artikel

Industributie 2018: de winnaars op een rijtje

Onderzoek

Coca-Cola, Delicia, Plus en Lidl zijn de beste handelspartners, zo blijkt uit het Industributie-onderzoek 2018. Superunie scoort op inkoopmanagement en Albert Heijn op formulemanagement. Alle winnaars van 2018 op een rijtje.

Industributie 2018: de winnaars op een rijtje
Foto: Koos Groenewold

Het is de 30e keer dat Foodmagazine het Industributie-onderzoek laat uitvoeren door EFMI op basis van een eerste lijst opgesteld door onderzoeksbureau IRI. Fabrikanten geven supermarkten een rapportcijfer en andersom. ‘Het gemiddelde van alle 77 merkartikelen ligt nadrukkelijk onder dat van 2017’, aldus Melanie Murk-Severein in een eerste reactie. ‘Met name de supply chain wordt minder goed beoordeeld.’ Over de supermarktformules: ‘De verschillen binnen servicesupermarkten zijn niet zo erg groot vergeleken met de vorige editie van het onderzoek. Er zijn wel kleine verschillen op inkoopmanagement en formulemanagement. Ook worden de discountformules lager beoordeeld.’


De winnaars op een rijtje

Merkartikel Industributie Trofee: Coca-Cola
Private Label Industributie Trofee: Delicia
Serviceformule Industributie Trofee: Plus
Beste Discountformule: Lidl

Categoriewinnaars

Dranken: Coca-Cola
Zoetwaren en snacks: PepsiCo
Kruidenierswaren overig: Jacobs Douwe Egberts
Merk – Vers: Johma
Diepvries: Dr. Oetker
Drogmetica, schoonmaak- en onderhoudsartikelen: Kimberly-Clark
Non-food overig: Nestlé Purina Petcare
Private label – Vers: Hessing Supervers
Private label – Krudenierswaren: Delicia

Winnaars functiegebieden

Inkoopmanagement: Superunie
Category management: Plus
Formulemanagement: Albert Heijn


Het onderzoek is iets aangepast ten opzichte van voorgaande jaren. ‘De categorie-indeling is dit jaar enigszins gewijzigd. Versleveranciers zijn vanaf dit jaar in twee categorieën ingedeeld, namelijk ‘Merk – Vers’ en ‘Private label – Vers’. Enkele versleveranciers zijn daarom in deze editie anders beoordeeld dan in de voorgaande. Alle versleveranciers zijn beoordeeld op criteria met betrekking tot Accountmanagement en Supply chain management. Daarnaast zijn leveranciers in de categorie ‘Merk – Vers’ op trademarketingcriteria beoordeeld en leveranciers in de categorie ‘Private label – Vers’ op relatiemanagementcriteria. Verder zijn de onderzoeksopzet en gehanteerde beoordelingscriteria ongewijzigd, waardoor de resultaten in dit rapport voor het overgrote deel van de bedrijven vergelijkbaar zijn met die van vorig jaar.

Top-3

Kijken we naar de top-3 van de supermarkten in het Industributie-onderzoek dan lijkt er weinig veranderd. Het gaat nog steeds om Hoogvliet, Albert Heijn en Plus. De ranking is wel anders. Plus wint, AH wordt 2e en Hoogvliet bezet de 3e plek. Het stuivertje wisselen zat al in het vat. Bij de vorige meting bleef Hoogvliet weliswaar aan kop, maar de trend was dat de overallwaardering voor Hoogvliet iets daalde en dat Plus aan kracht won.
Coca-Cola wint overtuigend met een rapportcijfer 8. Dat is fors hoger dan de nummer 2 Jacobs Douwe Egberts (7,86) en nummer 3 Johma (7,49). De kracht van Coca-Cola ligt toch echt in trade marketing, waar de frisdrankleverancier zelfs een 8,33 weet te scoren. Verder opvallend zijn de grote stijgers Hak (plek 5) en Vrumona (plek 6). Zij stormen respectievelijk van de 18e en 33e plek de top-10 binnen.

Oudste graadmeter in Nederland

De editie 2018 was een jubileumeditie, 30 jaar onderzoek. Het is daarmee de oudste graadmeter van de relatie tussen handel en industrie in Nederland. In de kern is het onderzoek sinds 1988 niet veranderd. Het onderzoek werd in de beginjaren uitgevoerd door de Erasmus Universiteit in Rotterdam (saillant detail: met de jonge onderzoeker Laurens Sloot, nu hoogleraar en nog steeds verbonden aan het onderzoek en aan EFMI Business School). De laatste jaren tekent dat EFMI Business School voor het onderzoek in opdracht van nog steeds Foodmagazine. In de kern is het onderzoek simpel.  Fabrikanten krijgen een lijst met retailers voorgelegd en de retailers beoordelen de fabrikanten. Dat gaat al sinds jaar en dag volgens hetzelfde stramien. De criteria behelzen kennis (over de partner, over de markt). Het kunnen samenwerken, maar ook de daadwerkelijke uitvoering, lees: een vlekkeloze logistiek. Op die manier heeft het Industributie-onderzoek tot doel om de onderlinge samenwerking tussen handel en industrie te verbeteren.

Wijziging

De categorie-indeling is enigszins gewijzigd. Versleveranciers zijn vanaf dit jaar in twee categorieën ingedeeld: Merk – Vers en Private label – Vers. Enkele versleveranciers zijn daarom in deze editie anders beoordeeld dan in de voorgaande. Alle versleveranciers zijn beoordeeld op criteria met betrekking tot Accountmanagement en Supply chain management. Daarnaast zijn leveranciers in de categorie Merk – Vers op trademarketingcriteria beoordeeld en leveranciers in de categorie Private label – Vers op relatiemanagementcriteria. Verder zijn de onderzoeksopzet en gehanteerde beoordelingscriteria ongewijzigd.

Criteria handel

Bij de handel zijn alle vijf inkooporganisaties in Nederland meegenomen in de beoordeling. In alfabetische volgorde zijn dit Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en Superunie. Daarnaast zijn de op basis van omzet grootste formules ter beoordeling meegenomen. Net als in de vorige edities van het Industributie-rapport wordt een indeling gemaakt in de beoordelingen van service- en value-for-money-formules. De reden is dat discounters zich vanuit hun bedrijfsmodel minder nadrukkelijk of niet richten op het aspect Category management. Dit heeft automatisch tot gevolg dat discounters in de praktijk een geringe kans hebben om het Industributie-onderzoek te winnen als de standaard zes beoordelingscriteria voor hen worden gehanteerd. Vandaar dat zij op (deels) andere criteria worden beoordeeld dan de overige supermarkten. 

Voor wie de resultaten op deze pagina’s scherp wil duiden, nog even het volgende over de methodiek als het gaat om beoordelen van de toeleveranciers. Voor het Industributie-onderzoek wordt een beperkt aantal leveranciers geselecteerd. Dit gebeurt als volgt: op basis van de CBL Assortimentsindeling heeft IRI een categorie-indeling gemaakt. Deze indeling wordt aangevuld met een categorie Private label (kruidenierswaren). Een aantal leveranciers behoort in meer dan één categorie tot de grootste fabrikanten. Zij zijn dan ook meerdere keren in het onderzoek meegenomen. Voorbeelden zijn Unilever Foods en FrieslandCampina.

Reageer op dit artikel