artikel

Peka Kroef na de overstap op private label: Samen met retail in nieuwe producten

Onderzoek

De nominatie voor Industributie in de categorie AGF & Brood is voor Peka Kroef een geweldige beloning. De producent heeft overstap van merk naar private label bijzonder goed opgepakt.

Peka Kroef na de overstap op private label: Samen met retail in nieuwe producten

Het afgelopen jaar heeft Peka Kroef de focus verlegd van merk naar vrijwel volledig private label. Althans binnen retail Nederland. Peka Kroef heeft structurele afzet in ruim tien Europese Peka als zelfstandig merk. Naast retail levert Peka Kroef in belangrijke mate ook aan foodservice onder het merk Peka. Commercieel directeur Edwin Holleman: De overstap van merk naar een focus op private label is onze grootste verandering in de afgelopen twee jaar op de Nederlandse retailmarkt. Het komt voort uit de ontwikkelingen op de markt, waarin retailers in vers het onderscheid zoeken met producten onder eigen labels. Wij hebben daarvoor onze aanpak aangepast en zien nu aan deze nominatie voor Industributie dat dat ook zeer gewaardeerd wordt.

Nieuwe concepten

Peter van Riessen, Sales Manager Retail: Intern is deze overstap een flinke omschakeling geweest. Waar we voorheen vooral ons eigen merk hebben gepromoot betekent dit voor ons een andere manier van werken met onze handelspartners. Meer en meer kwam de vraag om te innoveren onder private label; de partijen in Nederland zijn immers groot genoeg om speciaal voor te ontwikkelen. Onze koks werken nu samen met koks van retailers en ontwikkelen zo samen nieuwe concepten. Op die wijze weten we dat een innovatie ook in de winkel op de plank komt. Het is een zeer prettige samenwerking. De aandacht en energie zit nu nog meer in productontwikkeling.

We willen nooit ‘nee’ verkopen

Samenwerken kan op vele manieren. Peka Kroef heeft er zijn eigen uitgangspunten bij. Van Riessen: We willen nooit nee verkopen. We hebben een leveringsbetrouwbaarheid van 99,8 procent, terwijl we in Nederland voor 2800 winkels dagverse handel leveren. Daarnaast nemen we onze partners veel werk uit handen. We leveren door middel van intensieve trade marketing onder andere categorie-analyses, schappenplannen en stellen periodiek promotieplanningen op; het welbekende ontzorgen. Als familiebedrijf doen we er alles aan om van de samenwerking een succes te maken. Dat zit in het dna van de medewerkers ingebakken. Holleman: We denken veel meer vanuit de klant. Verkopen is eigenlijk helpen inkopen. We zijn veel meer partner dan voorheen, en dat alles krijgen we terug met deze nominatie.

Peka Kroef heeft een gezonde basis. De fabrikant heeft een zeer stabiele, organisch groei van jaarlijks 4 tot 5 procent. Holleman: Het is een gestage groei; we willen beslist niet groeien ten koste van de betrouwbaarheid. Een familiebedrijf voelt die druk minder. En ook dat is prettig voor onze handelspartners.

En ten slotte: retailers werken hard aan maatschappelijk verantwoord ondernemen, en zien dat ook graag bij hun leveranciers. Peka Kroef heeft een nauwe samenwerking met energieleverancier Aterro, waarmee uit groenafval de stoom wordt geproduceerd voor de aardappelverwerking van Peka. Holleman: Dat groene denken past helemaal bij ons bedrijf, dat zijn bestaan immers te danken heeft aan wat van het land komt. Zoals het een goed landbouwer betaamt.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels