artikel

‘Biologische kw groeit nu harder dan bio-vers’

Interview

Menno van Langelaar is per 1 maart bij Natudis aangesteld als nieuwe key- accountmanager Retail. Van Langelaar maakt de overstap van FrieslandCampina, waar hij sinds 2011 verantwoordelijk was voor de foodservicetak. Biologisch is anno 2018 helemaal hot, constateert hij. ‘Consumenten worden steeds kritischer en weten ook steeds meer over voeding’.

‘Biologische kw groeit nu harder dan bio-vers’

Waar gaat u zich de komende tijd op richten?

‘Op het uitbouwen van onze eigen retailmerken en het vergroten van de naamsbekendheid van Natudis als dé biologische foodspecialist. Natudis is de pionier in biologische voeding en zet zich al meer dan 35 jaar in voor gezonde voeding en een duurzame manier van ondernemen. Onze eigen franchiseformule Natuurwinkel, met winkels door heel Nederland, geeft ons veel inzicht in de wensen van de bewuste consument.’

Hoe verklaart u het succes van biologisch?

‘Consumenten worden steeds kritischer en weten ook steeds meer over voeding. De belangrijkste redenen voor consumenten om te kiezen voor biologisch eten zijn: gezondheid, milieu, dierenwelzijn, smaak en kwaliteit.’

Is er voor 2018 nog verdere groei te verwachten van biologisch?

‘Ja, zeker in Nederland. De te verwachten groei in biologisch eten is geprognotiseerd op 7 procent. Daar waar eerst biologische versproducten volop in de lift zaten, groeien biologische droge kruidenierswaren nu nog harder. Waardoor consumenten hun volledige maaltijd met biologische producten kunnen invullen. Ik ben met name verantwoordelijk voor onze eigen retailmerken, zoals Solébio, met veelzijdige en biologische producten voor elk moment van de dag. Maar ook het Aziatische merk Manna, met een complete lijn Aziatische biologische producten. Hiermee spelen we in op de steeds populairder wordende Aziatische keuken.’

Wat trekt u aan in de nieuwe functie?

‘Ik wilde graag, na zeven jaar foodservice bij FrieslandCampina te hebben gedaan, de overstap maken naar de retail. En in het bijzonder naar biologische voeding, omdat dit de toekomst is. Ik ben bij Natudis verantwoordelijk voor de gehele retail in Nederland en voor de export.’

 

Reageer op dit artikel