artikel

Categorie Drogmetica, schoonmaak en onderhoud: Procter & Gamble

Onderzoek

De best presterende leverancier in de categorie Drogmetica, schoonmaak- en onderhoudsartikelen is Procter & Gamble, met een fors hogere score ten opzichte van het resultaat dat vorig jaar werd behaald.

Categorie Drogmetica, schoonmaak en onderhoud: Procter & Gamble

Wat heeft Procter & Gamble dit jaar anders gedaan, dat de retail zo enthousiast is over de samenwerking?

Algemeen directeur Rob Manhoudt: ‘Twee jaar geleden hebben we al een grote shift gemaakt om ons puur te focussen op categoriewaarde in plaats van marktaandeel. Dat betekent dat je anders naar de markt kijkt, om de markt te bouwen. Niet om marktaandeel van de concurrent af te snoepen, maar om de hele markt te laten groeien. Allereerst zijn we veel meer met innovatie bezig, want innovatie drijft marktgroei. Ten tweede kijken we naar consumentensegmentatie; Procter was altijd gericht op de gezinnen, maar we focussen nu ook op ouderen en op eenpersoonshuishoudens. Daarmee zijn onze consumentendoelgroepen sterk verbreed. Ten derde zijn we veel intensiever met retailers gaan samenwerken. Dat is echt nodig als je de categoriewaarde wilt laten groeien; niet onze plannen proberen te verkopen, maar samen bouwen aan waarde. We waren al blij met de prijs, maar uit het rapport blijkt ook het absolute verschil in waardering, en dat geeft precies aan waaraan we hebben gewerkt.’

Wat hebben jullie in accountmanagement verbeterd, wat maakt dat jullie score van 6,18 naar 7,70 stijgt?

‘We hebben nadrukkelijk de beslissingsbevoegdheid teruggegeven aan de accountmanagers, onder voorwaarde dat elke beslissing meebouwt aan de categoriewaarde. En dat wordt sterk gewaardeerd en dat vormt ook de kern van deze enorme stijging.’

‘Tegelijk gaat ook de score in trademarketing fors omhoog. We hebben nu marketeers in alle klantenteams, die gezamenlijk met de retailer per formule specifieke plannen maken. Niet alleen een accountmanager, maar ook marketeers, die samen met de retail concrete plannen maakt om producten te lanceren of uit te breiden.’

In supply chain management maken jullie pas echt het verschil met de naaste concurrentie. Wat doen jullie anders in supply chain management? (Het inzicht in de supply chain van de retailer scoort zeer goed, red.)

‘Hier hebben we eigenlijk dezelfde nieuwe aanpak. De klantenteams hebben ook een logistiek manager die intensief samenwerkt met de klant, waarmee we van toeleverancier tot winkelvloer de hele keten kunnen besturen. We leggen speciale nadruk op de hardlopers, de power-sku’s, die mogen gewoon niet out-of-stock zijn. Als je je daarop richt in de logistieke keten, heb je de belangrijkste producten onder controle. En dan worden ook de toeleveranciers er veel efficiënter in. Dan heb je de massa onder controle; ook in het commerciële geweld, dat vaak juist over deze hardlopers gaat.’

‘Voor komend jaar moet onze performance nog verder gaan verbeteren. We zijn al zeer tevreden op onze prestaties in was en reiniging, maar er is nog veel groei in categoriewaarde mogelijk op persoonlijke verzorging. Onze ambitie is om volgend jaar de overall-award te winnen. Dus het kan nóg
beter.’

procter

Procter & Gamble neemt – nog enigszins beduusd van het succes – de trofee in ontvangst:
Robert-Jan Kooy, Daan Corvers, Rob Manhoudt en Bob Tullemans.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels