artikel

Drie vragen aan: Sander van der Hoeven

Interview

Hoogvliet test in vestigingen in Voorschoten en Alphen aan den Rijn binnen het zuivelschap een inspiratiegedeelte, met ook niet-zuivelproducten.

Drie vragen aan: Sander van der Hoeven
Het zuivelschap van Hoogvliet. Foto: Roel Dijkstra

Alle ingrediënten op de receptkaartjes bij het nieuwe schap zijn er te vinden. ‘Klanten lopen routinematig langs het zuivelschap en dat willen we op een opvallende manier onderbreken’, verklaart Sander van der Hoeven, categorymanager zuivel.

Waarom doen jullie dit?

‘Hoogvliet hoopt stopkracht te creëren en de klant te helpen bij de samenstelling van een bijzonder ontbijt en dessert. Na een kwartaal wordt gekeken of ook uitrol naar andere vestigingen plaatsvindt. De consument die bij de zuivelafdeling van Hoog-vliet rondloopt, kan ook appels, koekjes, ontbijtgranen, ontbijtkoek, honing en bosbessen in het schap aantreffen. De schappen bestaan uit stalen frames en een folie met houtlook.’

Is gemak hierbij de belangrijkste drijfveer?

‘Gemak is zeker heel belangrijk. Door naast zuivel, ook andere producten in het schap te plaatsen, kan de consument zonder veel door de winkel te hoeven lopen, heel eenvoudig een ontbijt en toetje zelf samenstellen op één plek. Alle normaliter niet-gekoelde artikelen zijn door ons in koelingen getest op houdbaarheid. Het past in de trends van pick & mix, en gemak. Aan de zijkant van het nieuwe schap staan receptkaartjes met alle ingrediënten die in het inspiratieschap zijn terug te vinden. We hebben de etalage samen ontwikkeld met FrieslandCampina.’

Het zuivelschap dat Hoogvliet test. Foto: Roel Dijkstra

De ‘etalages’ in het zuivelschap zien er regelmatig anders uit?

‘Maandelijks wisselen de thema’s en dus ook de artikelen in het inspiratieschap, waarvan er in de vestiging in Voorschoten twee zijn te vinden. We evalueren na een kwartaal en besluiten dan of we de module uitrollen naar andere wat grotere vestigingen van Hoogvliet. De komende tijd interviewen we klanten en vergelijken we de omzetten van de andere vestigingen met de testwinkels. Als we het concept gaan uitrollen, zullen we dit mogelijk in de kleinere vestigingen in afgeslankte vorm toepassen. De samenwerking met Hoogvliet is door FrieslandCampina gekozen, omdat wij al jaren een hoog fair share in zuivel hebben. Door het geven van inspiratie, verwachten we een verschuiving van standaardvla naar high-
valueproducten.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels