artikel

Vion: vlees onder eigen merk en meer export

Interview Premium

Vion: vlees onder eigen merk en meer export

Vion rekt de grenzen verder op en gaat het export-gebied uitbreiden. Het vleesconcern introduceert de premium Robusto-ham op de Spaanse markt en presenteert het nieuwe varkensvleesproduct Tomahawk op beurzen in Denemarken, Spanje en Italië. Opvallend is dat voor het eerst vlees van Vion onder eigen merk in de schappen komt te liggen.

Hoewel er in Noord-West Europa minder varkensvlees wordt gegeten, geldt dat niet voor andere delen van de wereld, zegt Maiko van der Meer, chief commercial officer bij Vion Pork. Het verklaart de extra internationale inspanningen die Vion levert. Sinds 1 januari 2018 bekleedt Van der Meer, die eerder managementfuncties bij CSM, Smilde en Marine Harvest vervulde, de functie. Zijn ervaring in internationale retail komt goed van pas bij Vion, dat een wat andere koers gaat varen waar het varkensvlees betreft.

Robusto-ham op Spaanse markt

De internationaal opererende vleesproducent heeft productielocaties in Nederland en Duitsland en realiseerde vorig jaar met 11.800 werknemers een omzet van €5,1 miljard. Dat Vion wil doorgroeien en de koers verlegt naar het wat verdere buitenland, dan ons omringende landen, blijkt uit de recente introductie van de premium Robusto-ham op de Spaanse markt. Na de eerdere lancering op de Italiaanse markt, gaat Vion de ham ook aanbieden aan hammendrogers in Spanje. Robusto onderscheidt zich door zijn gewicht, kleur, vetbedekking, intramusculair vet, vorm en consistentie. Van der Meer: ‘Ons Robusto-stempel staat voor de hoogste kwaliteit. De hammen zijn het perfecte uitgangsmateriaal voor de top van de Spaanse drooghamindustrie, die zich richt op Serranoham.’

De kwaliteit van de ham en de herkomst uit het ketenconcept Good Farming Balance, zijn belangrijke verkoopargumenten. ‘We hebben als Vion veel te bieden en dat mogen we best wat meer uitstralen’, laat Van der Meer weten. ‘Ook internationaal.’ In maart 2017 werd Good Farming Balance gelanceerd, het vraaggestuurde marktconcept waarmee Vion inspeelt op de specifieke vraag in internationale markten. Verschillende landen en afnemers vragen namelijk om specifieke delen van het varken. Het concern creëert daarom meer hoogwaardige afzet voor het varkensvlees.

Spaanse hammendrogers

De Robusto-ham werd aan Spaanse hammendrogers gepresenteerd tijdens de Alimentaria, de grootste voedingsbeurs in Spanje, die dit jaar van 16 tot 19 april plaatsvond in Barcelona. In Spanje is er vraag naar geschikte hammen als grondstof voor de productie van Serrano, de bekende Spaanse gedroogde ham die als eindproduct weer in ons land terechtkomt. De vraag naar Serranoham groeit, zowel nationaal als internationaal. Spaanse hammendrogers vragen meer en meer om kwalitatief hoogwaardige grondstoffen. Van der Meer: ‘We gaan de ham in Spanje aanbieden aan een selecte groep hammendrogers.’ De Robusto-hammen komen uit de modules waarbij de varkens zwaarder worden afgeleverd. Dat maakt een hoge kwaliteit vette hammen mogelijk. Na een scherpe interne selectie, levert Vion Pork de hammen vervolgens aan de Spaanse afnemers.

Vlees onder vuur

En dat terwijl vlees de laatste weken flink onder vuur ligt. Zo werd recent de Week zonder Vlees gelanceerd, adviseerde de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur de minister van Landbouw dat veehouders de komende jaren veel minder koeien moeten gaan houden om de klimaatdoelen van Parijs te halen en gaat Wakker Dier voortdurend tekeer tegen

kiloknallers in het supermarktschap. Het is voor Van der Meer des te meer reden om vol door te blijven gaan met de missie om kwaliteitsvlees aan de man te brengen. Van der Meer: ‘Wij zijn ketenregisseur voor de varkensvleesindustrie en werken netjes en verantwoord. Daar staan we om bekend en daar gaan we vol mee door – op een transparante manier, want daar vraagt de consument anno 2018 om. Al die negatieve vleesonderzoeken zeggen de consument niet zo veel, leert de ervaring. Wél zien we het aantal flexitariërs toenemen.’

Vlees onder eigen merk

Om het kwaliteitsimago van Vion verder onder de aandacht te brengen, lanceert Vion voor het eerst vlees onder eigen merk. Het barbecueproduct Tomahawk kwam begin mei op de markt. Het stuk varkensvlees aan bot heeft de vorm van een tomahawk en is kant-en-klaar gemarineerd. Op dit moment voert het vleesconcern gesprekken met supermarktketens in binnen- en buitenland over opname in het schap. Het vlees wordt straks Europa-breed verkocht en Vion zélf, en niet de retailer, neemt verantwoordelijkheid voor de productkwaliteit. En dat is nieuw. Het betreft dan ook een pilot, zegt Van der Meer. ‘We spelen hiermee ook in op de trend van het ontzorgen van de consument.’

 

‘Uit onze jaarlijkse Vion Consumer Insights blijkt dat consumenten enerzijds gaan voor gemak bij het kopen van vleesproducten en anderzijds is er een voorkeur voor premiumconcepten. De Tomahawk, die wat betreft design en sleeve een premiumuitstraling heeft, combineert beide trends. Het is een stoer, gemakkelijk te bereiden kwaliteitsproduct voor op de barbecue. Een echte specialty’, aldus Van der Meer.

Tomahawk in drie smaken

De Tomahawk is er in drie smaken: Herbs de Provence, Sweet & Smokey en Hot & Spicy en weegt tussen de 300 en 400 gram. ‘Het artikel kan in het vleesschap liggen, maar ook op andere plekken in de supermarkt, bijvoorbeeld bij het stokbrood en de overige barbecueproducten. Of bij cash en carry. Het is een premium impulsproduct’, stelt Van der Meer. ‘Groot voordeel voor een supermarktketen is dus dat het flexibel te plaatsen is in de winkels.’ Op de voedingsbeurzen in Denemarken, Spanje en Italië waar Vion dit voorjaar aanwezig is, neemt de Tomahawk – als onderdeel van het barbecue-assortiment – een prominente plaats in. De lancering ervan vond vanaf de eerste week van mei plaats in verschillende Europese landen. Van der Meer: ‘Deze introductie is een voorbeeld van wat in de toekomst vaker zal gaan gebeuren. Producten in de markt zetten waarvan het duidelijk is dat er vakmanschap achter zit en bovendien gaan we meer maatwerk leveren, in overleg met de klant. In de supermarktwereld is dus op vleesgebied straks meer ambacht te zien.’

Reageer op dit artikel