artikel

Versrapport: Plus stoot Jan Linders van de troon

Onderzoek Premium

Versrapport: Plus stoot Jan Linders van de troon

Jan Linders is na 6 jaar onttroond als de nummer 1 in het GfK Versrapport. De nieuwe verskoning is Plus, die bij alle versgroepen op het podium staat wanneer naar de combinatie van waardering en prestatie wordt gekeken. Emté is de nummer 1 in waardering, terwijl Coop de keten is die in prestatie het best scoort.

Het zal even slikken zijn in Nieuw-Bergen. Het jaarlijkse bezoek van research director Joop Holla van GfK en Foodmagazine-hoofdredacteur Peter Garstenveld met de beker die hoort bij het Versrapport blijft dit jaar achterwege. 6 jaar achter elkaar domineerde Jan Linders het Versrapport, maar nu is de keten niet alleen de 1e plaats kwijt, maar valt de keten zelfs van het podium af.

Plus is 2 in waardering, 2 in prestatie en dus de nieuwe nummer 1

Utrecht is de nieuwe bestemming voor de prijsuitreiking. Plus is de nummer 2 in waardering en de nummer 2 in prestatie en is daarmee de nieuwe nummer 1 in het eindklassement. De andere twee ketens op het podium zijn Emté, vooral dankzij een sublieme score in de assortimentsgroep vlees, terwijl Poiesz als de nummer 3 uit de bus komt, omhoog vanaf plek 6. Holla heeft hier wel een kanttekening bij. ‘Poiesz is een keten met relatief wat minder waarnemingen, waardoor de scores wat meer kunnen fluctueren.’

VersranglijstHoe het Versrapport tot stand komt

Het Versrapport kijkt naar de waardering en prestaties van ketens in de versgroepen agf, brood en vlees, die samen goed zijn voor 27,5 procent van de totale supermarktomzet. Bij waardering geven klanten hun supermarkt rapportcijfers voor de aspecten: aantrekkelijke aanbiedingen, lage prijzen, kwaliteit/versheid, ruime keuze, presentatie en deskundigheid van personeel. Bij prestatie kijkt GfK naar hoe een formule presteert ten opzichte van de totale markt en hoe trouw klanten bij het kopen van vers aan een formule zijn. Per versgroep worden deze scores op een schaal van 0 tot 100 neergezet. Deze cijfers worden opgeteld en vormen de eindscore. De cijfers over 2015 zijn volgens deze methodiek herberekend.

Plus pakt voorsprong van 32 punten op Poiesz

Die zet Plus op een score van 445, een voorsprong van 7 punten op Emté en liefst 32 punten op Poiesz. Vorig jaar scoorde Jan Linders nog 438 punten. De van oorsprong Limburgse supermarktketen komt nog maar op 406 uit. De laagste score is voor Aldi, dat op slechts 51 punten uitkomt, op grote achterstand van de nummer voorlaatst Dirk (200 punten). Echter ten opzichte van een jaar eerder (26) is het meer dan een verdubbeling. ‘Vooral in brood doet Aldi het steeds beter. Het leidt nog niet tot een hogere ranking, maar Aldi gaat wel vooruit in vers’, aldus Holla.

ranglijst GfK Versrapport - Agf

Klik voor de grote tabel

In waardering is Emté nu de nummer één

Op de ranglijst met rapportcijfers neemt Emté de 1e plaats over van Jan Linders, hoewel de Brabanders in rapportcijfer zelf ook een stapje achteruit gaan (7,48 naar 7,42). De waardering van Jan Linders valt echter veel scherper terug (7,63 naar 7,34), waardoor Emté toch een klein feestje kan vieren. Plus (7,35 naar 7,38) doet het iets beter en staat 2e op de lijst met rapportcijfers. Jan Linders is, ondanks de daling, toch nog de nummer 3. Die plek deelt de keten nu echter met Albert Heijn, dat een flink hoger rapportcijfer krijgt van zijn klanten (7,18 naar 7,34).

Versgroepen krijgen gemiddeld rapportcijfer 7,23

In het GfK Zomerrapport, zoals dat in juni in Foodmagazine werd gepubliceerd, bleek al dat Nederlandse consumenten nog nooit zo tevreden zijn geweest over hun supermarkt. Ook als het aankomt op de drie versgroepen uit het Versrapport is weer sprake van verbetering. Vorig jaar kregen supermarkten gemiddeld nog het rapportcijfer 7,17. Anno 2016 is dat gestegen naar 7,23. Op alle gemeten aspecten komen supermarkten hoger uit dan een jaar geleden.

Coop, Plus en Deen zijn de top drie in prestatie

Als naar prestatie wordt gekeken is Coop de nummer 1, gevolgd door Plus en Deen. Voor Coop is dat een flinke verbetering. De keten stond vorig jaar in prestatie nog op de derde plek. Het is de relatief lage waardering bij Coop die de keten van het podium in het algemeen klassement afhoudt. ‘Al is bij Coop wel wat verbetering in de waardering zichtbaar’, licht Holla toe. Coop klimt in het algemeen klassement van de 8e naar de 5e plek.

ranglijst GfK Versrapport - vleesKlik voor de grote tabelEmté heerst in vlees

Emté is de absolute vleeskoning van Nederland. De Brabantse formule krijgt van zijn klanten het riante rapportcijfer 7,62 en is ook de nummer 1 in prestatie. Net als vorig jaar levert dit de keten, na plaatsing op de schaal van 0 naar 100, twee keer het maximale aantal punten op. Poiesz (7,40) en Plus (7,39) zijn de nummers 2 en 3 als het gaat om waardering in vlees. In prestatie is Albert Heijn 2e, samen met Plus.

 

Klanten positiever over aanbiedingen en prijzen in vlees

Opvallend is dat de supermarkten bij vlees als collectief hogere rapportcijfers krijgen voor de aspecten aantrekkelijke aanbiedingen (6,95 naar 7,03) en lage prijzen (6,84 naar 6,91). Tegen het stunten met vlees wordt door verschillende actiegroepen campagne gevoerd. Het totale rapportcijfer voor de vleesafdelingen van Nederlandse supermarkten stijgt van 7,12 naar 7,18.

In agf is de achteruitgang van Jan Linders duidelijk

Ook de agf-afdelingen gaan er in waardering weer iets op vooruit (7,20 naar 7,24). Hier is de achteruitgang van Jan Linders goed zichtbaar, met een fors lager rapportcijfer (7,66 naar 7,26). Nettorama was vorig jaar al de nummer 1 in prestatie en is dat met het rapportcijfer 7,57 ook in waardering. Daarmee blijft Nettorama de nummer 1 op de totaalranglijst in agf. Lidl is net als vorig jaar de nummer 2, Plus bezet de 3e plaats (vorig jaar 5). Opvallend is dat Lidl licht verliest in waardering (7,57 naar 7,50). Holla: ‘Wellicht heeft dat ermee te maken dat klanten inmiddels hun verwachtingspatroon naar boven hebben bijgesteld.’

ranglijst GfK Versrapport - Brood

Klik voor de grote tabel

Ook over de broodafdeling zijn consumenten positiever

In brood blijft het bekende beeld van Jan Linders aan kop van een versklassement overeind. Het rapportcijfer 7,48 is echter een stuk lager dan vorig jaar (7,80). Plus zit Jan Linders in waardering op de hielen (7,46) en neemt op basis van de betere prestaties de 1e plek in het combinatieklassement over. Het rapportcijfer van Deen blijft gelijk, maar de keten presteert een stuk beter dan vorig jaar. Dat levert de Noord-Hollandse keten opgeteld de 2e plaats op. Jan Linders staat nu op de 3e plaats. Ook in deze versgroep zijn de consumenten als geheel positiever over hun supermarkt (7,18 naar 7,28).

Boni en Nettorama dalen op de ranglijst

Niet voor alle ketens zijn de ontwikkelingen positief. Zo daalt Boni op de algemene ranglijst van de 5e naar de 14e plaats. Ondanks de glansrijke 1e plaats in agf laat Nettorama een veer op de algemene ranglijst. De 4e plaats in 2015 wordt een 8e plek dit jaar. De onderste drie ketens blijven dezelfde: Spar, Dirk en Aldi.

ranglijst GfK Versrapport - ranking aspecten

Reageer op dit artikel