artikel

Bezorgatlas: drukte in Noord-Holland

Onderzoek Premium

Bezorgatlas: drukte in Noord-Holland

Het is druk in Noord-Holland, zo blijkt uit de door Hiiper samengestelde bezorgatlas van Nederland. Het komt vooral ook omdat naast landelijke spelers Deen, Vomar en Deka graag een thuiswedstrijd spelen. Opvallend is ook dat een aantal spelers Amsterdam mijdt. Op het eerste gezicht toch een aantrekkelijk marktgebied gezien koopkracht en inwonerdichtheid.

In opdracht van Foodmagazine bracht Hiiper de bezorggebieden van de Nederlandse supermarkten in kaart. Wie alle kaartjes over elkaar legt, krijgt een bonte lappendeken van bezorggebieden over zich heen. Vaak gestuurd door de veilige keuzes vanuit de formule. Zo valt op dat praktisch elk bezorggebied nog steeds sterk gekoppeld is aan de aanwezigheid van fysieke winkels. Geen sprake dat online ineens de hele Nederlandse markt toegankelijk maakt voor Deen of Dekamarkt. Of dat Vomar penetreert in het marktgebied van Jan Linders. Stenen bepalen daarmee deze bezorgagenda. Daarnaast doen de ketens aan cherrypicking: ze bezorgen alleen in de meest lucratieve, vaak verstedelijkte gebieden. Zo mijdt Albert Heijn bijvoorbeeld Zeeland en Friesland-Groningen. Heel Friesland-Groningen? Lucratieve gebieden als Leeuwarden en Heerenveen worden wel bediend. Omgekeerd zijn ketens ook huiverig voor te verstedelijkte gebieden. Is dat vanwege de logistieke uitdagingen? Kijk bijvoorbeeld naar Deen: Amsterdam grenst aan het bezorggebied, maar wordt niet meegenomen.

Interstrijd is het meest hevig in kop van Noord Holland

De echte liefhebber van de internetstrijd zou ergens in Noord-Holland een woning moeten kopen. Hij kan dan kiezen uit landelijke spelers maar ook de regionalen Deen, Vomar en Dekamarkt. In die provincie lijkt de concurrentie, althans op papier, het sterkste. Nog een opvallende conclusie: formules als Coop, Spar en Plus weten in korte tijd een groot dekkingsgebied op te bouwen. Dat heeft te maken met het ondernemers-DNA. Ondernemers bezorgen voor die formules al orderpickend uit de eigen winkels. Hun bezorgkaartje is dan al snel een weerspiegeling van de landelijke aanwezigheid. Al met al is dit een landschap in ontwikkeling. Sinds de meting voor deze kaartjes (april) zijn Jumbo en Picnic al weer verder en hebben beide formules meer gebieden ‘ingekleurd’.

Kaartjes zijn op basis van postcode

De kaartjes zijn tot stand gekomen door te kijken naar postcodes waarbinnen bestellingen plaatsvinden. Bij Spar en Coop heeft online prijsvergelijkingsapp Hiiper een andere methodiek gebruikt en gekeken naar een kring van 15 kilometer rond de winkel. De kaartjes geven een goed beeld, maar zijn ook iets achterhaald. Online ontwikkelt zich snel en met name Picnic bedient al meer marktgebieden dan aangegeven. In augustus komt daar Zoetermeer nog bij. Ook Jumbo is een formule die dit jaar bezorgen snel uitrolt.

Nederland telt 7.663.845 huishoudens in 4027 bewoonde postcodes. Postcodes van postbussen en dergelijke zijn niet door Hiiper meegerekend. Albert Heijn heeft met de online boodschappenverkoop nog altijd een fors groter bereik dan uitdager Jumbo en kan bij anderhalf keer zoveel huishoudens bezorgen. AH kan in potentie bij ruim 6,6 miljoen van de 7,7 miljoen Nederlandse huishoudens bezorgen. Daarmee heeft de (online) marktleider nog steeds een grote voorsprong op Jumbo, die momenteel een bereik heeft van bijna 4,1 miljoen huishoudens.

Het online model van Jumbo biedt echter wel de mogelijkheid AH in te halen. Het centrale online bezorgmodel van AH laat dunbevolkte gebieden, zoals in Noord-Nederland en delen van Zeeland, aan zich voorbijgaan. Jumbo-ondernemers, ook in die dunbevolkte gebieden zitten, zullen echter wel willen gaan bezorgen. Zo kan Jumbo op termijn meer huishoudens bereiken dan AH. Jumbo rolt de online activiteiten bovendien slim uit, door eerst voor dichter bevolkte postcodes te kiezen.

De postcodes waar Hoogvliet bezorgt, zijn met meer dan 4000 huishoudens per postcode het dichtst bevolkt. Oorzaak: de keten is vooral aanwezig in stedelijke agglomeraties in het westen. Dat biedt Hoogvliet niet alleen een kans, maar is ook een bedreiging. De onlinekoek zal in die postcodes door meer partijen moeten worden gedeeld.

De positie van Spar is opvallend. De keten spant de kroon met het aantal postcodes waar wordt bezorgd. Dat zijn er ruim 1100 meer dan AH. Spar heeft de grootste geografische dekking met 94 procent van alle bewoonde postcodes. Daardoor heeft Spar met met 6,6 miljoen potentiële klanten/huishoudens bijna net zo’n groot bereik als marktleider AH.

Reageer op dit artikel