artikel

‘Burger vindt van alles, consument gaat voor gemak’

Interview

‘Burger vindt van alles, consument gaat voor gemak’

Het is zeker geen mislukt avontuur. Twee jaar nadat Rembert van Noort zijn baan opzegde en online levensmiddelen ging verkopen, is hij er noodgedwongen mee gestopt. De filosofie waarmee de Arnhemmer begon, blijft fier overeind. ‘Ik ben hier nog niet klaar.’

De manier waarop Rembert van Noort van start ging met Remdbert.nl getuigt van lef. Hij zegde een vast baan bij Memon Organic Fertilizers op om zijn passie te volgen. Voedsel in een zo kort mogelijke keten bij de consument terecht laten komen, was eind 2015 zijn belangrijkste drijfveer om te beginnen met het bezorgen van levensmiddelen. En dan moesten het ook gezonde producten zijn die met het bestelbusje werden rondgebracht. Veelal biologisch. Maar met de blik van nu kan worden gesteld dat zijn verwachtingen te hooggespannen waren. De wijze waarop de 45-jarige Van Noort zelf tegen voedselproductie en –consumptie aankijkt is geen gemeengoed, heeft hij ontdekt. En dat is hem wel wat tegengevallen. Een te beperkte klantenkring heeft hij kunnen overtuigen van zijn ideëen. ‘Vorig jaar had ik een basis van zo’n 200 klanten. Dat is op zich prima, maar het deel dat regelmatig smaakkisten bestelde was toch te klein’, blikt Van Noort terug.

Drie concepten

De bedrijfsvoering van de aan de HAS in Leeuwarden afgestuurde Van Noort kende drie concepten: het bestellen van complete recepten, bestellen van twee gerechten, door Van Noort zelf samen te stellen, en verkoop van losse artikelen. Voorbeeld van zo’n compleet recept is ‘Kabeljauw-bloemkoolschotel uit de oven.’ Op zijn site beschrijft de ondernemer hoe de consument het dient te bereiden en in de bijbehorende smaakkist vindt de klant 500 gram kabeljauw van Heinen en Koelewijn uit Spakenburg, 1 bloemkool en 2 uien (biologisch)van tuinderij de Stroom uit Hemmen, 1 kilo aardappelen (Agria) biologisch van Klein Broekhuizen uit Wehl en 125 gram crème fraîche en 100 gram jong belegen boerenkaas van Boerderij Slob uit Giessendam. Olijfolie, kerriepoeder en peper dient de consument zelf toe te voegen.

Logistiek complex

Met de inhoud van deze voorbeeld-smaakkist geeft Van Noort ook gelijk de logistieke complexiteit van zijn bedrijf aan. Sommige van de artikelen komen van telers uit de buurt, andere ingrediënten van wat verder weg en weer andere van de groothandel. ‘Ik ben nou ook weer geen purist. En vooral in de winter is ook de groothandel nodig omdat niet alles dichtbij voorradig is, terwijl de hedendaagse consument wel in alle seizoenen alles wil kunnen consumeren’, legt Van Noort uit. Sommige leveranciers kwamen de producten bij hem brengen, in andere gevallen haalde hij ze op. En ook de klanten moesten op tijd bediend worden. De een wilde op zondag om 18 uur de bestelling, de ander op dinsdag om 12 uur. Het vergde nogal wat van een eenmansbedrijf.

Jonge gezinnen

De bevlogen ondernemer heeft zich verkeken op vooral het consumentengedrag van zijn generatiegenoten: jonge gezinnen met opgroeiende kinderen.  Daarin ziet hij duidelijk een verschil tussen de burger en de consument. De burger die van alles vindt over duurzaamheid, biologisch en gezondheid versus de consument die tóch gaat voor gemak en goedkoop. ‘Wanneer ik mijn producten bezorgde, viel me op dat gemak toch echt heel belangrijk is. Meer dan ik zelf verwachtte. Zelf een rode kool snijden is soms al te veel werk. En geen mens weet hoe een boerenkool van de stronk te strippen. Om kwaliteitsverlies te voorkomen ben ik het ook niet zelf gaan voorsnijden. Dat is mijn eer te na. Ik wil geen afbreuk doen aan mijn filosofie en met zelf snijden zou ik concessies doen. Misschien ben ik daar iets te principieel in’, zegt Van Noort. Hij verbaast zich over de wijze waarop ouders hun kroost leren consumeren. ‘Als kinderen onbekende groenten niet willen eten, gaan de ouders snel overstag en besluiten het maar niet meer te bestellen. Mijn mening is dat je het ze minstens drie keer moet voorzetten en de ervaring leert dat ze het dan wel gaan eten of zelfs lekker gaan vinden.’

Ervaringen als startend ondernemer

In een van de laatste Foodmagazine-columns die hij de afgelopen jaren schreef en waarmee hij de lezers op de hoogte hield van zijn ervaringen als startend ondernemer, omschrijft hij zijn ervaringen als volgt: ‘Ik heb de indruk dat bij deze groep de behoefte aan gemak toch groter is dan ik had ingeschat. En toegegeven, de grote aanbieders van maaltijdboxen en supermarkten scoren hoog op gemak.’ Van Noort kon gelukkig ook een andere doelgroep tot zijn klantenkring rekenen. De 50-plussers van wie de kinderen het huis uit zijn. Ouderen zijn vaker op zoek naar de smaak van vroeger. ‘Deze doelgroep waardeert de kwaliteit van de producten en ervaart dat ze die niet meer in de supermarkt kunnen krijgen’, aldus de scheidende ondernemer.

Boerderij

Rembert.nl was gevestigd op een plek die past bij zijn bedrijf. Boerderij De Bredelaar in Elst (Gld) die door landschapsontwikkeling noodgedwongen verhuisde naar de plek aan de Breedlersestraat. De boer heeft zijn erf met hulp van een aantal ondernemers ontwikkeld tot een broedplaats voor culinaire ondernemers. Er is een boerderijcamping aangelegd, een tuin met vergeten en oer-Hollandse groente- en fruitrassen gerealiseerd, een horecabedrijf om groepen te ontvangen en kookworkshops te geven, een dagbestedingslocatie voor mensen met een verstandelijke beperking en Van Noort stelde er zijn ‘smaakkisten’ met streekproducten samen. ‘Daarbij werd ik geholpen door de mensen met beperking. Dat is het grote voordeel van zo met zijn allen bij elkaar zitten’, zegt Van Noort. Als hij zijn hart volgt, wil hij er eigenlijk niet weg. Hoewel hij nog niet precies weet hoe het verder gaat, is duidelijk dat hij gaat voortborduren op het fundament van het bedrijf dat hij de afgelopen twee jaar heeft opgebouwd. Het blijft zijn passie om mensen ‘met meer beleving te laten eten’ en  bewust te maken van de invloed die ze daarmee hebben op hun eigen omgeving. De ondernemer kiest daarbij het liefst voor biologische producten en van artikelen van boeren uit eigen streek.

Verbaasd over consumentengedrag

Natuurlijk teleurgesteld, maar ook nuchter kan hij nu wel analyseren waarom het avontuur slechts iets langer dan twee jaar duurde, nadat hij op 13 november 2015 bij de Kamer van Koophandel was binnengestapt om Rembert.nl te registreren. ‘Zoals gezegd ben ik verbaasd over het consumentengedrag van leeftijdsgenoten, verder is het logistieke traject erg complex. Hoe zorg je er op een goede manier voor dat eieren, vlees en groente van drie verschillende boeren snel bij de consument thuis komen. Dat is mij alléén niet goed genoeg gelukt. Mijn partner Annemiek heeft mij de afgelopen jaren trouwens geweldig geholpen met het gebruik van social media en het actueel houden van de website.’  Met alle ervaringen op zak treedt Van Noort de toekomst met vertrouwen tegemoet. Hij heeft een coach ingeschakeld met wie hij kan sparren over een nieuwe invulling van zijn werkzame leven de komende jaren.  En wat hij vindt van Picnic, toch ook een onlinelevensmiddelenbezorger, die in rap tempo uitbreidt? ‘Nagenoeg iedere vergelijking met mij gaat mank. De enige overeenkomst is het thuisbezorgen van levensmiddelen. Picnic is in feite een  supermarkt die supermarktproducten online bezorgt. Deze filosofie staat ver af van de mijne.’

Reageer op dit artikel