artikel

Jumbo’s paradepaardje komt in Leidsche Rijn

Onderzoek

Jumbo’s paradepaardje komt in Leidsche Rijn

De Foodmarkt van Jumbo is het paradepaardje van de formule. De volgende wordt later dit jaar in de Utrechtse Vinex-wijk Leidsche Rijn geopend

Woensdag 27 maart 2013 is een dag die in de annalen van Jumbo met gouden cijfers en letters wordt geschreven. Het was namelijk de dag waarop Jumbo in Breda de eerste Foodmarkt in Nederland opende.

aankoopgedragHet was een winkel die om meerdere redenen bijzonder was. Op de eerste plaats omdat Jumbo met de Foodmarkt de grenzen van de supermarkt in Nederland verlegde en nadrukkelijk flirtte met de horeca. Het was niet niks wat daar in Breda allemaal werd getoond. De foodmarkt was met een vvo van 6.000 m2 niet alleen de grootste supermarkt van Nederland, maar het was ook de eerste foodwinkel met een volledig ingerichte horecakeuken, waar 33 (!) koks werkzaam waren en waar dagelijks verse maaltijden werden bereid. En de Foodmarkt had ook een eigen café; de enige plek in de winkel waar geen plaats was voor de winkelwagen. ‘Omdat we hier veel werken met verse producten en het dan niet handig is als je die laat liggen in de winkelkar’, verklaarde innovatiemanager Ralph Bertrand van Jumbo die maatregel.

huishoudens

De Foodmarkt in Breda was ook bijzonder omdat Jumbo met die winkel het almachtige Albert Heijn aftroefde. AH, de zelfbenoemde King of Food, de sterke marktleider en de grote innovator, kreeg in Breda een lesje in moed en ondernemerschap, in innovativiteit en in assortimentsdenken. In de Foodmarkt werden producten verkocht en gemaakt die ze bij AH niet hadden. En in Breda gebeurden ook dingen die ze in Zaandam niet hadden bedacht of niet durfden.

socioDe Foodmarkt in Breda was ook bijzonder omdat het een financieel gewaagd concept was. De vraag destijds aan financieel topman Ton van Veen van Jumbo was of hij ook zijn zegen had gegeven aan de Foodmarkt als hij voor een beursgenoteerde onderneming in plaats van een familiebedrijf had gewerkt. Van Veen sprong behendig met de vraag om en antwoordde dat het ‘een uitdagende begroting’ was. Inmiddels draait Breda zo’n ruime €700.000 per week en verklaarde Ton van Veen onlangs tegenover Distrifood dat de drie Foodmarkten winstgevend zijn, hoewel Amsterdam en met name Veghel niet in de buurt komen van het omzetniveau in Breda.

lijstDe eerstkomende Jumbo Foodmarkt zal ‘ergens dit najaar’ (woordvoerder Jumbo) worden geopend in het nieuwe winkelcentrum in Leidsche Rijn. Een wijk waar de helft van de huishoudens tweemaal modaal verdient en het aantal welgestelde gezinnen met kinderen bovengemiddeld is vertegenwoordigd. Dat lijkt een prima uitgangspositie voor de meest bijzondere formule van Jumbo. Nu maar hopen dat al die gezinnen er ook komen.Het plan voorziet in een winkel van 6.000 m2, maar het is de vraag of Jumbo daaraan zal vasthouden. Het ziet er namelijk naar uit dat de beoogde 30.000 inwoners nog jaren op zich laten wachten. ‘Leidsche Rijn is een kale zandvlakte, een strand waar het maar geen vloed wil worden’, aldus een vastgoeddeskundige.

map

 

Meer informatie over formules, supermarkten en marktgebieden

Distrifood Dynamics is een onlinedatabase van ruim 5000 supermarkten in Nederland. Naast een actueel winkelbestand geeft de databank inzicht in consumentenprofielen en -bestedingen, verzorgingsgebieden, trends en bouw- en verbouwplannen van supermarkten. Voor meer informatie, stuur een mail naar distrifooddynamics@vakmedianet.nl

Bekijk het promofilmpje van Distrifood Dynamics

Reageer op dit artikel