artikel

Populariteit skyr symbool voor groei Arla

Interview

Arla skyr is op dit moment het paradepaardje van Arla Foods Nederland. De populaire yoghurt in IJslandse stijl is sinds enkele weken ook verkrijgbaar bij Delhaize. Maar Arla Foods is meer. De zuivelcoöperatie maakt bekend maar liefst €527 miljoen te investeren in nieuwe productiecapaciteit en innovatieve groei in Nederland. Reden om bij te praten met managing director Bas Padberg. Wat merkt de supermarktbranche dit jaar van deze financiële injectie ?

Populariteit skyr symbool voor groei Arla

In de afgelopen jaren is flink geïnvesteerd in Arla Foods Nederland, zowel in de zuivelfabriek in Nijkerk als in de versteviging en uitbreiding van de commerciële activiteiten. Afgelopen jaar groeiden de merken van Arla Foods met bijna 10 procent en vorig jaar werd Arla in de Merken Top 100 van dit magazine uitgeroepen tot het snelstgroeiende merk, met een spurt van plek 85 naar 70. Van de €9,5 miljoen groei in omzet was skyr voor €6,5 miljoen verantwoordelijk. In de jongste editie van de Merken Top 100 groeit het merk door naar plek 53, met een omzet van €60, 5 miljoen (zie pagina 18).

De introductie van skyr in België is volgens Bas Padberg onderdeel van een ambitieuze groeistrategie voor de komende jaren bij onze zuiderburen. De zuivelcoöperatie gaat werken aan meer naamsbekendheid, om daarmee de vraag naar haar producten in België te vergroten. In de toekomst wil Arla Foods meer Belgische melk verwerken tot Arla-producten voor het Belgische schap; van Arla skyr tot Arla biologische melk. Ook blauwaderkaas Castell Danablu en Apetina saladekaas van liggen sinds kort bij Delhaize in de schappen. In 2018 wordt nog eens €5,6 miljoen geïnvesteerd in de Nijkerkse zuivelfabriek, met name in additionele productiecapaciteit en technologie. ‘Belangrijker is de verwachting dat Arla Foods Nederland flink gaat meeprofiteren van de investeringen in andere landen’, zegt Bas Padberg.

Wat merken de supermarkt en de consument concreet van de investeringen van Arla Foods Nederland?

‘We spelen met de investeringen in op de groeiende vraag naar gezonde en natuurlijke zuivelproducten. De verwachting is dat investeringen gaan leiden tot nieuwe en verbeterde producten die inspelen op de behoeftes van de consument.’

Kunt u concrete voorbeelden geven van ontwikkelingen op assortimentsniveau in 2018?

‘De innovatiepijplijn is flink gevuld voor komend jaar. Arla skyr is afgelopen jaar met 53 procent gegroeid, terwijl het al 3 jaar geleden is geïntroduceerd in Nederland. Wij blijven daarom met nieuwe concepten komen, zowel met Arla, Melkunie, Castello, Lurpak, als met al onze andere merken. Uiteraard kan ik niet tot in detail ingaan op onze plannen, maar de focus zal liggen op producten die aansluiten bij de levensstijl van de consument. Denk bijvoorbeeld aan eitwitrijke producten, gezonde zuivelproducten voor het ontbijtmoment en gezonde zuivel-snacks voor onderweg.’

Hoe verklaart u de omzetgroei van Arla Foods in 2017?

‘Zowel van Arla Foods Nederland als Arla Foods wereldwijd is de omzet flink gestegen. En gelukkig maar, want de melkprijzen zijn afgelopen jaar met ruim 27 procent gestegen. Dat was broodnodig voor onze melkveehouders, gezien de lage melkprijzen van het jaar ervoor. Maar om die stijging van melkprijzen te kunnen opvangen moesten we de prijzen in het schap verhogen. Dat heeft geleid tot een hogere omzet.’

Eiwitrijke producten maken een enorme groei door. Hoe verklaart u dat? Verwacht u dat dit zo blijft?

‘Consumenten willen gezonder eten, maar krijgen gedurende de dag vaak weer honger en gaan tussendoor ongezond snacken. Dat deed ik zelf ook voordat ik bij Arla Foods werkte. Zo tegen drie uur kreeg ik trek en dan ging de snoeppot open. Nu neem ik een gezonde zuivelsnack als tussendoortje. Bijvoorbeeld Breaker High Protein of Protein van Melkunie. Eiwitten vullen en deze producten bevatten relatief weinig suiker en vet.  De vraag naar eiwitrijke zuivelproducten zal ook in de komende jaren blijven groeien. Het is geen hype. Zuivel is een belangrijke bron van calcium, vitamine B2, B12 en D en eiwit een onderdeel van het dagelijkse voedingspatroon. Dat is de basis.’

Zijn er nieuwe innovaties te verwachten van Arla?

‘Arla skyr is pas 3 jaar geleden geïntroduceerd in Nederland en er ligt nog veel potentieel in nieuwe concepten en andere varianten op skyr. Skyr vraagt gewoon naar meer. Er is inmiddels ook een biologische variant.  Hetzelfde geldt voor Breaker en Protein van Melkunie. Daar kunnen we nog veel van verwachten in het komende jaar. Ook zal ingezet worden op yoghurt on the go. Want on the go is momenteel ook erg populair. De consument wil snel iets kunnen meenemen en dan ook gelijk consumeren. Het eetgedrag is de laatste jaren enorm veranderd. Vroeger aten mensen drie keer per dag, nu zes à zeven keer. Daar spelen we op in met dit soort concepten.’

Welke trends ziet u nog meer?

‘Heel opvallend, maar vet mag weer en dat is goed voor de groei van de botercategorie. De vettige structuur van echte boter, dus gemaakt van melk en niet van plantaardige olie, en het feit dat boter altijd smaken verbindt, maakt vlees of vis lekkerder. Internationaal groeide ons botermerk Lurpak met 8,3 procent, in Nederland met 69 procent.  Verder groeit ons biologische merk ook hard, met 11 procent het afgelopen jaar. Arla biologisch is de drijver van biologische zuivel in  Nederland, die jaarlijks met zo’n 5 procent toeneemt. Wij zien hier nog enorme groeikansen. De biologische melkveehouderij past goed bij Arla’s visie op de melkveehouderij in het algemeen, met zorg voor de boeren, de koeien en de natuur.’

Reageer op dit artikel