artikel

MVO: prijsketens hebben het lastig, behalve Lidl

Onderzoek Premium

MVO: prijsketens hebben het lastig, behalve Lidl

Nederlandse consumenten geven hun supermarkten een steeds hoger rapportcijfer voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daarbij spant Plus opnieuw de kroon. Voor het derde jaar op rij krijgt de ondernemersformule het hoogste rapportcijfer. Prijsketens hebben het echter lastig, met uitzondering van Lidl dat oprukt richting de top-10.

Het gemiddelde rapportcijfer van Nederlandse supers stijgt in het onderzoek van GfK, waarbij zesduizend consumenten zijn ondervraagd, van 7,13 in 2016 naar 7,23 nu. In het onderzoek wordt klanten naar zes thema’s gevraagd: klanten en maatschappij, gezondheid, duurzame handel, klimaal, lokale betrokkenheid en medewerkers. Onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK: ‘Voor alle thema’s waarderen klanten de Nederlandse supermarkten hoger. Het sterkst stijgt het cijfer voor duurzame handel, van 6,65 naar 6,81.’

Meer een tweedeling

Het valt Holla wel op, dat er meer een tweedeling ontstaat in het onderzoek. ‘De stijging van het gemiddelde cijfer komt vooral door de hogere waardering voor serviceketens als Plus en Jan Linders. De meer op prijs gerichte formules als Boni, Hoogvliet, Dirk en Nettorama gaan juist achteruit. In dat
opzicht is het des te opmerkelijker dat Lidl de keten is met de hoogste stijging van het rapportcijfer. Aldi doet ook weer een stapje vooruit. Vomar is ook een apart geval.’

Plus wint opnieuw

De winnaar van het rapport is dezelfde als die van de afgelopen twee jaar: Plus. De formule met het hoofdkantoor in Utrecht krijgt van zijn klanten met een 7,58 een behoorlijk hogere waardering dan vorig jaar (2016: 7,45). De formule is de nummer één op de thema’s gezondheid, klimaat, lokale
betrokkenheid en medewerkers. In de twee andere thema’s staat Plus op het podium. De keten heeft zijn duurzaamheidsimago duidelijk goed op orde.

Jan Linders houdt tweede plek vast

Dat geldt ook voor Jan Linders, dat de tweede plek vasthoudt. De formule wint het thema klanten en maatschappij met het bijzonder fraaie rapportcijfer 8,23 (2016: 7,96) en is de nummer twee in gezondheid, klimaat, lokale betrokkenheid en medewerkers. Het eindcijfer stijgt naar 7,54 (2016: 7,40), maar niet genoeg om Plus van de eerste plaats af te stoten.

Deen springt van zeven naar drie

Het podium wordt gecompleteerd door Deen, dat vorig jaar nog op de zevende plek stond op de ranglijst. De van oorsprong Noord-Hollandse keten krijgt van zijn klanten het rapportcijfer 7,39 (2016: 7,21) en maakt vooral sprongen in klanten en maatschappij, duurzame handel, lokale betrokkenheid en medewerkers. Vorig jaar stond Hoogvliet nog op de derde plaats, maar die keten komt nog maar uit op een 7,21 (2016: 7,36) en daarmee de zevende plek op de ranglijst.

Albert Heijn nummer één in duurzame handel

Albert Heijn is de nummer één qua imago rond duurzame handel. Hierbij gaat het om het assortiment eko- en biologische producten. De marktleider krijgt met een 7,17 weer een iets hogere waardering dan een jaar geleden (2016: 7,13). Toen was Albert Heijn nog de enige keten die van zijn klanten een zeven of hoger kreeg. Anno 2017 zijn dat er drie. Ook Plus en Deen hebben die barrière geslecht.

Laagste rapportcijfer voor Nettorama

Nettorama krijgt het laagste deelcijfer in het MVO-rapport.

Het laagste rapportcijfer in het hele MVO-rapport van GfK wordt ook uitgedeeld op het thema duurzame handel. Nettorama krijgt met 5,84 zelfs nog een iets lagere waardering dan een jaar geleden (2016: 5,88). Het hoogste cijfer wordt uitgedeeld aan Jan Linders op het thema klanten en maatschappij, dat draait om de vraag of klanten zich op hun gemak voelen in de winkel. Linders krijgt een 8,23 (2016: 7,96).

Hoogste cijfers voor klanten en maatschappij

Klanten en maatschappij is sowieso het thema waarop supermarkten het hoogst scoren met een 7,88 (2016: 7,84). Het laagste cijfer is er voor duurzame handel met een 6,81 (2016: 6,65), gevolgd door het thema gezondheid, dat draait om informatie over gezonde voeding (6,95, 2016: 6,85).

Ontwikkeling per formule

Plus werd vorig jaar al een échte allrounder genoemd, omdat de keten in alle onderzochte thema’s in de top-5 stond. Dit jaar doet Plus het nog beter en staat op alle thema’s op het podium. Vorig jaar was er alleen nog een nummeréénpositie in klimaat, waarbij klanten wordt gevraagd naar hun waardering voor milieuvriendelijke maatregelen van een formule. Nu zijn er dus vier nummeréénposities, waarbij de vooruitgang het grootst is op de thema’s gezondheid (van 7,10 naar 7,37) en medewerkers (van 7,54 naar 7,75). Het is een Sven Kramer- en Eric Heiden-achtige dominantie.

Jan Linders is de nummer één op het thema klanten en maatschappij. Foto: Bart Nijs.

Jan Linders verliest zijn nummeréénpositie op lokale betrokkenheid aan Plus. Het gaat daarbij om het beperken van zwerfafval en geluidsoverlast en betrokkenheid bij buurtactiviteiten, Jan Linders daalt in het rapportcijfer van 7,74 naar 7,65. Daar staat een flinke stijging in klanten en maatschappij (van 7,96 naar 8,23) tegenover, waardoor de keten op dit thema nu alleen op de eerste plaats staat. Ook bij personeel krijgt Jan Linders een flink hoger rapportcijfer (van 7,46 naar 7,66). Op alle aspecten, behalve duurzame handel, staat Jan Linders in de top-2, wat dus leidt tot een overtuigende tweede plaats op de eindranglijst.

Deen stijgt van de zevende naar de derde plaats in het onderzoek.

Deen ziet het eindcijfer stijgen van 7,21 naar 7,39, vooral door een stevige vooruitgang op het thema duurzame handel (van 6,63 naar 7,14). Alleen Albert Heijn krijgt een hoger cijfer dan Deen. Ook op de meeste andere thema’s krijgt Deen van zijn klanten een hoger rapportcijfer. Uitzondering is klimaat (van 7,24 naar 7,04). Op de eindranglijst is er desondanks een fraaie stijging van de gedeelde zevende naar de derde plaats.

Albert Heijn valt net als vorig jaar nipt buiten het podium. Het eindcijfer van de formule stijgt van 7,30 naar 7,37, maar op geen enkel thema maakt Albert Heijn een échte sprong vooruit. De formule is net als vorig jaar de nummer één in duurzame handel, maar ziet zoals eerder gemeld enkele concurrenten naderen.

Poiesz zag vorig jaar het rapportcijfer op het thema klanten en maatschappij al flink dalen, maar kwam toch nog uit op de tweede plaats. Een jaar later daalt het cijfer verder (van 8,13 naar 7,81) en raakt het podium buiten beeld. De noordelijke keten boekt wel progressie in lokale betrokkenheid (van 7,42 naar 7,55) en medewerkers (van 7,47 naar 7,65) wat in beide gevallen de derde hoogste waardering is in het rapport. Op de ranglijst is er een daling van de vierde naar de vijfde plaats.

Het rapportcijfer van Jumbo stijgt van 7,16 naar 7,31, wat de nummer twee op de Nederlandse markt een sprongetje op de ranglijst van de negende naar de zesde plaats oplevert. Vooral op het thema klimaat doet Jumbo het een stuk beter (van 7,04 naar 7,29) waarmee het nu de nummer vier is op dat aspect. Ook in duurzame handel valt Jumbo nipt buiten het podium.

Vomar heeft zijn MVO-imago in 2017 flink verbetert (van 6,90 naar 7,24). Op de ranglijst stijgt Vomar van de dertiende naar de achtste plaats. Belangrijke uitschieters zijn gezondheid (van 6,36 naar 7,01), duurzame handel (van 6,13 naar 6,56) en lokale betrokkenheid ((6,88 naar 7,45). Op het laatste thema is Vomar de nummer vier in waardering, bij klimaat (van 7,10 naar 7,41) komt Vomar zelfs op het podium terecht. Een mooie vooruitgang.

Dat meldt in veel mindere mate voor Hoogvliet dat van de derde naar de negende plaats tuimelt (van 7,36 naar 7,21). Vooral voor lokale betrokkenheid is de waardering een stuk lager (van 7,53 naar 7,15). Wel is er nog een gedeelde derde plaats op het thema klanten en maatschappij.

DekaMarkt is ook al een daler, van de zesde naar de tiende plaats (van 7,22 naar 7,16). Lidl stijgt juist van veertien naar twaalf (van 6,84 naar 7,08), waarbij vooral de hogere waardering voor duurzame handel eruit springt (van 6,16 naar 6,73).

Boni eindigt als dertiende, maar krijgt wel een hoge waardering voor klanten en maatschappij. Foto: Ronald Hissink

Boni levert drie plaatsen op de ranglijst in en laat juist een veer op het thema duurzame handel (van 6,42 naar 5,86).

Dirk stijgt in waardering licht (van 6,78 naar 6,81), vooral dankzij wederom de duurzame handel. Nettorama gaat op alle aspecten achteruit en levert drie plaatsen in op de ranglijst naar de voorlaatste plaats (van 6,92 naar 6,75). Vooral op het thema lokale betrokkenheid doet Nettorama het een stuk minder (van 7,03 naar 6,62). Aldi ten slotte zet zijn progressie voort (van 6,59 naar 6,65). De grote sprong voorwaarts van vorig jaar kan echter niet worden herhaald en dus blijft Aldi de nummer laatst op de lijst. Het verschil met Nettorama is echter nog maar één tiende punt. 

Reageer op dit artikel