artikel

Cloetta biedt relevantie door de hele keten: We willen de katalysator zijn voor de hele categorie

Onderzoek

De nominatie voor de Industriebutie-award is voor Cloetta een extra motivatie, vertelt het managementteam van de snack- en zoetwarenproducent aan De Top. De motivatie om op de zelfde koers door te varen en deze koers nog scherper te maken.

Cloetta biedt relevantie door de hele keten: We willen de katalysator zijn voor de hele categorie
v.l.n.r.: Bertjan Davelaar, Koen Schouten, André Ruikes, Maaike Maagdenberg

‘De afgelopen jaren hebben we als organisatie behoorlijke ontwikkelingen doorgemaakt’, legt customer marketing director André Ruikes uit. ‘Dat we als A-merkproducent met stevige merken top of mind waren, wisten we al, maar het is zaak om ook top of mind te blijven.Deze positie behouden, bewerkstelligt Cloetta door ‘voor elk wat wils’ aan snack- en zoetwaren te bieden en het assortiment te blijven aanpassen aan veranderende behoeften. ‘Red Band suikervrij bijvoorbeeld, ‘legt marketing director Maaike Maagdenberg uit. ‘Of met dertig procent minder suiker. Maar ook glutenvrije snacks en verantwoorde tussendoortjes als de dry roasted noten van Nutisal. We zien het als onze missie om in de gehele keten in te spelen op steeds veranderende behoeften’, vult Ruikes aan. ‘En hiermee de katalysator te zijn voor de categorie.’

Investeren in klantrelatie en logistiek

Door deze werkwijze is een goed contact met de handelspartners ontstaan, vertelt sales director Bertjan Davelaar. Eveneens een gevolg van dat top of mind willen blijven. ‘Door te investeren in shopper- en consumentenonderzoek en daaruit voortvloeiend in de juiste concepten, zijn we voor de retail een serieuze gesprekspartner en een belangrijke adviseur geworden. Door heel klantspecifiek naar behoeftes te kijken, kunnen we de schappen zo efficiënt mogelijk inrichten.’

De juiste producten bieden en deze op de meest relevant mogelijke manier in het schap plaatsen is echter niet genoeg, weet Koen Schouten, supply service director bij Cloetta. ‘Een mooi verhaal houdt geen steek zonder correcte levering. Wij hebben de afgelopen jaren dan ook veel geinvesteerd in de beheersbaarheid van onze supply chain, waardoor we onze leverbetrouwbaarheid continu op een stabiel en hoog niveau kunnen houden. Eén van de speerpunten in 2017 is het verbeteren van de kwaliteit van de data die Cloetta met haar handelspartners uitwisselt, legt Schouten uit. In de gehele business, maar in het bijzonder in de groeimarkt e-commerce is het essentieel dat de in de keten uitgewisselde data kloppen. Dit lijkt eenvoudig, maar is in de praktijk een hele uitdaging. Cloetta vindt het hierbij belangrijk te streven naar standaardisatie via de samenwerking in het GS1-platform. In 2017 hebben we hier dan ook extra focus op.

Stabiliteit door de keten

Die stabiliteit door de hele keten heen maakt Cloetta een interessante partner voor de handel, legt Ruikes uit. Het hele jaar door zijn wij in staat om op verschillende niveaus de retail van relevante informatie en advies te voorzien. In die keten vormen ook de supermarktondernemers een belangrijke schakel, beseft het zoetwaren concern op haar beurt. Die ondernemer weet wat er speelt in het betreffende marktgebied en vormt daarom een essentiële indicator. Door deze kennis door de hele keten kunnen we bovendien snel inspelen op veranderende behoeftes en vragen. We zijn een brede gesprekspartner geworden, onderstreept Maagdenberg.
Die niet alleen de oplossing aandraagt, maar het ook mogelijk maakt.

Geen concessies aan kwaliteit en smaak

De merken van Cloetta spelen doorgaans goed in op al deze specifieke behoeftes, weet de marketing director. Onze producten hebben een brede oorsprong en de meer dan honderd jaar oude merken hebben hun waarde inmiddels bewezen. Desondanks kijkt Cloetta altijd kritisch naar het bestaande portfolio en doet de fabrikant er alles aan om dit nog actueel en relevant te houden.

Ik durf wel te zeggen dat dit ons uniek in Nederland maakt. In haar streven om de merken van Cloetta nog beter in de markt te zetten, houdt de zoetwarenfabrikant altijd voor ogen dat het moet blijven draaien om genieten en smaak. De consument wil weliswaar vaker verantwoorder snacken, legt Maagdenberg uit. Dit betekent daarentegen niet dat smaak en kwaliteit minder belangrijk zijn. Juist niet. Daarom zorgen we voor een breed aanbod -voor elk wat wils-, maar doen we nooit concessies aan smaak.

De verschillende consumentenbehoeftes anno nu vereisen een duidelijk en logisch ingericht schap, legt Ruikes uit. Waar het in basis om draait, is duidelijke navigatie: de shopper moet zijn of haar weg gemakkelijk weten te vinden. Behoeftes bij elkaar, maar wel met een logische overloop, zodat de shopper die weg vervolgens niet kwijtraakt. Het komende jaar blijft Cloetta dan ook investeren in shopper- en consumentenonderzoek, vertelt hij.

De pijlers genieten, verwennen en functioneel blijven het komend jaar de boventoon voeren, blikt Maagdenberg alvast vooruit. Met een relaunch van de karamel-lekkernijen van Lonka gaan we het bijzondere verwennen bijvoorbeeld nog beter inzetten. Maar ook de oude vertrouwde merken en producten worden bij de strategie van Cloetta niet uit het oog verloren, benadrukt ze. In de refreshment-categorie gaan we de potten kauwgom, het belangrijkste groeisegment en de pocket friendly blisters weer eens goed in de spotlight zetten. Investeren in de juiste concepten is kort samen gevat het credo van Cloetta, dat ook het komende jaar de boventoon blijft voeren, besluit Ruikes. Klantspecifiek en van idee tot uitvoering. Met een breed assortiment dat voor iedereen wat wils biedt.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels