artikel

‘Hiiper creëert winst voor klant, super en fabrikant’

Interview

AMSTELVEEN – Consumenten kunnen met de gratis app en website van Hiiper zien welke supermarkt het goedkoopst is of welke aanbiedingen waar zijn te vinden. Met de data creëren we een win-win-winsituatie voor zowel de klant, de supermarkt en de fabrikant’

‘Hiiper creëert winst voor klant, super en fabrikant’
Jasper Gerritsen (r) en zijn compagnon Danny Brugman.

De data die de boodschappenlijsten van klanten opleveren, kunnen fabrikanten, leveranciers en supermarktketens gebruiken om producten, aanbiedingen en hun website te finetunen. ‘Hiiper kan zo een win-win-winsituatie opleveren, zowel voor consumenten, supermarkten als fabrikanten’, zeggen oprichter Jasper Gerritsen en zijn compagnon Danny Brugman.

Prijsvergelijker Hiiper maakt een vliegende start. De app is al tienduizenden keren gedownload en ook het aantal gebruikers van de website Hiiper.nl groeit hard. ‘Het overtreft al onze verwachtingen en doelstellingen’, aldus Gerritsen en Brugman.

Gebruikers van Hiiper kunnen in één oogopslag zien bij welke supermarkt hun boodschappenlijst die week het goedkoopst is. Maar ze kunnen ook zien welke boodschappen ze waar moeten doen, als ze het allergoedkoopst uit willen zijn. Maar er is in de app ook een tabje om bijvoorbeeld de allerbeste aanbiedingen op een rijtje te zien. De toepassing vergelijkt de reguliere prijzen en aanbiedingen van negen verschillende supermarktformules, waaronder uiteraard de grote drie – Albert Heijn, Jumbo en Plus.

Hiiper beleefde zijn officiële première zaterdag 17 februari op de Huishoudbeurs in Amsterdam. In de aanloop is een half jaar getest en gefinetuned met circa 1500 consumenten. Een persbericht zorgde voor veel mediabelangstelling. Hiiper liet zien dat de aanbiedingen van supermarkten niet altijd zo goed zijn als de reclame doet geloven. Zoals een aanbieding van DekaMarkt waar klanten maar 1 eurocent korting kregen. Landelijke kranten doken daardoor op de startup. Ook waren de oprichters te horen op Radio 538. Hiiper werd daardoor even een hype. Het aantal gebruikers groeide spectaculair. ‘We zitten al voorbij de doelen die we ons voor het einde van de zomer hadden gesteld.’ Overigens zijn de minieme aanbiedingen eerder uitzondering dan regel. Normaliter bewegen kortingen zicht tussen 20 en 50 procent. ‘Je kunt echt veel voordeel behalen’, zegt Gerritsen.

Hoe reageert de consument op Hiiper?

‘Op de Huishoudbeurs waren de reacties fantastisch. Mensen zeiden dat ze hier al altijd op hadden gewacht omdat ze altijd veel tijd kwijt waren aan het doorspitten van folders. Het belang van folders is nog steeds groot; 50 procent van de klanten bereidt zijn supermarktbezoek op die manier voor en 80 procent oriënteert zich vooraf of in de winkel op prijsuitingen. Die zijn blij dat dit werk hen nu uit handen is genomen. En ze waren verbaasd dat we ook de prijzen van huismerken en agf in het systeem hebben zitten en die vergelijken.’

Hoeveel producten vergelijken jullie en waar halen jullie de prijzen vandaan?

‘We vergelijken in onze database de prijzen van ongeveer 14.000 unieke producten. Er zitten vooral producten in die je in iedere supermarkt vindt. A-merken zijn makkelijk te herkennen, maar we hebben met slimme algoritmes en een menselijke check ook de huismerken aan elkaar gelinkt. Het uitgangspunt is, dat de gebruiker moet snappen dat huismerken van de ene en de andere supermarkt vergelijkbaar zijn. De prijzen halen we uit de webwinkels van de supermarkten. Bij Jumbo is dat lastiger door de verschillende prijslijnen in verschillende steden. En hoewel we ook niet realtime alle prijsveranderingen zien, zijn ze voor meer dan 99 procent correct.’

Hiiper als app, er is ook een website.

 Van de 14.000 producten in onze database was in een bepaalde week 18,9 procent bij één van de tien supermarkten die we checken, in de aanbieding

 Supermarkten stellen dat je huismerken niet kunt vergelijken, omdat ze kwalitatief verschillen…

‘Die reactie hebben wij ook van verschillende supermarktketens gekregen. Maar we doen het toch met slimme algoritmes. Grofweg kun je in huismerken vier categorieën onderscheiden met bovenaan een premium of excellent huismerk, het gewone huismerk, een basic-variant en eventueel een variant van het biohuismerk. Per categorie kun je dan volgens ons wel degelijk prijzen vergelijken. Je kunt als consument kijken naar de beste aanbiedingen en bij welke supermarkten welke producten het goedkoopst zijn. Maar je kunt ook je eigen boodschappenlijst invoeren en kijken bij welke supermarkt in jouw buurt die het goedkoopst is. Door heel slim in te kopen, kan een consument tot wel 30 procent op zijn boodschappen besparen. Bij AH, Jumbo en Plus kun je die lijst dan eventueel ook ‘doorschieten’ naar de webwinkel van de supermarkt van jouw keuze. Dan kun je hem online bestellen en de boodschappen laten bezorgen of afhalen bij een pup.’

Krijgen jullie daar een fee voor van de supermarkten?

‘Nee, dat willen we niet. Eén van de ketens heeft dat wel voorgesteld, maar het zou onze objectiviteit aantasten. We hebben inmiddels vijftien fabrikanten en leveranciers als partner. In iedere categorie één zodat er geen concurrerende bedrijven tussen zitten. We zijn een databedrijf dat inzichten kan leveren. Het is voor fabrikanten bijvoorbeeld lastig om goede insights te vinden over het toepassen van aanbiedingen en het positioneren online. En als die insights er al zijn, zijn ze vaak erg prijzig.’

Wat kunnen ze in de praktijk met jullie data en kennis?

‘We helpen fabrikanten om hun online basics op orde te krijgen, zoals het gebruik van de juiste afbeeldingen in webshops van supers. Maar ook om hun producten beter vindbaar te maken. Supermarkten zetten bij voorkeur hun huismerk in de top van de resultaten bij een zoekactie van een klant. We constateerden zelfs, dat terwijl de naam van een A-merk werd ingetypt, het product laag in de ranking stond bij de retailer, en niet als eerste. Een fabrikant kan een retailer daar dan op aanspreken. Fabrikanten spenderen veel geld aan shelfmanagement en positie in de fysieke supermarkt, ze zouden tegelijkertijd een afspraak moeten maken over de virtuele. Daarnaast kunnen we ook supermarkten helpen. We hebben al geregeld gewaarschuwd voor bugs in hun sites, waardoor bijvoorbeeld een aanbieding niet aan het winkelmandje was toe te voegen.’

Gaan jullie de producten van partners promoten?

‘Niet direct. Maar uiteindelijk zou je aan coupons of aan persoonlijk toegesneden acties kunnen denken. We willen het de consumenten zo makkelijk mogelijk maken om op basis van hun behoefte zo voordelig mogelijk in te kopen. Mensen zonder kat hoven geen aanbiedingen voor kattenvoer. Iemand die altijd DE-koffie koopt, hoef je geen aanbiedingen voor een ander merk te doen. Maar iemand die juist vaak wisselt, kun je specifiek attenderen op de aanbieding van een andere producent. Online is bovendien alles snel meetbaar. Bij een offline actie die een miljoen aan tv-spots kost, weten ze amper wat er gebeurt. Op zijn best zien ze een paar weken later dat hun marktaandeel een paar tienden van procenten steeg.’

Wat vinden de supermarkten van Hiiper. Een prijsvergelijker kan hen toch klanten kosten?

‘We hebben contact met diverse formules. Ze vinden het spannend, maar willen wel weten wat er gebeurt. Bovendien zien ze ook wat er in Engeland speelt. Daar is Mysupermarket al sinds 2008 actief. Zo’n beetje alle supers werken inmiddels samen met die partij en stellen hun data beschikbaar. Daar realiseert iedereen zich dat uiteindelijk iedereen wint, er baat bij heeft, de consument, de supermarkt en de fabrikant.’

Kunnen jullie een kampioen aanbiedingen aanwijzen?

‘Daar is het nu nog te vroeg voor. De ene week heeft Plus veel aanbiedingen. Tijdens de Hamsterweken had AH er 2500. Je ziet wel dat met de basisprijzen bepaalde supermarkten goedkoper zijn dan andere. Bij sommige producten, zoals batterijen, kan dat zelfs heel veel schelen. Maar als er aanbiedingen in een lijstje zitten, kan de normaliter goedkoopste supermarkt ineens de duurste zijn. Er zijn bovendien veel aanbiedingen. Van de 14.000 producten in onze database was in een week 18,9 procent wel ergens in de aanbieding. Dat is voor een consument zelf niet bij te houden. Dat is ook een reden dat consumenten voor Hiiper kiezen.’

Andere prijsvergelijkers

Naast Hiiper bestaan er al langer enkele andere prijsvergelijkers. Boodschapwijzer heeft een app, maar geen website. Bij Superscanner is het omgekeerde het geval: wel een website, maar geen app. Sjoprz heeft een app en geen website. Daarnaast zijn er natuurlijk sites die aanbiedingen van specifieke producten in de gaten houden, zoals Biernet.nl dat met de prijzen van bier doet.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels