artikel

Drievoudig overall winnaar Coca-Cola: categoriegroei met minder calorieën

Onderzoek

Coca-Cola heeft hard gewerkt aan het rendement van de categorie frisdranken en aan de suikervrije keuze. De retail beloont die inspanningen met een nominatie voor Industributie.

Drievoudig overall winnaar Coca-Cola: categoriegroei met minder calorieën
Zeer trots op de nominatie: Ingrid Siemes � Van der Made (Director Operational Marketing, vooraan links) en Jeroen van Vliet (Director Home Channel, vooraan midden) met een deel van het klantenteam van Coca-Cola European Partners.

Coca-Cola European Partners is genomineerd voor de Industributie Trofee in de categorie dranken. Een mooie opsteker voor de marktleider in de categorie die het afgelopen jaar flink onder druk heeft gestaan, waarbij het merk Coca-Cola zelf de resultaten overigens keurig op peil heeft gehouden. Director Home Channel Jeroen van Vliet: Voor ons is deze nominatie een groot compliment. Het is in onze branche dé prijs die je kunt winnen uit monde van de klant. Het is een blijk van waardering voor de positieve Schwung die we de categorie hebben gegeven.

Overall winnaar
Coca-Cola was in 2011, 2012 en 2015 overall winnaar van Industributie. In het onderzoek blinkt Coca-Cola uit in trade marketing en supply chain management. De leveringsbetrouwbaarheid en het inzicht in de supply chain van de retailer zijn doorgaans tiptop in orde. En de prestaties van het afgelopen jaar in het optimaliseren van de categorie (ondanks het zware weer waarin de groep zit) zijn bij de retail niet onopgemerkt gebleven. Van Vliet: We willen de consument keuze bieden én bewust maken. We hebben in de afgelopen tien jaar 10 procent calorieën uit onze frisdranken gehaald. En we willen hetzelfde nog eens doen in de jaren tot 2020. We focussen ons daarbij op de categorie met de strategie: meer transacties en minder calorieën. Om dat te realiseren zullen we de benodigde adviezen, de innovaties en de ondersteuning gaan bieden aan onze klanten. We gaan eraan werken om met de categorie vaker in het mandje van de consument te belanden. We zorgen daarbij voor de juiste verpakkingsvormen en in samenwerking met de retail voor de juiste plaats op de winkelvloer.

Coca-Cola wordt ook regelmatig onderscheiden met de prijs voor de beste buitendienst. Dat geeft al aan dat onze sterke samenwerking met de retail zich uitstrekt van hoofdkantoor tot winkelvloer.

Onze samenwerking met de retail strekt zich uit van hoofdkantoor tot winkelvloer.

De consument maakt tegenwoordig een veel kleiner boodschappenrondje door de supermarkt, waarbij lang niet alle categorieën worden bezocht. Dat betekent dat sterke impulsproducten op meerdere plaatsen moeten worden aangeboden. Van Vliet: Tegelijk willen we zorgen dat we op alle plaatsen waar we te vinden zijn ook altijd de bredere keuze bieden. Dus ook in de folder, ook op kopstellingen en andere impulsplekken: waar we de klassieke Coca-Cola aanbieden moet ook altijd Coca-Cola zero sugar staan. Daarnaast moeten we zorgen dat we op die andere locaties ook de varianten in verpakkingsgroottes aanbieden, groottes die aansluiten op de veranderende samenstelling van huishoudens. Wat de innovaties betreft: die zullen zo veel mogelijk gericht zijn op de light en zero segmenten. Met die uitgangspunten willen we zorgen dat we ook volgend jaar weer beloond worden met een nominatie.

Reageer op dit artikel