artikel

AH wint Kerstrapport – Jumbo daalt op ranglijst

Onderzoek Premium

AH wint Kerstrapport – Jumbo daalt op ranglijst

Forse verschuivingen in het GfK Kerstrapport. Het C1000-effect is grotendeels uitgewerkt. Gevolg is dat Jumbo van de eerste naar de zevende plaats daalt, terwijl Albert Heijn juist oprukt naar de bovenste plek van het podium. Sterker nog, de hele top-3 is anders dan afgelopen zomer.

De GfK Kerst- en Zomerrapporten kenmerken zich normaal door veel stabiliteit. De afgelopen vier keer nam Jumbo de beker in ontvangst, deze keer zijn de verschuivingen echter stevig. De hele top-3 is vernieuwd. Bovendien hebben de ranglijsten voor waardering en prestatie nieuwe koplopers. Een belangrijke motor achter de veranderingen is het feit dat Jumbo niet meer ver boven de concurrentie uitsteekt in prestatie. De hoge scores van de afgelopen jaren waren voor een belangrijk deel te danken aan de ombouw van C1000-winkels. Dat effect is fors afgenomen, waardoor Jumbo in prestatie zakt van de eerste naar de derde plaats en op de totaalranglijst van de eerste naar de zevende plek. Qua waardering scoort Jumbo onder het branchegemiddelde (7,59).
Ranking prestatie

Unieke eerste plaats voor AH

In plaats daarvan mochten research director Joop Holla van GfK en Foodmagazine-hoofdredacteur Peter Garstenveld afreizen naar Zaandam. Albert Heijn verbetert zich in waardering (van 7,62 naar 7,70) en is nu de nummer twee in prestatie, wat goed is voor de eerste plaats op de eindranglijst. En dat is ook al uniek. Holla: ‘In het verleden deed AH XL apart mee en die eindigde regelmatig op de eerste plaats. Daarbij hadden we ooit de situatie dat AH XL één was en de reguliere Albert Heijn supermarkten tweede. Maar dit is voor het eerst dat Albert Heijn als totaal het Kerst-/Zomerrapport wint.’

Boni nieuwe nummer één in prestatie

Nog meer doorbraken. Jan Linders verbetert zich aanzienlijk qua prestatie (van 99,7 naar 100,5) en komt daarmee op de tweede plaats terecht in dit Kerstrapport. Boni is de nieuwe nummer één in prestatie (van 100,6 naar 101,7) en klimt daardoor van de vijfde naar de derde plaats op de ranglijst. Daarmee is dus de complete top-3 veranderd ten opzichte van afgelopen zomer. Sterker nog, zelfs de nummer vier is nieuw. Poiesz rukt op, vooral door een ijzersterke waarderingsscore. Met het rapportcijfer 7,92 (was 7,78) krijgt de noordelijke keten zelfs het hoogste rapportcijfer van alle formules in het onderzoek. De nummer één van afgelopen zomer, Emté, krijgt weliswaar ook weer een hoge rapportcijfer (van 7,84 naar 7,87), maar moet nu Poiesz voor laten gaan. Nettorama deelde vorig jaar de eerste plaats en is nu nummer drie (7,84 naar 7,85).

ranglijst waardering

Niet alleen Jumbo daalt, maar ook Nettorama

Waar winnaars zijn, zijn ook verliezers. Niet alleen Jumbo maakt een duikeling op de ranglijst, maar ook Nettorama. De fraaie tweede plaats van afgelopen zomer is nu de negende plek, vooral door een veel lagere prestatiescore (van 101,4 naar 99,2). Ook Deen valt weg uit de top van de ranglijst. De keten stond in het Zomerrapport nog op de vijfde plaats, maar komt nu als nummer dertien uit de bus. Deen daalt zowel in waardering (7,82 naar 7,75) als prestatie (99,5 naar 98,6). Alleen Aldi komt in de prestatie nog lager uit dan Deen.

Aldi in waardering terug op laatste plaats

Aldi blijft laatste in de totaalranglijst en staat nu ook qua waardering weer op de laatste plaats. Overigens krijgt Aldi wel een hoger rapportcijfer (van 7,33 naar 7,38), maar omdat de laagst gewaardeerde van afgelopen zomer, Vomar, een grotere sprong vooruit maakt (7,30 naar 7,44), zakt de discounter toch terug naar de laatste plek. Ondanks al het gesleutel aan de formule gaat Aldi in prestatie wel achteruit (van 98,2 naar 97,9) en daarmee staat de discounter op die ranglijst nog altijd dik onderaan.

Lidl doet qua prestatie een stapje terug

De vraag is dan meteen hoe rivaal Lidl het doet. Die formule stijgt een plekje naar plaats twaalf. Het rapportcijfer stijgt iets (van 7,50 naar 7,56), maar qua prestatie doet Lidl juist een stap terug (van 101,5 naar 100,1). Het is voor het eerst in langere tijd dat Lidl niet bij de beter presterende ketens in het Nederlandse supermarktlandschap hoort. Qua prestatie scoren in totaal tien van de achttien ketens in het onderzoek boven de honderd. Dat zijn er evenveel als in het Zomerrapport.

Gemiddelde rapportcijfer blijft stijgen

De stijging van het gemiddelde rapportcijfer blijft ook maar doorzetten. Daarbij is een nieuwe barrière doorbroken: van 7,59 naar 7,63. Supermarkten scoren op alle gemeten aspecten een dikke zeven. Opvallend is dat klanten de aspecten aantrekkelijkheid van aanbiedingen (van 7,51 naar 7,56) en lage prijzen (van 7,02 naar 7,04) gemiddeld hoger waarderen. Daarentegen gaat het gemiddelde rapportcijfer voor het aspect voldoende voorraad op de schappen juist omlaag (van 7,49 naar 7,46). Het zijn kleine verschuivingen, maar binnen het perspectief van het jarenlange onderzoek toch de moeite van het vermelden waard.
Eindranking

 Minder tevreden over wachttijden bij kassa

Ook op de aspecten kwaliteit van het assortiment, ruime keuze en de versafdeling krijgen supermarkten een hogere waardering. Een puntje van aandacht is dat het rapportcijfer voor de aanwezigheid van voldoende personeel en de wachttijden met de kassa juist weer iets lager uitvallen. Over de vriendelijkheid van het personeel niets dan goeds, het gemiddelde rapportcijfer stijgt van een 7,81 naar 7,85. Supermarkten blijven ook bijzonder makkelijk om te bezoeken (van 8,43 naar 8,48) en klanten voelen zich thuis in de supermarkt (van 7,58 naar 7,65). Het allerbelangrijkst misschien wel, het gemiddelde cijfer voor tevredenheid ligt ook weer hoger (van 7,82 naar 7,84). Het meest tevreden zijn de klanten van Emté en Poiesz. Beide formules krijgen van hun klanten een 8,11. Voor beide ketens is dat een significant hoger cijfer dan afgelopen zomer.

Nettorama blijft kampioen in prijsimago

Nettorama blijft de kampioen als het aankomt op prijsimago. De keten krijgt de hoogste rapportcijfers voor lage prijzen (8,20) en aanbiedingen (8,18). maar ook voor voldoende voorraad (7,93), kwaliteit van het assortiment (7,96) en de versafdeling (7,84). Geen wonder dat de keten ook het hoogste cijfer krijgt voor het aspect ik zou deze supermarkt aanbevelen (8,22). Poiesz heeft het vriendelijkste personeel (8,46), bij Spar zijn de klanten het meest tevreden over de wachttijden bij de kassa (8,12) en de netheid van de winkel (8,22). Bij Aldi zijn de klanten juist het minst tevreden over de netheid (7,24), terwijl Aldi veruit het laagst scoort rond de wachttijden bij de kassa (6,58).

Reageer op dit artikel