artikel

Vleesverpakking kan nu gft-bak in

Interview

Promessa, de centrale slagerij voor verschillende supermarktketens, verpakt sinds eind het biologische assortiment in de nieuwe generatie topsealverpakkingen van Bio4Pack. Die zijn plantaardig én volledig composteerbaar. De biologische vleesverpakkingen zijn niet van traditioneel te onderscheiden. Ze liggen onder meer bij alle Ekoplaza’s en ketens als Coop, Spar, Poiesz, MCD en Boon’s Markt, Dirk en Dekamarkt in de schappen.

Vleesverpakking kan nu gft-bak in
Foto: Promessa

Duurzaamheid is bij ons niet langer een trend, maar een vast onderdeel van het bedrijf, dat wij zo breed  mogelijk willen uitdragen. Niet alleen in onze handelwijze en ons vleesassortiment, maar ook in onze verpakkingen,’ zegt Harold Rouweler, directeur Promessa, over de recente ontwikkelingen.

Centrale slagerij

Promessa fungeert als centrale slagerij van verschillende supermarktketens. Het bedrijf met ruim 30 jaar ervaring en 160 medewerkers bevoorraadt ruim 1000 supermarkten met een compleet assortiment vleesproducten. ‘Aspecten als biologisch en duurzaam zijn nauw met deze tijd verbonden’, zegt Rouweler. ‘Vanwege de toenemende belangstelling van de consument is het aandeel biologisch in de retail toegenomen. Het is niet langer een nichemarkt, maar uitgegroeid tot een volwaardig assortiment.’ Ook duurzaamheid is volgens hem van zeer groot belang. Bij Promessa zeker. ‘De afgelopen jaren hebben we flinke stappen gezet. We hebben ons biologisch assortiment verbreed. Ons varkensvlees bijvoorbeeld is 100 procent Nederlands, gecertificeerd met het keurmerk Beter Leven 1 ster en afkomstig van de Keten Duurzaam Varkensvlees. Dit geeft de garantie dat het varkensvlees op een duurzame, milieu- en diervriendelijke wijze is geproduceerd. Ook bij onze nieuwbouw staat duurzaamheid hoog in het vaandel.’

Eind vorig jaar is de centrale slagerij voor het verpakken van het biologische vlees overgegaan op volledig composteerbare verpakkingen, gemaakt van plantaardige, hernieuwbare grondstoffen. Zowel schaal, topfolie, etiket als absorptiepads zijn biobased en composteerbaar volgens de strenge EN13432-norm. ‘De composteerbare verpakkingen zijn ontwikkeld in samenwerking met Bio4Pack’, legt Rouweler uit. ‘Directeur Patrick Gerritsen heeft deze verpakking ontwikkeld en was op zoek naar een partij die het concept breed wilde introduceren. Daar hadden wij absoluut belangstelling voor, want de verpakkingen passen uitstekend in ons duurzaamheidsbeleid.’

Kiemplantlogo

Met Bio4Pack is gekeken welke maatvoering en kleurstelling het meest geschikt waren, waarna de partijen op zoek gingen naar de juiste folie en etiketten, want ook die moeten uiteraard volledig composteerbaar zijn. Daarna wilde Rouweler dat een onafhankelijke instantie een oordeel gaf over de verpakking. ‘We kwamen bij het Duitse instituut Dincertco terecht, dat composteerbare verpakkingen certificeert. Na uitgebreide tests bleek onze verpakking ruimschoots aan de voorwaarden te voldoen. Onze verpakking werd goedgekeurd en Bio4Pack kreeg het 7P0600-nummer. Met dit nummer mogen we het kiemplantlogo voeren, dat aangeeft dat de verpakking volledig composteerbaar is.’

Rouweler besloot het kiemplantlogo en het 7P0600-nummer te laten inprinten op de verpakkingen. ‘We willen consumenten graag duidelijk maken dat deze verpakking in de gft-container gegooid mag worden. De verpakking lijkt op plastic en voor veel mensen is het wel even wennen. Daarom hebben we veel energie gestoken in communicatie naar de retail, die op hun beurt in de winkels weer extra aandacht aan de verpakkingen konden geven.’ Rouweler is zeer tevreden over de verpakkingen. ‘Het verpakken vergt enigszins extra aandacht, doordat de machines uiterst nauwkeurig moeten worden ingesteld. Momenteel zijn we druk bezig om het verpakkingsproces en de materialen verder te finetunen.’

Geen eigen slachterij

Het traject is in nauwe samenwerking met de klanten opgepakt. Rouweler: ‘We werken intensief met hen samen. Onze kracht is dat we geen eigen slachterij hebben, maar dat we samen met de klant bepalen met welke vleesketens we samenwerken. Ook de keuze voor verpakkingen doen we samen met de klant. Voor aanvang van het traject hebben wij hen gevraagd wat ze van de composteerbare verpakkingen vonden. Ze waren direct enthousiast. Vooral vanwege het grote onderscheidende vermogen ten opzichte van andere aanbieders. Wij hebben met Bio4Pack afgesproken dat wij de aanloopkosten voor onze rekening zouden nemen in ruil voor een exclusieve voorsprong op het gebied van vleesverpakkingen. Wel wordt de verpakking inmiddels in andere sectoren, zoals agf en brood, aangeboden.’

‘Dit is wereldwijd de eerste vleesschaal die volledig composteerbaar is volgens de strenge EN-13432 norm’, zegt Patrick Gerritsen van Bio4Pack. ‘De schaal en folie zijn gemaakt van PLA (Poly Lactic Acid), dat vervaardigd wordt uit suikerriet. De verpakkingen bestaan voor meer dan 80 procent uit natuurlijke grondstoffen en ze hebben de hoogste gradatie op het gebied van duurzaamheid verkregen. Alle materialen kunnen volledig worden afgebroken. Aangezien deze grondstof hernieuwbaar is, is de impact op het milieu duidelijk minder dan traditionele schalen. Er wordt geen gebruik gemaakt van fossiele grondstoffen. De absorptiepads zijn van cellulose en het Bio4Life-etiket, inclusief lijm en inkt, zijn ook geheel composteerbaar.’

Coop als eerste over, Poiesz volgde snel

Coop stapt vorig jaar als eerste over op biologisch afbreekbare vleesverpakkingen. Vanaf medio oktober 2017 was al het biologische vlees van de supermarkt verpakt in een verpakking die in de gft-bak kan. Wim van den Burg, categorymanager Vers bij Coop:  ‘Dit betekent dat meer dan 1 miljoen verpakkingen per jaar niet meer op de plastichoop belanden, maar in de groene afvalbak om te composteren.’ Coop besloot hiertoe na gesprekken met deelnemers aan het onlineklantenpanel van de keten over mogelijke verbeteringen van het biologische assortiment. Van den Burg: ‘Samen met onze eigen ambachtelijke centrale slagerij Promessa begonnen we daarna een project om de verpakkingen te verduurzamen.’ Poiesz volgde het voorbeeld van Coop snel. Voor de noordelijke keten betekent het dat 200.000 verpakkingen per jaar niet meer op de ‘plastichoop’ belanden. Volgens assortimentsmanager vers Marten van der Steeg is de omschakeling een gevolg van vragen van de klant. ‘Biologisch vlees is heerlijk en eerlijk, maar waarom is de verpakking niet biologisch afbreekbaar? Deze vraag stelden klanten aan de klantenservice van Poiesz. Deze vraag was best logisch en dat zorgde er voor dat we de mogelijkheden direct zijn gaan onderzoeken’, aldus de assortimentsmanager op Linkedin

Reageer op dit artikel