artikel

Industributie: genomineerden 30e editie bekend

Onderzoek

Het Industributie-onderzoek 2018 is afgerond. De genomineerden zijn bekend en staan op deze pagina’s. Voor wat betreft de relatie: het gaat wat stroever. ‘Het gemiddelde van alle 77 merkartikelen ligt nadrukkelijk onder dat van 2017’, zegt Melanie Murk-Severein. Vanuit EFMI verrichtte zij, in opdracht van Foodmagazine, het jaarlijkse Industributie-onderzoek.

Industributie: genomineerden 30e editie bekend
Foto: Koos Groenewold

Het Industributie-onderzoek steekt de thermometer in de relatie tussen handel en industrie. De uitkomsten worden op 9 januari gepresenteerd. Met name de supply chain wordt minder goed beoordeeld, geeft Melanie Murk-Severein alvast prijs. Het is iets wat Plus-topman Jan Brouwer in De Top ook al constateert: ‘Waar de gehele branche last van heeft, is de matige leveringsgraad. In al die jaren dat ik actief ben in de branche, heb ik nog nooit zo langdurig dergelijke ondermaatse prestaties gezien. Daar zitten grote, gerenommeerde fabrikanten bij. Of dat nu komt door overdreven aandacht voor werkkapitaal, nieuwe productielijnen of SAP-implementaties, het zal allemaal wel. Uiteindelijk wordt de consument teleurgesteld en dat is iets waar retail en industrie niet bij zijn gebaat.’

Evenement terug naar zijn roots

Hoe dan ook, op 9 januari worden de winnaars bekendgemaakt. In 2018 wordt het Industributiediner voor de 30e keer gehouden en gaat het event terug naar zijn wortels: het Hulstkampgebouw in Rotterdam waar ook de eerste diners plaatsvonden. De ontvangst is overigens in het Mainport Hotel in Rotterdam, het meest luxe en moderne hotel van Rotterdam dat zich afficheert als een ‘lifestyle’. Het vijfsterrenhotel Mainport is uniek gelegen aan de oevers van de Maas en biedt een adembenemend uitzicht over het water en de skyline van Rotterdam.

Enkele wijzigingen in indeling categorieën

Het onderzoek is op slechts een paar onderdelen verbeterd: de categorie-indeling is dit jaar enigszins gewijzigd. Versleveranciers zijn vanaf dit jaar in twee categorieën ingedeeld,  namelijk ‘Merk – Vers’ en ‘Private Label – Vers’. Enkele versleveranciers zijn zodoende in deze editie anders beoordeeld dan in de voorgaande. Alle versleveranciers zijn beoordeeld op criteria met betrekking tot accountmanagement en supply chain management. Daarnaast zijn leveranciers in de categorie ‘Merk – Vers’ op trademarketingcriteria beoordeeld en leveranciers in de categorie ‘Private Label – Vers’ op relatiemanagementcriteria. Verder zijn de onderzoeksopzet en gehanteerde beoordelingscriteria ongewijzigd, waardoor de resultaten in dit rapport voor het overgrote deel van de bedrijven vergelijkbaar zijn met die van vorig jaar.


De genomineerden aan fabrikantenzijde

Dranken: Coca-Cola, Grolsche Bierbrouwerij,Vrumona

Kruidenierswaren overig: HAK (Neerlands Glorie), Jacobs Douwe Egberts, Verstegen

Merkenleveranciers Vers: Cono Kaasmakers, Johma, Müller (Almhof)

Zoetwaren en snacks: Cloetta, Mars, Nestlé Confectionery, PepsiCo

Diepvries: Dr. Oetker, Unilever Foods (o.a. Hertog, Ola), Van Geloven Snacks

Drogmetica, schoonmaak- en onderhoudsartikelen: Essity, Henkel Laundry & Home Care, Kimberly-Clark

Non-food overig: Aldipress, Nestlé Purina Petcare, Philip Morris

Private Label Leveranciers – Vers: Group of Butchers, Hessing Supervers, Vion

Private Label Leveranciers – Kruidenierswaren: De Banketgroep, Delicia, Menken Orlando


Thema van het diner is Italië

Omdat diner én onderzoek voor de 30e keer worden gehouden, is er een extra feestelijk uitvoering. Met de komst van Oscar Farinetti van Eataly als keynote speaker is gekozen voor het thema Italië. Farinetti is de bedenker en directeur van Eataly, een wereldwijde Italiaanse voedselbelevenis. Farinetti opende in 2007 de eerste vestiging en breidde zijn imperium snel uit. In 10 jaar tijd opende Farinetti 37 Eataly-winkels wereldwijd. November opende een nieuw concept: Fico World Eataly. Farinetti tilt met Fico beleving naar een hoger niveau, door er elementen van entertainment en educatie aan toe te voegen: klanten zien hoe producten worden gemaakt, er wordt verteld hoe de producten worden gemaakt en consumenten kunnen alles direct proeven en kopen. Eataly’s doel is om  Italiaans eten van hoge kwaliteit voor iedereen beschikbaar te maken, tegen eerlijke prijzen en in een omgeving waar mensen kunnen winkelen, proeven en leren.

Raad van Advies

Het Industributie-event is mede tot stand gekomen door bijdrages van de Raad van Advies van het Industributie-diner. De raad bestaat uit: Evelien Sanders (Heineken), Henk van Harn (Albert Heijn), Ralph de Vries (Group of Butchers), André Michel (AMR Retailadvies), Dries Bögels (Sligro) en Klaas de Boer (Jumbo).
Meer info: Industributiediner.nl 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels