artikel

In de ‘gele zee’ het onderscheid blijven maken

Interview

Westland komt met een andere Maaslander. Begin 2018 ligt er een nieuwe romige kaas in de schappen. De receptuur houdt het Huizense kaasbedrijf nog even voor zich. Wél klinkt bij ceo Henny Westland door dat de moordende concurrentie noopt tot het nemen van maatregelen. ‘We willen natuurlijk blijven opvallen in de gele zee. En dat lukt heel goed met onze smaakvolle merken.’

In de ‘gele zee’ het onderscheid blijven maken
Bram Weideveld, Henny Westland en Marjan Luit (vlnr): ‘De recepten zijn onze eigendom. We zijn dan ook trots op onze eigen R&D-afdeling.’

Er valt niet aan te tornen. Henny Westland gaat niet alléén op de foto. Dat zou afbreuk doen aan wat het familiebedrijf wil uitstralen. ‘Wij doen het sámen,’ benadrukt de eerste vrouwelijke ceo van het bedrijf achter de bekende kaasmerken Old Amsterdam, Maaslander, Westlite en Trenta. Nog niet eens zo heel lang geleden was het relatief eenvoudig op te vallen met de smakelijke kazen waar Westland al iets meer dan tachtig jaar om bekend staat.

Inmiddels puilen de schappen in de Nederlandse supermarkten uit met tal van kaassoorten; vooral de kazen buitenlandse afkomst nemen sterk toe. Probeer dan maar eens bij de consument in de smaak te vallen. En dus bedenkt Westland in deze nieuwe werkelijkheid ook nieuwe recepturen met behulp van een eigen R&D–afdeling. Die zetelt in Huizen, waar ook de sales- en marketingafdeling zijn ondergebracht. Een verhaal dat met trots wordt gedeeld. Behalve Henny Westland zelf, schuiven ook projectleider Marjan Luit en trade marketing manager Bram Weideveld aan. ‘We hebben de afgelopen tijd klantenonderzoek gedaan en daarmee zijn onze productontwikkelaars aan de slag gegaan. We willen ons 40 jaar oude merk Maaslander relevant houden. Net als de andere merken’, verklaart Weideveld. Westland Kaas Groep is voor 100 procent in handen van de familie Westland. En dat vindt het drietal best uniek, in een branche waar wordt opgebokst tegen concerns als Cono Kaasmakers en FrieslandCampina.

Jullie zijn één van de grootste verkopers van merkkazen in Nederland en willen Maaslander terugbrengen naar de top. Blijkbaar is het merk wat op de achtergrond geraakt de afgelopen jaren…

Marjan Luit: ‘Maaslander is nu 40 jaar oud. We willen dat merk relevant houden. Wij hebben met de Maaslander al in een heel vroeg stadium ingezet op 20 tot 25 procent minder zout dan in een gemiddelde kaas. Nog voordat de zoutdiscussie in dit land goed en wel op gang was gekomen. Maar in het jong- tot belegensegment vallen we daar nu niet meer mee op. Het is nu meer van hetzelfde in het kaasschap en er zijn ook meer kaassoorten die minder zout bevatten. De concurrentie heeft ons niet ingehaald, maar wel bijgehaald. We zijn daarom weer op zoek gegaan naar meer onderscheidend vermogen voor dit merk. En we presenteren de nieuwe Maaslander in week 10 van 2018.’

Hoe is dat onderscheid teruggevonden?

Marjan Luit: ‘Daar kunnen we nog niet tot in detail over uitweiden. Of ik een tipje van de sluier wil oplichten? Het wordt de lekkerste kaas die je kunt bedenken. Voor de echte verwenboterham, maar ook heerlijk bij de borrel. Behalve met een nieuwe receptuur, komen we ook met een nieuwe verpakking. Het is best een rigoureuze aanpassing.’

De R&D-afdeling is een centrale spil binnen jullie onderneming. Ook bij het bedenken van deze nieuwe Maaslander. Is dat de kracht van jullie bedrijf?

Henny Westland: ‘Hier zijn we inderdaad heel trots op. We hebben geen eigen productiebedrijf; onze kazen worden op verschillende locaties geproduceerd. Maar de recepten zijn ons eigendom. Daarmee zijn we onderscheidend. Goede kwaliteitskaas aan de man brengen, vergt meer dan een goede sales- en marketingafdeling runnen. Wij streven altijd naar een receptuur die erboven uitsteekt qua smaak en daarvoor is onze R&D-afdeling, met ervaren voedingstechnologen, van heel groot belang.’ Bram Weideveld vult aan: ‘Aan smaak doen wij geen concessies. Dat bepaalt namelijk al meer dan 80 jaar ons succes.’ Henny Westland: ‘We willen in die grote gele zee blijven opvallen en dat is niet altijd makkelijk met een overvloed aan buitenlandse kazen en soms weinig kennis bij het verkopend personeel over de excellente Nederlandse kaassoorten.’

Daarom gaan jullie met een foodtruck het land in om Westland onder de aandacht te brengen?

Marjan Luit: ‘Vanaf begin volgend jaar trekken we inderdaad met een foodtruck rond. Het ontbreekt aan kennis bij zowel consument als verkoopafdeling van een gemiddelde supermarkt. Het lijkt soms of consumenten denken dat de kaas zo uit de fabriek komt; dat irriteert. En in de enorme hoeveelheid en variatie van kaassoorten is het soms ook lastig de weg vinden. In een gemiddelde Albert Heijn zijn al 100 soorten buitenlandse kazen te koop. Wij willen duidelijk gaan maken dat een verkoper ook een Nederlands stukje kaas kan adviseren op de kaasplank. We moeten veel trotser zijn op ons eigen culturele erfgoed, de Nederlandse kaas.’

Met de Trenta waren jullie een voorloper. Toch is het in Nederland nog geen heel groot merk geworden. Hoe kan dat?

Henny Westland: ‘Ook hier waren we al heel vroeg met deze best wel bijzondere kaassoort. Trenta is een kaas voor mensen die vooral goed op hun cholesterol letten. In deze tijd is daar heel veel aandacht voor, destijds nog niet zo. De kaas kent een hoog percentage onverzadigd vet, omdat een groot deel van de dierlijke vetten is vervangen door plantaardige olie. Maar deze kazen liggen niet alleen in Nederland, inmiddels in zo’n 70 landen. Dat geldt ook voor de andere merken van ons. In het buitenland verkopen we tonnen van deze Trenta. Misschien gaan we het in ons eigen land ook weer wat beter voor het voetlicht brengen.’

Jullie hebben recent drie cheese-stores van Old Amsterdam overgenomen. Hoe is het met dit bekende merk?

Marjan Luit: ‘Goed. We gaan hiermee de komende tijd flink verder aan de weg timmeren. Het blijft een belangrijk merk voor ons waar we begin jaren tachtig mee zijn begonnen. Een goed voorbeeld van een kaassoort waar de receptontwikkelaars een belangrijke rol hebben gespeeld. We hebben hen destijds als bijna onmogelijke opdracht meegegeven een snijdbare kaas met kristallen te produceren. (De witte puntjes in oude kaas zijn eiwitkristallen die tijdens de rijping van de kaas zijn ontstaan, red.) Best moeilijk, omdat zo’n combinatie makkelijk kan leiden tot een te brokkelige kaas. Henny Westland: ‘Enkele weken geleden hebben we drie cheese-stores van Old Amsterdam in hartje Amsterdam overgenomen. Destijds opgericht door een neef van ons. En in oktober openen we enkele pop-upstores op Schiphol om die buitenlandse toerist meteen bij aankomst in Nederland bekend te maken met Old Amsterdam. Het geeft aan hoe we op dit merk inzetten en het nog meer onder de aandacht willen brengen.’

Duurzaamheid is een belangrijke pijler onder jullie bedrijfsvoering. Waarom is dit zo belangrijk?

Henny Westland: ‘Wij hebben een heel duidelijke doelstelling. In 2036 moeten 100 miljoen mensen duurzaam kunnen genieten van onze klimaatneutrale kaas. Kaasproducten hebben een hoge ecologische voetafdruk. We zijn ons hiervan bewust. Dat we dit belangrijk vinden, is ook typerend voor een familiebedrijf. Behalve dat we ons bedrijf willen overdragen aan een volgende generatie, hebben we ook zorg voor onze omgeving en de generaties die nu gaan opgroeien.’

Dat blijkt ook uit jullie familiefonds.

Henny Westland: ‘Westland Familiefonds brengt inderdaad maatschappelijke verantwoordelijkheid op diverse manieren in de praktijk. Lokaal en regionaal steunen we kleinschalige culturele en maatschappelijke doelen met het vrijmaken van tijd en financiële middelen. Een aantal keren per jaar besteden we daarom met alle werknemers en familieleden van Westland tijd aan maatschappelijke instellingen, door activiteiten met of voor deze groepen mensen te organiseren. De laatste keer met ouderen.’  

Over Westland Kaas

Westland Kaas (opgericht in 1938) kent 38 zogeheten certificaathouders, eigenaren, en dat zijn allen familieleden. Vier van hen, onder wie ceo Henny Westland, werken daadwerkelijk in het bedrijf. Henny Westland – de derde generatie – staat sinds 2012 als eerste vrouwelijke ceo aan het roer. De Maaslander Kaasmakers Boerenkaas van het bedrijf is uitgeroepen tot Gekozen Product van het Jaar 2017 in de categorie kaas in stuk. Het resultaat van een onderzoek onder 5000 consumenten door Nielsen. Westland Kaas won in 2014 de Familie Bedrijven Award. Stichting Familie Onderneming looft jaarlijks de award uit en werd opgericht door ondernemer John Fentener van Vlissingen met als doel het Nederlandse familiebedrijf te ondersteunen. Westland Kaas telt 95 medewerkers en exporteert naar circa zeventig landen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels