artikel

Zomerrapport 2016: De ontwikkelingen op een rijtje

Onderzoek

Zomerrapport 2016: De ontwikkelingen op een rijtje

Jumbo wint voor de vierde keer op rij het GfK Zomer-/Kerstrapport, vooral dankzij een hoge score op prestatie. Elders op de ranglijst wel volop verschuivingen. Hoogvliet springt van de 12e plaats naar het podium en Jan Linders doet juist een flinke stap terug. Bij Aldi is iets merkwaardigs aan de hand: de waardering voor de discounter stijgt opnieuw, maar op de prestatielijst is Aldi nu met afstand laatste.

Jumbo mocht afgelopen december de cup met de grote oren definitief houden, na drie keer winst op rij. De naam van de keten is ook de eerste naam die gegraveerd wordt in de nieuwe beker. Vier keer winnen, een prestatie van formaat in de geschiedenis van het onderzoek. De integratie van C1000-winkels speelt nog altijd een belangrijke rol. De formule uit Veghel is mede dankzij de expansiedrift nog altijd met grote voorsprong de nummer 1 in prestatie, al wordt het verschil met de concurrentie wel kleiner.

Jumbo maakt minder progressie dan concurrenten

Zomerrapport - Ranking waarderingEen kanttekening bij het succes van Jumbo is dat de keten weliswaar iets vooruit gaat in het rapportcijfer voor waardering (7,54 naar 7,58), maar minder hard dan veel concurrenten. De score, nipt onder het branchegemiddelde, levert Jumbo slechts een 12e plaats op. Belangrijkste uitdager voor Jumbo is Nettorama, dat met een 1e plaats op waardering en de 4e plek in prestatie een uitstekend zomerrapport laat zien.

Hoogvliet klimt met superstip van twaalf naar drie

De 3e plek op het podium wordt ingenomen door Hoogvliet, dat met superstip klimt vanaf de 12e plaats. Dit komt vooral door de veel hogere score voor prestatie (van 98,9 naar 100,7), maar ook het rapportcijfer voor waardering stijgt licht. De opmars van Hoogvliet gaat ten koste van Jan Linders. De van oorsprong Limburgse keten deelde in het Kerstrapport nog de 2e plaats met Nettorama, maar zakt nu naar de 8e plek, vooral door een dalend rapportcijfer voor waardering.

Jan Linders is de enige keten met een daling van meer dan 0,1

Zomerrapport - Ranking prestatieDaarmee is Jan Linders een uitzondering in het onderzoek. In totaal noteren 14 van de 18 ketens een hoger rapportcijfer en is Jan Linders de enige keten met een daling van meer dan eentiende punt. De andere dalers zijn Dekamarkt, Lidl en Vomar. Het geeft aan dat Nederlandse consumenten zeer tevreden zijn over hun supermarkten. De branche als geheel krijgt een 7,59, wat opnieuw een record is.

Verschillen tussen ketens worden steeds kleiner

De nivellering in de branche zet zich in de zomer van 2016 verder voort. De verschillen in de waarderingen voor de verschillende ketens worden steeds kleiner. Bedroeg het verschil tussen de nummer 1 en de nummer laatst op de ranglijst in het Zomerrapport van 2015 nog 0,71 punt, inmiddels is dit gedaald tot nog maar iets meer dan een half punt. Vomar heeft met het rapportcijfer 7,30 de rode lantaarn in waardering overgenomen van Aldi.

Aldi en Lidl groeien in waardering naar elkaar toe

Zomerrapport - EindrankingDe relatieve opmars van Aldi is een van de hoofdoorzaken voor de nivellering. De prijsvechter was in de bijna 20-jarige geschiedenis van het Kerst- en Zomerrapport veelvuldig laatste. Het was recentelijk ook nog de laatste keten die een rapportcijfer onder de 7 scoorde. Dat is inmiddels geschiedenis. Deze zomer groeit Aldi door van 7,21 naar 7,33 en komt daarmee een flinke stap dichterbij het branchegemiddelde. Ook het verschil met aartsrivaal Lidl wordt kleiner. In de zomer van 2014 (rapport oude stijl) was het onderscheid nog 0,52, afgelopen kerst was het al 0,3 en nu nog maar 0,17.

Aldi wel met afstand de slechtst presterende keten

Reden voor vreugde bij Aldi zou je zeggen, maar de hogere waardering vertaalt zich niet in een opmars op de eindranglijst van dit Zomerrapport. Ook nu is Aldi weer laatste. Dit heeft vooral te maken met de prestaties. Waar Aldi in het Kerstrapport 2015 nog een prestatie-index van 99,9 noteerde, is dit nu gedaald tot 98,2. Daarmee is Aldi nu met afstand de slechtst presterende keten in het onderzoek. Het is een vervelend contrast voor Aldi: klanten waarderen de winkels aanzienlijk beter, maar in prestatie holt de keten achteruit. Op het vlak van prestatie is de kloof tussen Aldi en Lidl ook alleen maar groter geworden.

Deen staat in waardering weer op het podium

Hoogvliet is met de sprong van de 12e naar de 3e plek de spectaculairste stijger, maar ook Deen maakt mooie progressie door. In waardering staat Deen weer op het podium en ook in prestatie verbetert de keten zich. Dit resulteert in een samen met Superunie-collega Boni gedeelde 5e plaats op de ranglijst, omhoog vanaf 10. Boni klimt zelf omhoog vanaf de 7e plaats, terwijl Spar drie plaatsen wint naar plek 11.

Zomerrapport - Matrix waardering en prestatie

Albert Heijn en Dekamarkt leveren posities in

Waar winnaars zijn, zijn ook verliezers. Jan Linders daalt van 2 naar 8, maar ook Albert Heijn levert twee posities in van 7 naar 9. Ook Dekamarkt doet het minder dan in december. De 6e plaats van toen wordt door iets mindere scores voor waardering en prestatie ingeruild voor de 12e plaats.
Bij Emté is een beetje hetzelfde te zien als bij Aldi. De keten scoort een fraaie gedeelde 1e plaats in waardering, maar doet in prestatie een stapje terug. Gevolg is dat de keten op de eindranglijst wederom op de 4e positie staat en een plek op het podium buiten bereik blijft. Al is die 4e plek natuurlijk best iets om trots op te zijn.

Prijsimago van supermarkten is op orde

Op alle door GfK gemeten aspecten doen supermarkten het beter dan zes maanden geleden. Het laatste onderdeel waarop klanten rond Kerstmis nog een rapportcijfer gaven onder de 7, al scheelde het met een 6,99 niet veel, was toen ‘lage prijzen’. Zes maanden later is dit gestegen naar een 7,02. Ook op het aspect ‘aantrekkelijkheid van aanbiedingen’ doen de supermarkten beter (van 7,48 naar 7,51) waardoor de conclusie gerechtigd is dat het prijsimago van supermarkten in orde is. Als dan ook nog zichtbaar wordt dat er hogere cijfers zijn voor vers, ruime keuze, kwaliteit van het assortiment en vriendelijkheid personeel, dan is overduidelijk dat Nederland in zijn nopjes is met zijn supermarkten.

Zomerrapport - Matrix waardering

Reageer op dit artikel