artikel

Categorie Zoetwaren en snacks / Kruidenierswaren overig: PepsiCo

Onderzoek

PepsiCo wint in Zoetwaren en snacks, en wint daarmee ook de overall Industributie Trofee, én PepsiCo wint in Kruidenierswaren overig. En ook die tweede score is bijna net zo hoog, goed voor een overall derde plaats. Een perfect resultaat dus.

Categorie Zoetwaren en snacks / Kruidenierswaren overig: PepsiCo

Director retail Benelux Tim Mulder: ‘We hebben met de retail de volgende stap gedaan in onze samenwerking. We kijken nadrukkelijk naar de doelstellingen van de klanten en we trachten die zo goed mogelijk te verbinden met onze eigen doelstellingen. Met een gezamenlijk businessplan proberen we daar samen het beste van te maken. We dagen onze salesmensen ook sterk uit om precies te weten wat er bij elke retailer speelt en wat er belangrijk is in de relatie.’

‘Dat heeft alles te maken met accountmanagement: weten wat er bij je klant gebeurt. Het afgelopen jaar hebben we de salesstaf daar nadrukkelijk op getraind; om daar constant op gericht te zijn. We moeten op elk moment alle onderliggende doelstellingen van onze retailers kennen. Pas dan kunnen we ze het best bedienen. Vandaar onze sterke sprong voorwaarts in de beoordeling daarop.’

In trademarketing is de sprong ook al zo groot. Wat is de nieuwe aanpak?

‘De aanpak is niet zozeer anders, maar ook hier hebben we een volgende stap gemaakt. In onze categorieën geloven we in het hebben van een ijzersterke categorievisie, dat we de totale categorie samen met de retailer kunnen laten groeien. Dat doen we in savoury, maar ook in de ontbijtgranen. Met onze kennis laten we de categorie groter worden. Met veel kennis, met een groot consumentenonderzoek en groot shopperonderzoek, en daarmee formuleren we onze adviezen aan de retail. En die visie werkt, gezien de groei.’

In supply chain management gaat PepsiCo van plaats 5 naar plaats 1. Waar ligt de oorzaak? Hebben jullie goed gelet op out-of-stocks?

‘Ook in supply chain proberen we steeds dichter op de klant te komen. Daar maken we vorderingen op, maar hoe beter we weten hoe de supply chain van de klant eruit ziet, hoe beter je daarop kunt aansluiten.’

In Kruidenierswaren Overig is PepsiCo voor het eerst opgenomen, met direct de eerste plaats als fraai resultaat. Hangt jullie goede prestatie samen met de topscores in Zoetwaren & Snacks?

‘Absoluut. We hanteren hier op alle vlakken exact dezelfde aanpak. We werken per klant met één accountmanager en één salesmanager die beiden verantwoordelijk zijn voor de totale business voor die klant. We werken hieraan om de scores nog verder te verbeteren. We willen nóg beter, dat staat centraal in onze hele commerciële propositie.’

Wat betekent dat voor volgend jaar?

‘Ik weet niet of we elk jaar een betere beoordeling kunnen krijgen. Maar we zien de mogelijkheden om onze prestaties verder te verbeteren. We hebben genoeg in petto om de samenwerking met de retail opnieuw voeding te geven. We komen in 2017 met een aanzienlijke lijst zeer relevante introducties.’ 

pepsico

Director retail Benelux Tim Mulder en salesmanager Willem Hertzberger met één van de prijzen voor PepsiCo.

Reageer op dit artikel