artikel

Download: grote verschillen in bezorgcondities

Onderzoek

Picnic en Hoogvliet vragen de centen vooraf. De andere ketens laten de klant betalen bij aflevering. AH lijkt duur, Spar weer snel. De voorwaarden op een rijtje. De verschillen zijn groot. Wie is de beste? Dat is moeilijk te zeggen. Wil de klant veel keuze in bezorgtijden en assortiment, dan is AH of Jumbo de goede keuze. Prijskopers kunnen zich wenden tot Picnic.

Download: grote verschillen in bezorgcondities

Klik hier voor de download van de bezorgatlas: een overzicht van alle bezorggebieden én de bezorgcondities per april 2017. Bron: Hiiper én websites bezorgsupers.


Het is de meest basale vorm van concurrentie-analyse: het op een rijtje zetten van alle online bezorgcondities van supermarkten. Foodmagazine ziet behoorlijke verschillen. Albert Heijn bijvoorbeeld werpt behoorlijk drempels op met een minimum bestelbedrag van €70. De marktleider is daarmee ook leidend met de hoogste prijs. Hoogvliet en Spar volgens met €50.

De bezorgcondities zeggen hiermee veel over de risico’s die de ketens willen lopen bij hun bezorgservice.

Twee ketens laten de klant vooraf betalen: Hoogvliet en Picnic. Zij leggen daarmee het ‘risico’ bij de klant. Hoogvliet durft zelfs 5 procent bovenop het totaalbedrag te vragen om weegverschillen te voorkomen. Achteraf worden deze bedragen verrekend. Ook Picnic laat de klant vooruitbetalen, en dus voorfinancieren. Het heeft voordelen in de cashflow van deze speler die pas bij zijn toeleveranciers bestelt, als de order van de klant binnen is.

Met Albert Heijn kiest de bezorgklant voor de luxe variant. Het totaalbedrag moet zogezegd boven de €70 uitstijgen. Daar staat tegenover dat online de koper wel één van de meeste brede en diepe assortimenten kan kiezen. Alleen Jumbo maakt zijn hele assortiment ook online beschikbaar. Bij andere ketens is de klant afhankelijk van de breedte en diepte van het assortiment van de formule als het gaat om bestellen. In een aantal andere gevallen is het afhankelijk van de lokale winkel waar wordt georderpickt. Als het gaat om snelheid, durft alleen Spar het aan om te stellen dat wat vandaag voor 10.00 uur wordt besteld, ook vandaag in huis is. De andere ketens rekenen toch wel op een dag. Dit heeft gevolgen voor de versheid van die producten die vanuit de winkels van bijvoorbeeld Plus en Coop komen. Die hebben al het logistieke traject van dc naar winkel achter de rug, voordat zij aan de reis beginnen van winkel naar klant.

Ook het tijdslot van afleveren is interessant. Bij Jumbo is dat drie uur, best een behoorlijk beslag op een avondje thuis wachten op de bezorger. Picnic is verder en slaagt erin hoe dichter op het bestelmoment, hoe exacter deze te voorspellen, erg prettig voor de klant. Jumbo komt niet verder dan een sms’je 10 minuten voor aflevering. Bij AH spelen weer andere zaken, zoals het moeten ‘kopen’ van aflevervensters. Deze variëren in prijs van €3,95 tot wel €12,95. En de logica ontbreekt op het eerste moment. Zo kan bezorgen op de minder drukke maandagochtend ineens duurder uitpakken dan op de drukke zaterdag.

Als iets langzaam in een uniforme mal van bezorgvoorwaarden lijkt te zijn gedrongen, dan is het wel het statiegeld per klapkrat. Alle ketens vragen €4, alleen DekaMarkt vraagt €5. Het lijkt er niet op dat de keten zich hiermee uit de markt prijst. Opvallend zijn de kortingen bij meerbesteding. Bij Jumbo en Hoogvliet is er €1 korting op de bestelkosten bij een bestelling van €70, bij AH is die euro pas in de pocket vanaf €100. De bestelkosten liggen sowieso wel uit elkaar. Picnic is gratis, en met €4,95 of boven de €50 gratis is Spar ook een prijsbijtertje. AH durft zoals gezegd zelfs te gaan tot €12,95 per bestelling, dit om de logistiek te stroomlijnen en zo veel mogelijk bestellingen in een rit te bundelen. Dat is echter een niet-klantgerichte aanpak. Begrijpelijk, maar niet echt passend bij de marktleider.

Het is moeilijk om te achterhalen wat voor versgaranties de ketens geven. In hun paraaf veelgestelde vragen op de website wordt hierover vaak geen uitspraak gedaan. Alleen Jumbo laat desgevraagd het volgende weten: ‘Helaas is het niet mogelijk om een datum te vermelding tijdens het bestellen. Wij streven ernaar om de langste houdbaarheidsdatum uit te leveren, voor zowel vers als lang houdbare artikelen. Wij garanderen dat onze producten via online bestellen minstens tot en met de dag van afhalen en de dag erna houdbaar zijn. Mochten er alsnog producten bij zitten die korter dan de garantie houdbaar zijn, dan horen wij dit graag, zodat wij dit voor u kunnen verrekenen.’

Is het op basis van deze voorwaarden mogelijk om te komen tot een beste koop? Moeilijk. Wie bij AH bestelt, betaalt veel. De prijzen liggen hoger, dat is algemeen bekend, de bezorgdrempel ligt hoger, en de bezorgkosten ook. Hoewel die soms weer zijn te drukken door artikelen te kopen, waarmee fabrikanten de bezorgkosten voor hun rekening nemen. Daar staat tegenover een breed en diep assortiment en het gemak en de service van Appie dat voortdurend wordt doorontwikkeld en ook vaart op Bonuskaartinfo. Picnic is goedkoop met nul bezorgkosten, maar met vijfduizend artikelen zit het wel aan de onderkant van assortimentsgrootte van alle hier op een rijtje gezette supermarkten. En zoals bekend, werkt Picnic volgens het busmodel, waarbij de klant dus wordt beperkt in zijn vrijheid om een bezorgvenster te kiezen.

Klik hier voor de download met de bezorgatlas en bezorgcondities

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels