artikel

Categorie Vlees, vleeswaren, salades en maaltijden: Group of Butchers

Onderzoek

De balie van de receptie van Group of Butchers staat vol met Industributie Trofeeën uit de afgelopen jaren. Hoe belangrijk is dan nog het winnen van de trofee voor deze leverancier?

Categorie Vlees, vleeswaren, salades en maaltijden: Group of Butchers

Ralph de Vries, director new business development, marketing & innovations: ‘Het is nog steeds heel belangrijk. We hebben hem al heel vaak gewonnen, maar vorig jaar hadden we de prijs niet. Toen waren we niet blij en hebben we direct onderzocht waar we het op hadden laten liggen.’ Operationeel directeur Joost Wolfs: ‘Vorig jaar hebben we de overwinning gemist op supply chain management. Door onze forse groei zijn we dat jaar in het bestaande pand uit ons jasje gegroeid. Daarom hebben we een nieuw pand moeten betrekken.’

De Vries: ‘De afgelopen jaren hebben we veel bedrijven toegevoegd aan de groep. Het centrale dc werd door die groei te klein. We hadden te veel artikelen en te veel onbekende artikelen voor het dc-personeel. Dat werd te ingewikkeld. In Boxtel hebben we een nieuw dc geopend, en dat begint nu zijn vruchten af te werpen.’

Wolfs: ‘Het nieuwe dc is in februari 2016 geopend. Het afgelopen jaar hebben we veel beter kunnen leveren dan het jaar daarvoor. En dat zien we terug in dit huidige Industributie-rapport.’ De Vries: ‘We lopen elke dag langs die trofeeën. En zo’n trofee is geen doel op zich, maar het is wel de indicatie van onze relatie met de klant.’ Koen Smits, KAM- en R&D-directeur: ‘Het gaat niet om de trofee zelf, maar vandaag zijn we met ons hele team bezig om morgen beter te presteren, elke dag weer. En de beoordeling van de klant is daarvan het resultaat.’ De Vries: ‘We sturen op drie hoofdpunten. Customer intimacy, dat is het kennen van alle aspecten van je klant. Product leadership, we willen altijd het beste product, dat relevant is voor de consument van onze klant. En we sturen op operational excellence: op tijd leveren, in een goede verpakking, alles moet kloppen. Als alle hoofdpunten kloppen, maken we de meeste kans op een volgende trofee. Zodra we op één van die punten haperen, merk je dat in het resultaat.’

Vooral relatiemanagement laat een flinke verbetering zien. Wat hebben jullie verbeterd?

Smits: ‘Elke maandag hebben we overleg met verkoop en productontwikkeling. Bij vragen uit de markt kunnen we daar heel snel actie op ondernemen. Wensen van de klant worden direct opgepakt.’ Wolfs: ‘In relatiemanagement hebben we al vele jaren een goede score.’ De Vries: ‘We nemen heel veel werk uit handen van de klant op het gebied van het managen van de hele categorie. We kennen de categorie beter dan de klant zelf, en dat maakt dat we daarin hoog scoren. Al onze commerciële medewerkers hebben EFMI-trainingen gedaan, waardoor we de retail heel goed kunnen aanvoelen.’

Alleen accountmanagement gaat in score iets achteruit. Is de lagere score ergens op terug te leiden?

Smits: ‘Nee, niet echt. Wij zijn elke dag bezig om alle onderdelen te laten kloppen. Elke dag. Ik denk dat dat de kracht van Group of Butchers is.’ De Vries: ‘De ambitie is om volgend jaar wéér te winnen. Het is een prijs voor onze medewerkers.’ 

GroupofButchers
Ralph de Vries (director new business development, marketing & innovations), Nick Visser (ceo) en Wilbert Wolfs (ceo) met de Industributie Trofee voor Group of Butchers.Industributie |

Reageer op dit artikel