artikel

Categorie Diepvries: Unilever

Onderzoek

In een veld met zes grote diepvriesleveranciers maakt Unilever een sprong van de vierde naar de eerste plaats. Een sterke performance.

Categorie Diepvries: Unilever

Bob Mulder, business operations leader: ‘We voeren al een aantal jaren een consistente strategie tot groei van categoriewaarde. De grote drijver hiervan is het brengen van innovaties en beleving. IJs is al jaren het groeisegment in diepvries; de weersinvloed is wel aanwezig, maar deze invloed op een totaal jaar blijft gelijk. Het opvangen van de enorme pieken daarentegen is een moeilijker verhaal, waar we samen met retailers al jaren aan werken. We zien hiervan het resultaat terug, en dit heeft ook zijn weerslag op de waardering. Al met al was het voor het tweede jaar op rij een fantastisch jaar voor ijs. De omzet van de categorie is met 10 procent gegroeid.’

Onze accountmanagers zijn zeer gedreven

In accountmanagement gaat de score achteruit, maar omdat de concurrentie slechter is gaan presteren, komt Unilever aan kop. ‘De retailers zijn kritischer op dit gebied. Ik ben erg benieuwd wat hier de feedback op is. Onze accountmanagers zijn zeer gedreven in het vertalen van de retailerstrategieën en -wensen naar een gezamenlijk groeiplan.’

In trademarketing schiet de score fors omhoog. Wat hebben jullie afgelopen jaar op dit gebied verbeterd?

‘Onze trademarketing biedt een consistent verhaal met een aantal belangrijke pijlers voor de groei van de categorie IJs. Voorbeelden hiervan zijn het continu brengen van sterke innovaties met grote ondersteuning, zoals Ben & Jerry’s ‘Wich of Magnum Double, uitgekozen tot productinnovatie van het jaar 2016. Dit zorgt voor het verder aantrekken van consumenten naar ijs, maar ook het uptraden van de categorie voor onze klanten. Maar ook het groot maken van de juiste momenten wanneer ijs wordt verkocht met retailerspecifieke ondersteuning, zoals de activatie met een strandbal bij reguliere verkopen) en het verzorgen van second-placementvriezers die leiden tot meer impuls en confrontatie op de winkelvloer.’

Sterke samenwerking rond voorkomen out-of-stocks

‘De verbetering in supply chain management is terug te voeren op de sterke samenwerking op het gebied van het voorkomen van out-of-stocks. Het afgelopen jaar heeft onze buitendienst in de weekeinden met heel mooi weer op de vrijdagen winkels opgezocht om te helpen bij het bijvullen van de diepvries. De eerste keer bleek er vaak geen voorraad in de winkels. Daar hebben we de tweede keer extra op gelet, en we hebben toen veel winkels kunnen bijvullen, waarmee we de out-of-stock sterk hebben kunnen verkleinen. We hebben daarnaast de weerspieken kunnen opvangen in een betere samenwerking van Unilever-dc naar retailer-dc en van  retailer-dc naar winkelvloer.’ 

unilever
Vice president sales Fred van Beek toont de trofee, met naast hem (v.l.n.r.) de salesdirectors Mark Hanemaaijer, Sander Leenders en Paul de Hartog.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels