artikel

Zomerrapport 2016: ontwikkelingen per formule

Onderzoek

Zomerrapport 2016: ontwikkelingen per formule

Jumbo is de winnaar van het GfK Zomerrapport 2016, maar hoe hebben de andere formules gepresteerd. Foodmagazine zet de ontwikkelingen per formule op een rijtje.

1. Jumbo (1)
Prestatie: 1 (1)
Waardering: 12 (10)

Research director Joop Holla van GfK en hoofdredacteur Peter Garstenveld van Foodmagazine zijn voor de vierde keer op rij afgereisd naar Veghel om de beker uit te reiken. Vier keer achter elkaar winnen is zonder meer een topprestatie, maar zoals al eerder vermeld doet Jumbo het in waardering minder dan het branchegemiddelde. De vraag is dan ook gerechtigd wat er gebeurt als het effect van de C1000-overname uit de cijfers is weggeëbd. Toch zijn er ook in waardering goede dingen te melden over Jumbo. Mogelijk als gevolg van de Jaaraanbiedingen krijgt de gele olifant een veel hoger cijfer voor (6,98 naar 7,12). Ook voor wachttijden bij de kassa hebben klanten een mooier cijfer over (7,78 naar 7,89). Op alle aspecten die meetellen voor het eindcijfer doet Jumbo het beter dan met kerst, behalve voor lage prijzen en voldoende voorraad op de schappen. Bij de niet meetellende aspecten valt het hogere cijfer voor ‘ik zou deze supermarkt aanbevelen’ op, van 7,37 naar 7,56.

Klanten van Nettorama zijn meer tevreden over de kwaliteit van het assortiment en ruime keuze. Foto: Roel Dijkstra

2. Nettorama (2)
Prestatie: 4 (5)
Waardering: 1 (2)

Nettorama was de nummer 1 in het Zomerrapport van 2015 in waardering en is een jaar later weer terug op die plek, al moet die positie worden gedeeld met Emté. Ook in prestatie gaat Nettorama iets vooruit, met een solide 2e plaats op de eindranglijst als resultaat om trots op te zijn. De keten scoort excellent op alle aspecten rond voordeel/beschikbaarheid. Ten opzichte van het Kerstrapport doet de keten het een stuk beter in voldoende voorraad van aanbiedingen (8,01 naar 8,13). Klanten zijn ook meer tevreden over de kwaliteit van het assortiment en ruime keuze. Voor de versafdeling is er een achteruitgang, terwijl ook de wachttijden bij de kassa en de vriendelijkheid personeel punten van aandacht zijn. Over het algemeen is de positionering van Nettorama echter meer dan in orde. Geen wonder dat de keten voor ‘ik zou deze supermarkt aanbevelen’ het rapportcijfer 8,10 (kerst 7,88) krijgt en voor ‘de supermarkt biedt waar voor zijn geld’ zelfs 8,14 (8,07).

(c) Roel Dijkstra / Foto: Joep van der Pal Hendrik Ido Ambacht - opening Hoogvliet Versmarkt

Hoogvliet heeft weer een index die ruim boven de honderd zit en krijgt een dikke acht voor het aspect ‘ik ben tevreden over deze supermarkt.’ Foto: Roel Dijkstra

3. Hoogvliet (12)
Prestatie: 7 (16)
Waardering: 6 (6)

Wat een prachtig Zomerrapport voor Hoogvliet. Met Kerstmis nog een laagvlieger in prestatie, maar nu een index die ruim boven de 100 ligt. Op bijna alle door GfK gemeten aspecten in waardering doet Hoogvliet het bovendien ook beter dan vorig jaar, met de ruime keuze als één van de uitschieters (van 7,52 naar 7,68), net als lage prijzen (van 7,58 naar 7,73). Op ‘ik voel me thuis in deze supermarkt’ krijgt Hoogvliet een fraaie 7,82 (7,68), terwijl ‘ik ben tevreden over deze supermarkt’ zelfs een 8,04 oplevert (7,91). Ondanks al die stijgingen blijft Hoogvliet in waardering stationair op de 6e plaats staan, maar het podium op de eindranglijst is een mooie comeback na het vlakke Kerstrapport. Feestje waard in Alphen aan den Rijn.

Emté grijpt nipt naast het podium. De hoge waardering vertaalt zich nog altijd niet in een hoge prestatie-index.

4. Emté (4)
Prestatie: 16 (12)
Waardering: 1 (3)

Het podium blijft buiten bereik voor Emté in dit Zomerrapport en dat heeft niets met de waardering door klanten te maken. Alleen op het aspect lage prijzen scoort Emté onder het branchegemiddelde en dan nog maar nipt (7,01 tegen 7,02). In het Kerstrapport zat Emté op dit aspect bovendien nog ruim onder de 7. Maar waarom vertaalt dit zich niet in een hogere prestatie-index? Emté doet het daarmee zelfs minder dan rond kerst. Als naar de vraag ‘ik zou deze supermarkt aanbevelen’ wordt gekeken, dan zou verbetering in aantocht moeten zijn. Met een 7,83 (kerst 7,65) doet Emté het op die vraag gewoon goed, wat ook geldt voor ‘in deze supermarkt is de klant koning’ (7,73 van 7,65).

5. Boni (7)
Prestatie: 9 (14)
Waardering: 7 (5)

Boni maakt een flinke stap in prestatie, wat de opmars op de ranglijst richting de top verklaart. In waardering is het rapportcijfer iets hoger dan in het Kerstrapport, maar niet genoeg om de 5e plek op de deelranglijst vast te houden. De keten versterkt zijn prijsimago nog sterker met hogere rapportcijfers voor aantrekkelijkheid van aanbiedingen (7,73 naar 7,88) en lage prijzen (7,79 naar 7,88). Op service/personeel doet Boni het echter in een aantal aspecten minder, vooral wachttijden bij de kassa’s (van 7,38 naar 7,23). Desalniettemin kan de A-merkdiscounter ook over dit Zomerrapport weer tevreden zijn.

5. Deen (10)
Prestatie: 14 (15)
Waardering: 3 (6)

Mooie progressie voor Deen in de waardering. Keten gaat er op alle aspecten die meetellen voor het eindcijfer op vooruit, vooral voor de aspecten onder aanbod krijgt Deen flink hogere cijfers dan met Kerstmis. Bijvoorbeeld de versafdeling van een 7,56 naar een 7,77. Ook het prijsimago van Deen krijgt een impuls, voor lage prijzen bijvoorbeeld een 7,35 (Kerst 7,17). Het hoogste cijfer voor Deen onder de meetellende factoren blijft de vriendelijkheid personeel met een 8,09. Op prestatie is er iets aan progressie, waardoor Deen in de eindranglijst uitkomt op een prima gedeelde 5e plek.

7. Plus (5)
Prestatie: 5 (5)
Waardering: 9 (8)
Plus wint marginaal in zowel prestatie als waardering, maar niet zo hard als sommige concurrenten, waardoor de ondernemersformule twee plaatsen zakt op de eindranglijst. In de waardering weinig schokkende veranderingen, alleen op het aspect ruime keuze een significant hoger rapportcijfer (7,57 naar 7,66). In een branche die steeds hogere cijfers krijgt van zijn klanten is stilstand achteruitgang, maar met een score waarbij de meeste rapportcijfers boven het gemiddelde liggen, is er weinig reden voor zorg. De score voor lage prijzen gaat iets omhoog naar 6,64, maar blijft aan de lage kant.

8. Jan Linders (2)
Prestatie: 12 (13)
Waardering: 4 (1)

Jan Linders tuimelt van het podium, zowel op de eindranglijst als op de deelranglijst rond waardering. Op alle aspecten die meetellen voor het eindcijfer gaat Jan Linders achteruit en een paar keer zelfs fors. Uitzondering is het aspect aantrekkelijkheid van aanbiedingen, waarin de zuidelijke formule marginaal vooruit gaat. Maar een daling van 7,85 naar 7,59 voor de versafdeling en een 7,76 in plaats van 8,04 voor goede kwaliteit van het assortiment zijn binnen de kaders van dit Zomerrapport aardverschuivingen. Op ‘ik ben tevreden over deze supermarkt’, een aspect dat niet voor het eindcijfer meetelt, daalt de waardering van 8,03 naar 7,94. In waardering blijft Jan Linders overigens natuurlijk een topper, maar niet meer zo hoog als in het recente verleden. Het gedaalde cijfer voor de versafdeling tempert wellicht ook de verwachtingen voor het Versrapport in september.

9. Albert Heijn (7)
Prestatie: 2 (3)
Waardering: 10 (10)

Albert Heijn daalt een paar plekken op de eindranglijst. De prestatie-index valt iets lager uit, maar is nu wel de nummer 2 achter Jumbo. In waardering doet Albert Heijn een stapje vooruit, zonder dat de keten uit de middenmoot wegkomt. Albert Heijn krijgt een hoger cijfer voor lage prijzen (6,28 naar 6,34), terwijl klanten ook aanzienlijk tevredener zijn over voldoende voorraad van aanbiedingen (7,33 naar 7,47). Ook over de aanwezigheid voldoende personeel (7,46 naar 7,56) en versafdeling (7,51 naar 7,63) zijn klanten tevredener. In Zaandam kan men ook tevreden zijn over het feit dat klanten positiever zijn over de vraag de supermarkt biedt waar voor zijn geld (van 7,45 naar 7,58), al ligt dit nog altijd onder het branchegemiddelde van 7,69.

Poiesz boekt vooral vooruitgang op het aspect ‘voldoende voorraad’. Foto: Anne van der Woude

10. Poiesz (10)
Prestatie: 17 (18)
Waardering: 4 (4)

Poiesz geeft de rode lantaarn in prestatie over aan Aldi en handhaaft zich op de 4e plaats in waardering met het mooie rapportcijfer 7,78. De keten boekt vooral vooruitgang op het aspect voldoende voorraad van aanbiedingen (7,53 naar 7,70) en netheid van de winkel (7,94 naar 8,06). Ook mooi is dat de keten inmiddels een 7,82 krijgt voor het aspect ‘in deze supermarkt is de klant koning’ (was 7,62). Mooi rapport weer voor Poiesz.

11. Spar (14)
Prestatie: 12 (9)
Waardering: 8 (12)

Spar verbetert zich sterk in waardering en klimt de top-10 in. De keten verbetert zich op bijna alle aspecten significant. Zelfs het prijsniveau bij Spar krijgt een impuls, al doet de keten het nog wel minder dan het branchegemiddelde. Vooral in lage prijzen is er een sprong vooruit, van 5,68 naar 6,00. Klanten zijn echter vooral erg tevreden over service en personeel. Zo krijgt de keten voor vriendelijkheid personeel een extreem fraaie 8,53 (was 8,30). Ook bij wachttijden bij de kassa (7,81 naar 8,15) en ruime keuze (6,78 naar 7,12) doet Spar het een stuk beter. Dit belooft veel voor de toekomst, want op het aspect ik zou deze supermarkt aanbevelen (7,74 van 7,33) doet Spar het nu bovengemiddeld. Kortom, Spar is op de goede weg.

12. Dekamarkt (6)
Prestatie: 7 (4)
Waardering: 11 (9)

Dekamarkt is een uitzondering binnen dit Zomerrapport, een keten die op veel aspecten lager scoort dan zes maanden geleden. Wel zijn er hogere scores voor zaken die te maken hebben met het assortiment. Maar voldoende voorraad van aanbiedingen gaat omlaag van 7,38 naar 7,30 en daarmee onder het branchegemiddelde. De stelling de supermarkt biedt waar voor zijn geld (7,74 naar 7,63) zit nu ook onder het branchegemiddelde.

13. Lidl (7)
Prestatie 3 (2)
Waardering: 14 (12)

In de vorige rapporten bleek al dat de opmars van Lidl gestuit was en inmiddels staat de keten weer bij de onderste zes. Wellicht raken klanten gewend aan de verluxing van de formule en gaat daarmee hun verwachtingspatroon omhoog. Opvallend is dat de discounter lager scoort op lage prijzen (van 7,95 naar 7,87). Ook bij vriendelijkheid personeel krijgt Lidl een tikje (7,47 naar 7,40). De versafdeling doet het wel beter (6,92 naar 6,97).

14. Dirk (13)
Prestatie: 10 (8)
Waardering: 13 (12)

Op de stellingen ‘ik voel me thuis in deze supermarkt’ (7,50 naar 7,35) en ‘in deze supermarkt is de klant koning’ (7,11naar 7,25) doet Dirk een duidelijke stap terug. Wel doet de keten het beter op het aspect voldoende voorraad op de schappen (7,30 naar 7,40) en aanwezigheid van informatie over producten (6,94 naar 7,08). Dirk zakt toch iets op de ranglijst.

15. Coop (15)
Prestatie: 6 (7)
Waardering: 15 (16)

Coop doet het ongeveer hetzelfde als met Kerstmis en blijft derhalve rond de onderste plaatsen van de ranglijst bungelen. De keten krijgt wel hogere cijfers voor voor de kwaliteit van het assortiment (7,33 naar 7,47), lage prijzen (van 6,29 naar 6,40) en ruime keuze (6,99 naar 7,12).

16. MCD (16)
Prestatie: 15 (17)
Waardering: 16 (15)

Ook bij MCD een flink hoger cijfer voor lage prijzen (6,17 nar 6,32), terwijl aantrekkelijkheid van aanbiedingen (6,89 naar 7,20) nog harder omhoog gaat. Echter op het gebied van aanbod vallen alle scores flink lager uit, waarbij versafdeling (7,31 van 7,47) het hardst daalt. Voor de aanwezigheid voldoende personeel gaat het rapportcijfer achteruit van 7,60 naar 7,42.

17. Vomar (16)
Prestatie: 11 (9)
Waardering: 18 (17)

Vomar daalt op de aspecten binnen voordeel/beschikbaarheid en de meeste aspecten in service/personeel. Het zorgt ervoor dat Vomar in waardering nu het laagste scoort onder de supermarkten in het Zomerrapport. Ook de versafdeling krijgt een flink lagere waardering (7,24 naar 7,06). Al met al geen goede ontwikkeling.

Aldi

Aldi doet het een stuk beter in waardering, maar de prestatie blijft onder de maat.

18. Aldi (18)
Prestatie: 18 (11)
Waardering: 17 (18)

Over Aldi staat in de inleiding op dit artikel al veel vermeld. De keten verbetert zich sterk in waardering, maar zet dit vooralsnog niet om in een hoge prestatie-index. Dit Aldi-dilemma is intrigerend. De grootste sprong vooruit in op het aspect aanwezigheid voldoende personeel (van 6,63 naar 6,79), zoals de meeste aspecten zich positief ontwikkelen. Klanten zijn dus meer tevreden dan ooit over Aldi.

Zomerrapport - waardering formules

Reageer op dit artikel