artikel

Categorie Dranken: Coca-Cola

Onderzoek

De categorie Dranken wordt gewonnen door Coca-Cola European Partners, doordat het bedrijf het afgelopen jaar het hoge niveau heeft weten te handhaven.

Categorie Dranken: Coca-Cola

Director Retail Jeroen van Vliet: ‘Het winnen van de trofee is voor ons een heel groot compliment. Er zijn maar een paar prijzen die je wilt winnen en dit is er absoluut één van. Het afgelopen jaar zijn we nog nauwer gaan samenwerken met onze klanten op de voor hen belangrijke pijlers, zoals schapplanning en -communicatie, maar ook op activatie van onze merken.’

‘Bij accountmanagement hebben we een volgende stap gezet in het aanbieden van specifieke programma’s per retailer. Uitdaging in dit gebied ligt voor ons komend jaar in het beter kunnen presteren op het aspect ‘Onderhandelingsvaardigheden en besluitvaardigheid’. Dit gaan we verbeteren door onze collega’s meer ruimte te geven aan tafel bij de klant. Hiermee vergroten we het empowerment, en zorgen we ervoor dat we sneller bij en met de klant kunnen schakelen.’

Welke andere aanpak in trademarketing is er gekozen het afgelopen jaar?

‘We hebben de afgelopen jaren sterk geïnvesteerd in onze gehele operational marketing-afdeling, waar trademarketing een onderdeel van is. Dat is een evolutie, de verbetering is niet alleen aan één jaar toe te schrijven. Speerpunt binnen trademarketing is dat we een duidelijk plan hebben voor de categorie, met concrete en toepasbare pijlers voor groei. Dit plan gaat over de hele categorie, en richt zich niet alleen op onze merken. Compleet met activiteiten om dat op de winkelvloer om te zetten in transacties.’

Vooral in supply chain management laat Coca-Cola de rest van de markt ver achter zich. Wat maakt dat jullie het zo goed doen?

‘Met name onze leveringsbetrouwbaarheid en inzichten in de supply chain van de retailer worden hierin onderkend door de handel. Dit inzicht verkrijgen we doordat we per retailer werken met een klantenteam waarin verschillende disciplines zitten. Ieder teamlid begrijpt het hele bedrijf van de specifieke klant.’

‘Supply chain is een integraal onderdeel van zo’n klantenteam en niet een afdeling achteraf die een vrachtwagen met producten stuurt. Het team weet wat er speelt en wat er moet gebeuren. We werken met forse volumes en een hoge rotatiesnelheid, dus als wij een issue met een product hebben, hebben we direct een groot probleem. Voor ons is het dus cruciaal om alle facetten van de supply chain goed in zicht te hebben.’

Is het mogelijk om deze goede relatie met de handel komend jaar vast te houden?

‘Successen uit het verleden zijn geen garantie, we moeten ons elke dag weer bewijzen. Onze categorie is regelmatig in het nieuws, overigens niet altijd positief. Dus is het belangrijk als leider op te staan en de rol te vervullen die de handel van ons mag verwachten, met oplossingen die bijdragen aan de gehele categorie. De strategische keuzes die we daarin maken, hangen nauw samen met onze koers van meer transacties en minder calorieën. Samen waarde creëren met de klant, maar er wel voor zorgen dat we invulling geven aan ons commitment om tegen 2020 15 procent minder calorieën op de markt te brengen. In 2017 zetten we daarvoor een aantal concrete stappen, zoals samen met de handel de juiste informatie aan de shopper geven om mispercepties over onze producten tegen te gaan. Ook draait het om inspirerende activaties en inspelen op de behoeften van de shopper – bijvoorbeeld met nieuwe productintroducties en innovaties op onze merken. Als we dat goed doen, dan kunnen we volgend jaar weer hoge ogen gooien in deze categorie.’

coca-cola

Coca-Cola European Partners Nederland: Jaap Wassink (country director), Jeroen van Vliet (director retail), Roderick van Gils (associate director Superunie) en Bert Baron (director field sales).

Reageer op dit artikel