artikel

Categorie Private label (kruidenierswaren): Menken Orlando

Onderzoek

Menken Orlando is voor het eerst opgenomen in het Industributie-onderzoek, en is direct winnaar in de groep Private label (kruidenierswaren). Menken Orlando wint door onder andere de beste score op relatiemanagement. Zowel in ‘meedenken met productontwikkeling’ als in ‘flexibiliteit’ is er geen andere leverancier die zo hoog scoort.

Categorie Private label (kruidenierswaren): Menken Orlando

Marketing- en salesdirecteur Peter-Paul Menken: ‘Het is onze visie en missie om met onze klanten nicheconcepten te ontwikkelen en producten nauw af te stemmen op de formule. Verschillende retailers hebben behoefte aan verschillende concepten. Dat zien we terug in deze waardering. Dat geldt voor de producten voor het borrelmoment, de chocoladeconcepten voor het koffie- of theemoment, en de culinaire ingrediënten voor de maaltijdbereiding. Deze score onderstreept precies de manier waarop wij graag ons werk doen. Een goede score in supply chain is ook mooi, maar vooral dit relatiemanagement is waar wij heel veel in hebben geïnvesteerd; dat imiteer je niet zo maar.’
‘Tegelijk kun je zeggen dat wij weliswaar kennis hebben van onze producten en van de consument, maar we zijn tegelijk afhankelijk van de bereidheid van de retailer om hun inzichten in hun consumenten met ons te willen delen. De retailers die die informatie delen zijn het meest succesvol met onze producten.’

Menken Orlando heeft de visie op ‘meedenken met productontwikkeling’ de laatste jaren geperfectioneerd. In welke mate is er nog verdere ontwikkeling mogelijk?

‘Het consumentengedrag verandert steeds. Glutenvrij is nu meer populair, en eiwitten zijn sterk in opkomst. In onze productontwikkeling kunnen we daarop inspelen. Niet innoveren is stilstaan. Ruim 20 procent van onze omzet is een innovatie van de laatste drie jaar. Dat is hoog!’

‘Daarnaast worden we gewaardeerd voor onze flexibiliteit. We hebben 25 verpakkingsformats, en een snelle, wendbare organisatie, waarmee we relatief kleine nicheconcepten tegen relatief kleine productiecharges snel kunnen leveren in een verpakkingsformat dat past bij de klant. Daarmee kunnen we binnen tien weken een nieuw concept introduceren. Dat is heel anders dan hoe A-merken moeten werken, die vaak voor heel Europa slechts één verpakkingsmodel kunnen presenteren.’

Op de aspecten ‘Onderhandelingsvaardigheden en besluitvaardigheid’ en ‘Kennis van de retailorganisatie’ zou Menken Orlando nog kunnen verbeteren.

‘Zeker. We hebben dit jaar wat prijsverhogingen moeten doorvoeren; dat vergt uitleg. In het meenemen van onze klanten in de dynamiek van de grondstoffenmarkt kunnen wij nog slagen maken. Onze markt kent veel mutaties; die zijn grondstof- en valuta-gerelateerd. Het is belangrijk onze klanten daarin nog beter inzicht te geven.’

‘In supply chain management kunnen we nog wat verbeteren in het inzicht in de retailer. Anderzijds hebben we in onze eigen supply chain te maken met heel lange leadtimes, en het is inderdaad een uitdaging om daarin beter te presteren dan we nu al doen. Tarwe en suiker zijn in Nederland om de hoek te koop, maar voor onze grondstoffen, veelal uit Azië, ligt dat anders.’

Is het mogelijk om deze goede relatie met de handel komend jaar vast te houden?

‘Eigenlijk hebben we dat zelf in de hand. Wij zullen voldoende innovatie aan onze klanten moeten aanbieden.’

Welke andere ontwikkeling is van belang om hier te noemen, ten aanzien van de samenwerking met de retail?

‘We moeten samen met de retailers meer de verantwoordelijkheid nemen over privatelabelconcepten die bij de retailers staan. Als wij onze kennis over innovatie en product, met de kennis van de retailer over zijn winkel en consumenten kunnen samenvoegen, kunnen we de performance volgend jaar nog verder verbeteren. En ik denk dat de retail daarvan het belang gaat inzien.’

Menken

Managing director Robert Menken en marketing- en sales-directeur Peter-Paul Menken.

Reageer op dit artikel