artikel

Techbedrijf Picnic wil niet te creepy zijn

Interview

Als app-only-supermarkt Picnic zou willen, zou het zonder bestelling een groot deel van de dagelijkse boodschappen kunnen bezorgen. Maar het bedrijf waakt ervoor om niet ‘creepy’ over te komen. ‘Het is leuk om er over na te denken, maar we willen het niet’, zegt Daniël Gebler, cto van Picnic.

Techbedrijf Picnic wil niet te creepy zijn
Daniël Gebler, CTO van Picnic.

Hoewel Picnic naar buiten toe één gezicht heeft – Michiel Muller, het absolute uithangbord van Picnic – wordt het bedrijf op de achtergrond groter en groter. Recent opende Picnic in Amsterdam-Duivendrecht een nieuw hoofdkantoor. In een onopvallend pand, recht tegenover metrostation Van der Madeweg, zijn drie verdiepingen omgetoverd tot een werkplek waar ruimte het toverwoord is. Voorlopig althans. Want de 150 mensen die er nu hun werkplek hebben, krijgen op termijn gezelschap van nog 250 collega’s. Trots leidt Daniël Gebler de Foodmagazine-equipe rond over de afdelingen. Als technisch opperhoofd van de onlinesupermarkt is dit de plek waar hij aan de toekomst van Picnic werkt. ‘We hebben al veel bereikt, maar er ligt meer voor ons dan achter ons.’

Om te beginnen met iets uit de recente actualiteit: Picnic heeft een opensource-platform gelanceerd waar iedereen bepaalde codes uit gebruikte software kan vinden en overnemen. Waarom?

Gebler: ‘Traditionele bedrijven doen dit niet, maar eigenlijk gebruiken alle moderne bedrijven naast eigen ontwikkelde software ook open source. Behalve Picnic doen onder meer ook Uber, Facebook, Google en Snap dit. Bij ons gaat het bijvoorbeeld om stukjes code over de berichtenwachtrij. Aangezien wij zelf dankbaar zijn voor open source, geven we op deze manier iets terug aan de ontwikkelgemeenschap. Het is een wisselwerking. Een functionaliteit van Google die wij hebben gebruikt en doorontwikkeld, wordt nu weer door Google opgepakt.’

Een andere recente ontwikkeling bij Picnic is dat jullie runners in Amersfoort nu retourzendingen van Wehkamp meenemen. Eerder al werd een pilot gehouden waarbij bibliotheekboeken worden meegenomen. Hoe complex zijn dit soort testen?

‘Binnen onze eigen mogelijkheden kunnen we dit soort retourstromen goed ondersteunen. Er zit geen volledig nieuw systeem achter. De klant geeft de retourzending mee aan de runner en meldt dit vervolgens zelf bij Wehkamp. De volgende stap, bezorging, zou potentieel nu al mogelijk zijn. Wij staan daar zeker voor open.’

Daniël Gebler Picnic

Pakketjes bezorgen zou dus kunnen. Gaat de Picnic-bezorger straks ook warme maaltijden bezorgen?

‘Wij hebben een heel uniek distributiemodel waardoor we gratis kunnen bezorgen. We kunnen dat model ook gebruiken voor meer zaken. Maar warme maaltijden is iets wat klanten on demand willen en dat past op dit moment niet in onze mogelijkheden. Maar het is ook weer niet té ver weg om te doen.’

In hoeverre is Picnic eigenlijk een boodschappenbezorger?

‘Picnic is meer een techbedrijf dan een boodschappenbezorger. Boodschappen thuisbezorgen is op het gebied van online shoppen het allermoeilijkste, omdat je met allerlei criteria te maken hebt waaraan dit moet voldoen. Denk aan gekoeld of bevroren voedsel. Daarnaast is het zo dat iedereen boodschappen nodig heeft, minimaal een keer per week. Wanneer je er in slaagt om die boodschappen op een goede manier bij de consument te krijgen, maakt dit het bezorgen van andere zaken makkelijker. Elke andere distributie is een vereenvoudiging van die van food. Zo heb je bij shops als Wehkamp een veel lagere frequentie. Door de complexiteit loopt food ook achter op andere branches als het gaat om online. Wij zijn bij Picnic daarom ook nog niet klaar. We hebben al veel bereikt, maar er ligt meer voor ons dan achter ons. Vergeet niet dat de markt voor food even groot als alle non-food bij elkaar.’

Daniël Gebler Picnic

Wat zorgt ervoor dat Picnic op technisch gebied een voorsprong heeft op andere foodbedrijven die bezorgen?

‘Dat komt vooral door onze manier van werken. Zo hebben we alle technologie in huis. In tegenstelling tot bij veel andere bedrijven hoort iedereen bij ons team. Dat stelt ons in staat om nieuwe functionaliteiten altijd eerst met een kleine groep klanten te testen alvorens uit te rollen. We kunnen continu doorontwikkelen tijdens het proces. In het begin ging het daarbij om zaken als de winkelfunctionaliteit van de app, de distributie, de warehousing. Nu werken we aan geautomatiseerde oplossingen en app-functionaliteiten, zoals een landingspagina. Nieuwe producten testen we ook vaak in specifieke gebieden. En in Diemen hebben we in het nieuwe dc andere workflows getest op kleine schaal. Dan leren we daar hoe het werkt, waarna het kan worden uitgerold.’

Hoe exact kan Picnic voorspellen welke boodschappen ik ga kopen?

‘Het voorspellen van wat een klant nodig heeft, heeft maar één doel: het zo makkelijk mogelijk maken die klant. De focus ligt daarbij op wat je noemt repetitieve producten: wc-papier, tandpasta, et cetera. Samen vormen dit soort saaie artikelen meer dan de helft van je winkelmandje. We kunnen op basis van het aankooppatroon identificeren wat de frequentie is waarin mensen een bepaald product kopen en daardoor inschatten hoeveel voorraad ze van iets nodig hebben. We willen echter niet te creepy overkomen door voor consumenten te veel te voorspellen. We doen wel aanbevelingen. We kunnen veranderend koopgedrag, bijvoorbeeld doordat een kind geen luiers meer draagt, identificeren en dan die aanbeveling ook niet meer doen. Dat is dus een manier om het klanten zo makkelijk mogelijk te maken.’

Eerder zei u dat de volgende stap kan zijn dat dat er zonder bestelling boodschappen bezorgd gaan worden. Hoe ver is Picnic hiermee op technisch gebied? En in hoeverre denkt u dat klanten daar open voor staan?

‘Als je de inhoud van het mandje grotendeels kunt voorspellen, kun je het ook vullen. Dat zouden alle spelers in de branche kunnen doen, maar het gebeurt niet. De vraag is namelijk in hoeverre klanten dit accepteren. Momenteel is daar namelijk nog geen sprake van. Het is leuk om over na te denken, maar we willen dit voorlopig niet doen.’

Daniël Gebler Picnic

Recent ging Stockon van start, met een klein assortiment in heel Nederland. Eigenlijk precies omgekeerd van hoe Picnic begon. Wat vindt u van het businessmodel van Stockon?

‘Wij doen in principe geen uitspraken over andere branchespelers. Maar in algemene zin kan ik zeggen dat de markt voor online boodschappen doen heel groot is, het is geen kwestie van the winner takes it all. Verschillende partijen kunnen naast elkaar bestaan. Wij doen aan next day delivery omdat daar vraag naar is, andere partijen kiezen bijvoorbeeld voor snellere bezorging omdat ook daar behoefte aan is. Ik juich alle initiatieven toe die zich op de markt begeven. De consument zal uiteindelijk beslissen wat hij wel of niet wil.’

Kunt u een mooi voorbeeld geven van hoe Picnic omgaat met big data?

‘We krijgen gemiddeld zo’n 1000 verzoeken van consumenten om nieuwe producten in ons assortiment. In principe voegen we een artikel toe aan de sortering als minimaal drie klanten ernaar vragen, maar het identificeren van deze verzoeken is een hoop werk. Niet alle omschrijvingen zijn even duidelijk; klanten gebruiken niet de juiste schrijfwijze, geven inhoudsmaten niet exact aan, et cetera. Dat identificeren werd eerst allemaal handmatig gedaan. Inmiddels hebben we dit proces weten te automatiseren.’

Welke technologische innovaties kunnen we de komende tijd van Picnic verwachten?

‘We worden natuurlijk steeds groter. Daardoor is het noodzakelijk continu te werken aan onze systemen om deze op te schalen. Het aantal orders, de distributie, ons personeelsbestand… Alles wordt complexer. Daarnaast werken we bijvoorbeeld aan een audiovisuele interface, waarbij klanten via Alexa hun boodschappenlijstje kunnen inspreken. Dan heb je ook geen fysieke app meer nodig. Drones? Nee, die zetten we momenteel niet en en hebben we ook geen concrete plannen voor.’ 

Daniel Gebler is op dinsdag 5 juni key note speaker op het Food & E-commerce congres, dat wordt gehouden in Cinemec Utrecht. Dit congres is een initiatief van Foodmagazine, Distrifood en Twinkle. Meer info: foodenecommerce.nl

Reageer op dit artikel