarig bestaan van het merk viert, bewijst service merchandising meer dan ooit zijn toegevoegde waarde. Het klantenbestand werd door recente overnames uitgebreid met onder meer Hoogvliet en Poiesz waardoor de non-foodspecialist in staat is de dienstverlening meer te verdiepen. Een groot deel van de markt van zelfzorggeneesmiddelen verschuift naar de supermarkten, verwacht ceo Wouter Meijerink.

Sorbo groot in service merchandising

Met meer dan 10.000 producten in twintig productcategorieën bedient Nedac Sorbo Group dagelijks haar klanten in heel Europa. Ceo Wouter Meijerink leidt het logistiek complexe concern. Het klantenbestand bestaat uit bouwmarkten, tuincentra, non-foodketens én het supermarktkanaal. Sorbo levert meer dan tien non-foodconcepten uit. Wouter Meijerink: ‘Non-food is grotendeels slow moving en daarmee logistiek complex. Hierin worden we steeds flexibeler.’   Afhankelijk van de wensen van de klant past Sorbo de  distributievorm en het merchandisingmodel aan. Service merchandising is wat Meijerink betreft geen doel op zich. ‘We kunnen ons ook prima meten met de categoriespecialisten als we rechtstreeks zaken doen met klanten zonder dat ze kiezen voor service merchandise. We zijn flexibel in de inzet van onze servicemodellen.’

Nedac was, naar Amerikaans voorbeeld, de eerste service merchandising organisatie. In de supermarktwereld zijn jullie daarmee bekend geworden. Hoe is dat nu ?

‘Verkoop via service merchandising bedraagt de helft van onze omzet. Wij hebben elke dag 130 man op de weg in de  Benelux die zorgdragen voor onze directe winkelbelevering. Het stelt onze klanten in staat om een totaalaanbod aan de consument te bieden. De vele sku’s en winkels brengen veel complexiteit met zich mee. Veel retailers hebben inmiddels ervaren dat zelf doen toch moeilijker is dan het lijkt.’

Waarom is het zo complex ?

‘Het gaat om zeer veel artikelen, die bij veel verschillende fabrieken gesourced moeten worden. Ga maar na, soms zijn er twintig leveranciers uit het Verre Oosten betrokken bij één schapmeter in een winkel. Wij merken dat klanten dit concept dan ook liever uitbesteden omdat het tijdrovend en complex is om zelf te managen. Door onze manier van werken kunnen wij een aangepast assortiment aanbieden voor elke klant. We kijken heel klantspecifiek. Wat zijn de behoeften van deze winkel en wat zijn de wensen van zijn klanten? Zo kunnen wij op lokaal niveau een assortiment bieden dat is toegesneden op de wensen van die specifieke winkel.’

Hoe is service merchandising eigenlijk ontstaan ?

‘In 1962 startte Jac. H. de Jong het bedrijf Nedac, de Nederlandse Agenturen Combinatie. Nedac bv fungeerde als verkoopkantoor voor een aantal fabrikanten van schoonmaak-artikelen en andere huishoudelijke producten. Om de schoonmaakartikelen meer als concept in de markt te zetten, werd in 1967 de merknaam Sorbo gelanceerd, afgeleid van het woord absorberen. Onder dit merk werden de schoonmaak-artikelen actief richting consumenten gecommuniceerd. De Sorbo-producten werden ook toen al voornamelijk via het supermarktkanaal aangeboden. Om de logistieke complexiteit voor de klanten op te lossen, ontwikkelde De Jong het Service Merchandising-systeem. Dit is weliswaar ontwikkeld naar het Amerikaanse model, maar toegespitst op de Nederlandse detailhandel.’

Door de overnames van Didden en van de voormalig klanten van Lexro ligt jullie assortiment nu ook bij Hoogvliet en Poiesz. Hoe profiteert Sorbo daarvan?

‘De kennis van Didden op het gebied van lampen, batterijen en wenskaarten is een welkome aanvulling op onze expertise. De gezamenlijke onderneming is hierdoor in staat nog beter in te spelen op de groeiende behoefte in het uitbesteden van de long tail non-foodassortimenten van onze klanten in verschillende dienstverleningsvormen. Didden was te klein om zelfstandig te toekomst in te gaan. De klanten, zoals de ketens Hoogvliet en Poiesz, die we na het faillissement van Lexro hebben overgenomen, zijn  enthousiast om de productcategorieën weer een nieuwe impuls te kunnen geven. Dit stelt ons in staat om ons assortiment en dienstverlening naar klanten verder te verdiepen en te verbreden.’

Afvloeiing van non-food naar discountformules als Big Bazar en Action neemt een enorme vlucht. Wat betekent dat voor Sorbo?

‘De afvloeiing van foodretail naar discount valt in onze ogen enorm mee. Het verschuiven van non-food retail omzet naar non-food discount is inderdaad opvallend. Iedereen kan in de pers lezen dat er veel gebeurt in die sector. Het valt ons op dat de oorsprong van een discounter ook ligt in een ander distributie- en margemodel. We kunnen alle verschillende distributiemodellen bieden, vaak is het gewenste model afhankelijk van de prijs, service en rendementsambitie van een individuele retailer. Wij maken ons distributiemodel passend op de wensen van de klant en dat kan zover gaan dat we exclusieve productranges aanbieden.’

Hoe hebben jullie de afgelopen tijd de distributie verder uitgebreid ?

‘We hebben veel nieuwe initiatieven ontplooid voor onze merken, bovendien is onze e-commerce verder ontwikkeld. Daardoor hebben we onze distributie-uitbreiding weten te realiseren. In onze merken als Sorbo en Best For Your Friend (dierensnacks en -voeding) blijven we investeren. Klanten zien dat ze hiermee de categorie weer van nieuwe impulsen kunnen voorzien waardoor wij meer distributie weten te realiseren.’

Sorbo bestaat dit jaar 50 jaar.  Dat gaat niet onopgemerkt voorbij ?

‘Het merk Sorbo bestaat 50 jaar, Nedac Sorbo Group bestaat langer. Het 50-jarig bestaan van het merk zie je onder andere terug in een activatie op de winkelvloer. We vertellen de consument over ons jubileum. Onze boodschap daarbij is dat we ons merk vernieuwen maar ook vertrouwd blijven. Bovendien bieden we via onze service merchandisers allerlei acties aan waar ondernemers op kunnen intekenen.’

 

Sinds de invoering van de Geneesmiddelenwet in 2007 zijn veel zelfzorggeneesmiddelen ook verkrijgbaar bij supermarkten. Sorbo maakt hier ook steeds meer werk van. Hoe gaan supermarkten om met deze speciale tak van sport?

‘Zelfzorggeneesmiddelen zijn een belangrijke groep om een totaalassortiment te kunnen aanbieden. Wij begeleiden winkels al 10 jaar om de noodzakelijke vergunningen te halen en verzorgen de bijbehorende winkelpresentatie zodat zij in staat zijn om steeds meer zelfzorggeneesmiddelen te verkopen. Supermarkten zijn een sterk groeiend kanaal in deze markt en wij verwachten dat er in de toekomst een groter deel van de markt naar supermarkten verschuift.  Zowel kleine als grote winkels willen we daarvoor van een onderscheidend assortiment voorzien. Klanten die wij beleveren presteren beter dan anderen. Dit komt omdat wij de winkels daarin compleet kunnen ontzorgen. Bovendien kunnen we een betere executie realiseren door veel meer specialisme en focus te brengen dan een individuele winkel kan waarmaken.’

Uit recente cijfers van IRI blijkt dat de markt van non-food groeit en dat Sorbo harder groeit. Hoe valt dit te verklaren ?

‘Onze klanten realiseren zich dat het aanbieden van een compleet assortiment een lastig concept is. Nedac Sorbo speelt hierin een grote rol en kan haar klanten ontzorgen. Wij hebben aandacht voor alle productcategorieën, we investeren en innoveren hierin. Dat leidt tot resultaten.’

Reageer op dit artikel