artikel

Omzet beste introducties 2017 historisch laag

Onderzoek

ZALTBOMMEL – De totale omzet van de beste introducties van 2017 is historisch laag. Selectieve distributie zorgt voor een rem op de groei en steeds meer innovatie komt van kleinere spelers op de markt. Heineken 0.0 voert de ranglijst van IRI aan.

Omzet beste introducties 2017 historisch laag

De totale omzet van de beste introducties van 2017 is met € 1,3 miljoen historisch laag en nog in lijn met de crisisjaren, laat de Intro Top 20 van 2017 zien. Sinds het begin van de metingen door IRI in 2000, is vanaf 2008 een duidelijk keerpunt te zien. Waar de eerste jaren de totale omzet van de beste introducties in een jaar vaak boven de €2 miljoen uitkwam, is dit in 2008 gedaald naar €1,7 miljoen en de jaren daarna rond dat bedrag blijven steken.

Opleving van korte duur

De opleving in 2013 (€2 miljoen) is van korte duur geweest. De historisch lage omzet van 2017 – in 2016 was de omzet ook al historisch laag – kent volgens IRI verschillende verklaringen. ‘Het innovatiekanaal in zijn geheel daalt niet hard. Het is vooral versnippering met kleine innovaties. Meer innovatie komt namelijk van kleine spelers’, verklaart Sjanny van Beekveld, business insights director bij IRI. De trend naar selectieve distributie van innovaties zorgt voor een rem op de totale omzet. Ook zorgen de afnemende investeringen in R&D–afdelingen ervoor dat nieuwe innovaties wat moeilijker van de grond komen. Van Beekveld: ‘Er wordt meer ondersteuning gegeven aan bestaande concepten.’

Vijf ijsconcepten

Volgens haar is het in deze ranglijst ‘mega-opvallend’ dat vijf van de innovaties ijsconcepten van Unilever betreffen. ‘Door de jaren heen zijn we meer chocola en ijs gaan eten, maar vooral ook de luxere en duurdere varianten’, analyseert Van Beekveld. ‘Wanneer we willen genieten, willen we ook over de top verwend worden.’ Een belangrijke innovatie die hier illustratief voor is, is de Magnum Pint, verkrijgbaar in vijf varianten en in april 2017 gelanceerd. Magnum Pint staat op 4 in de ranglijst, maar daarboven staat op 3 ook nog de Hertog IJssalon. Op nummer 7 is de Magnum Double Rasperry te vinden, op 17 de Ben & Jerry’s Topped Salted Caramel Brownie en op 19 de Ola Hollandse raket (rood/wit/blauw).

Unilever zes keer

Verder valt in deze Intro Top op dat de gemiddelde promodruk van de Top 20 op 38 procent ligt, dat was vorig jaar nog 51 procent. In het oog springt dat vier van de introducties als laatste bij Jumbo zijn geïntroduceerd (Magnum, Nescafé en Ola). Ook zijn er deze keer veel innovaties van grote vendors. Zo komt Unilever zes keer in de Top 20 voor. Van Beekveld: ‘Binnen de ranglijst is een grote tegenstelling zichtbaar tussen het grote verwennen, zoals bij Chio, Magnum en Lay’s het geval is, tegenover gezond. Daarmee wordt in de lijst gedoeld op natuurlijke producten zonder toevoegingen, zoals Becel, Finly, 7Up, Rivella en Bolletje.’

Verschillende merken spelen ook in op nostalgie, zoals Ola en Douwe Egberts, en verder zijn drankcategorieën succesvol. Vooral caloriearme, koolzuurvrije of alcoholvrije dranken met een focus op volwassenen doen het goed. Niet voor niets is Heineken 0.0 de nummer 1 van deze ranglijst. Ook is een aantal bijzondere succesvolle smaakcombinaties gelanceerd, zoals bij Doritos en Ben & Jerry’s.

 

De beste supermarktintroducties van 2017

  1. Heineken 0,0

De 0.0%-variant is nieuw bij Heineken. Dit bier heeft de smaaktest alcoholvrij bier gewonnen. Het komt volgens de Consumentenbond het dichtste bij echt bier. Verkrijgbaar in blikje, flesje en sixpack. Gemiddelde weekomzet: €131.167. Introductieweek: 10.

  1. Spa Duo

Limonade zonder prik. Het betreft een combinatie van het pure water van spa met bijzondere vruchten. Dranken zonder zonder prik en fruitsap doen het goed. Deze variant gaat in op de gezondheidstrend; 100 procent natuurlijk en geen koolzuur. De variant zorgt niet voor merkgroei en ook niet voor categoriegroei. De gemiddelde promodruk is 48,7 procent. Gemiddelde weekomzet: €97.644. Introductieweek: 26.

  1. Hertog IJssalon

Dit ijs is er in vijf smaken. ‘Het is echt genieten en een stukje horeca thuisbrengen. Het betreft out-of-home-consumptie’, stelt Sjanny van Beekveld. Bosbessen Cheesecake en Chocoladesoesjes zijn de beste varianten van de in totaal 22 varianten. De promodruk is 34,1 procent. Gemiddelde weekomzet: €94.903. Introductieweek: 9.

  1. Magnum Pint

Krakende Magnum-chocolade gecombineerd met vanilleijs. De verpakking is een eyecatcher en dit ‘indulgence’-product levert de consument ook een stukje beleving. Het is de bedoeling in de zijkanten van de Pint te knijpen en het kraken van de Magnum chocolade te ervaren. Opvallend is dat na de zomer nog twee smaken zijn toegevoegd. Gemiddelde weekomzet: €93.782. Introductieweek: 10.

  1. Lay’s mix

Mix met verschillende chipjes, vier vormpjes met elk zijn eigen bite. Eer zijn twee varianten; paprika en naturel. Paprika doet het beter. In 2015 heeft Lay’s een soortgelijk concept succesvol gelanceerd met chips.  De promodruk is 34 procent. Gemiddelde weekomzet: €93.300. Introductieweek: 15.

  1. Douwe Egberts Pads

Padsvorm voor in de automaat. Speelt in op trends als gemak, nostalgie en ‘brand stretching’. Er zijn drie smaken en Aroma Rood is het populairst. De andere twee varianten zijn:  Intens en Mild. De grootste distributie vindt plaats bij Jumbo. De promodruk is 36,3 procent. Gemiddelde weekomzet: €72.427. Introductieweek: 32.

  1. Magnum Double Raspberry

Double Raspberry is een nieuwe smaak van de Magnum die normaal en in mini verkrijgbaar is. Gaat ook in op de ‘extreme verwentrend’ . Het frambozenijs is omhuld met cacao gevolgd door een laag frambozensaus en geheel gehuld in een laag chocolade en met frambozensaus. Magnum als merk stijgt. Promodruk is 47 procent. Gemiddelde weekomzet: €68.249. Introductieweek: 10.

  1. Amstel Radler Dubbel Citrus

Amstel Radler Dubbel Citrus is dubbel zo verfrissend door de toevoeging van limoen. Het segment Radler groeit, Amstel zelf daalt. Opvallend is dat het product niet bij leden van de Superunie ligt. Promodruk is 52,5 procent. Gemiddelde weekomzet: €66,643. Introductieweek: 10.

  1. Hertog Jan Bastaard

Speelt in op de Radler trend. Is wel minder zoet dan de Radlers. Behalve voor friszure citroenen en friszoete appels is gekozen voor bijzondere ingrediënten, zoals prikkelende gember en kruidig citroengras. Gemiddelde weekomzet: €63,675. Introductieweek: 10.

  1. Finley Frisdrank

Coca-Cola Nederland lanceerde Finley. Een alcoholvrije en caloriearme drank voor volwassenen in zes smaken. Finley is gemaakt van vruchtensappen met uitsluitend natuurlijke aroma’s en bevat geen conserveringsmiddelen. Gemiddelde weekomzet: €62,337. Introductieweek: 11.

  1. Zwitsal Luiers

Zwitsal heeft zich gemeld op de markt van luiers. De kennis over babyverzorging is gebruikt om een zachte en comfortabele luier te ontwikkelen. Zowel het segment luiers als het merk dalen. Een voorbeeld van brand stretching. De promodruk is hoog met 77,7 procent. Gemiddelde weekomzet: €53,574. Introductieweek: 40.

  1. Iglo Ping & Klaar

Iglo heeft Ping & Klaar gelanceerd, een range van zes maaltijden. De maaltijden van Iglo kunnen thuis uit de vriezer worden gehaald en met het folie op een bord in de magnetron geplaatst. Speelt in op de trend van gemak. Gegrilde kipfilet is de grootse variant binnen de range. Gemiddelde weekomzet: €52,784. Introductieweek: 19.

  1. Nescafé Azera

Het segment oploskoffie groeit, terwijl het merk Nescafé enigszins daalt. Bijzonder is dat het hier een mix betreft van een espresso met een zachte crèmelaag en een vol aroma door de toevoeging van fijngemalen arabicabonen. Gemiddelde weekomzet: €50,864. Introductieweek: 22.

  1. Bolletje Ontbijtgranen

De ontbijtgranen bevatten, afhankelijk van de variant,  30 procent, 65 procent of 70 procent minder suiker dan het gemiddelde suikergehalte van krokante muesli’s. Voor Bolletje Krokante Ontbijtgranen worden granen, als haver, tarwe en rogge, goudbruin gebakken in de oven. Sjanny van Beekveld: ‘Speelt in op de trend van natuurlijk, gezond en minder suiker.’ Gemiddelde weekomzet: €39,727. Introductieweek: 9.

  1. Doritos Heatweave

Succesvol dankzij een bijzondere smaakcombinatie; eerst zoet en een beetje smoky en dan intense heat. ‘Wanneer je ‘m kraakt, komt er een shot chili vrij voor een heftige smaakervaring’, meldt IRI. Zowel het segment als het merk Doritos groeien. De BBQ-chili-variant is het populairst.  Gemiddelde weekomzet: €39,523. Introductieweek: 15.

  1. Rivella Koolzuurvrij

Rivella Koolzuurvrij bevat al het goede van Rivella, maar dan zonder koolzuur. Zowel Rivella als het segment koolzuurvrij groeien. Speelt in op de gezondheidstrend. De Lemon-variant is het meest succesvol. Gemiddelde weekomzet: €38,655. Introductieweek: 10.

  1. Ben & Jerry’s Topped Salted Caramel Brownie

Een nieuwe smaak. Dit Fairtrade-gecertificeerd product is gemaakt met melk van Caring Dairy-veehouders, bevat extra veel brownies en nog meer fairtrade-chocolade. Speelt in op trend van indulgence. Een beetje hetzelfde idee als de Magnum Pint. Gemiddelde weekomzet: €35,857. Introductieweek: 5.

  1. 7UP Lemon Lemon

Deze bruisende ‘lemonade’ met citroensap bevat 19 calorieën per 100 ml, géén kunstmatige smaakstoffen en is gezoet met een mix van suiker en stevia. In Nederland is 7UP Lemon Lemon landelijk verkrijgbaar in 1,25-literflessen in drie smaken: Original, Grapefruit en White Peach. Gemiddelde weekomzet: €33,971. Introductieweek: 13.

  1. Ola Hollandse Raket (rood/wit/blauw)

Een icoon onder de waterijsjes. Heeft nu de kleuren rood, wit en blauw en ook andere smaken dan de reguliere variant. Speelt in op trend van nostalgie. Het segment waterijs daalt, maar het merk groeit. De promodruk is 36 procent. Gemiddelde weekomzet: €33,592. Introductieweek: 9.

  1. Chio Paprika Heartbreakers

Chio Heartbreakers, het aardappelzoutje bereid in zonnebloemolie, heeft met paprika een nieuwe smaak. De verpakking van 125 gram bevat 4-5 porties. Het segment en het merk groeien. Gemiddelde weekomzet: €33,018. Introductieweek: 15.   Totale omzet (miljoenen euro’s) van de Intro Top 20

Reageer op dit artikel