artikel

Winnaars Industributie: Coca-Cola

Onderzoek

Coca-Cola wint, net als vorig jaar, in de categorie Dranken. De score is flink hoger dan vorig jaar en dat is erg knap, gezien de andere prestaties in de categorie. Betekent dit dat Coca-Cola nog meer inspanningen heeft geleverd om te investeren in de relatie met de retail?

Winnaars Industributie: Coca-Cola
Joris Hendriks, Associate Director Albert Heijn (CCEP), Jeroen van Vliet, Director Home Channel (CCEP), Chantal Wouters, Associate Director Jumbo (CCEP) en Roderick van Gils, Associate Director Superunie & Aldi (CCEP). Foto: Koos Groenewold.

Jeroen van Vliet, director Home Channel bij Coca-Cola European Partners: ‘Absoluut. We hebben het afgelopen jaar flink geïnvesteerd in onze multidisciplinaire klantenteams: teams die zijn gericht op één klant, waarin alle disciplines zijn vertegenwoordigd. En dat werkt heel goed. Met een tailormade aanpak kunnen we meerwaarde creëren voor die specifieke klant, van activatie op de winkelvloer tot adviezen over het assortiment. We helpen de klant op alle aspecten.’

In accountmanagement is Coca-Cola van de tweede naar de eerste plaats opgeschoven. Welke verbeteringen hebben jullie kunnen doorvoeren?

Jeroen van Vliet: ‘Een deel van dit aspect gaat over de beslissingsbevoegdheid. We krijgen veel goede feedback van de retail dat onze accountmanagers in staat zijn om knopen ter plaatse meteen door te hakken. Daarnaast hebben we andere afdelingen in ons bedrijf beter kunnen laten aansluiten bij de retailklanten; we zijn specialist in out-of-home, in petrol en convenience. Veel retailformules beginnen daar nu gas op te geven. Onze kennis op die gebieden delen we in onze contacten met de retail. Maar bijvoorbeeld ook onze verpakkingsexpert, die praat met klanten over hoe zij met hun private label om kunnen gaan en welke stappen wij zetten in bijvoorbeeld recycling. Dat gaat veel verder dan alleen accountmanagement.’

In trade marketing had Coca-Cola al de hoogste score, maar worden jullie nog beter gewaardeerd. Wat hebben jullie kunnen toevoegen?

Adriënne van den Heuvel, director Operational Marketing (CCEP): ‘We geloven in de groei van onze categorie en onze aanpak bouwen we steeds verder uit. We zien dat het gedrag van de consument verandert en de vraag naar caloriearme of –vrije producten groeit. We spelen hierop in met ons brede portfolio. Een mooi voorbeeld daarvan is de relaunch van suikervrije Sprite afgelopen jaar. Daarnaast zien we in frisdranken bepaalde segmenten hard groeien, zoals water en ijsthee. Met Chaudfontaine, Chaudfontaine Fusion en onze nieuwste introductie Fuze Tea zetten we daarin grote stappen. Maar ook de shopper verandert: hij maakt steeds vaker een korter rondje in de winkel, terwijl we voor hem wel zichtbaar willen blijven. Coca-Cola heeft daarvoor een groot programma met displays om op alle plekken in de winkel aanwezig te zijn en in te spelen op alle occasions. Met de focus op kleinverpakking brengen we waarde in de categorie. De samenwerking met shoppermarketing richt zich ook steeds meer op klant-specifieke oplossingen en wij zijn verheugd hiervoor ook de waardering te krijgen.’

Ook in supply chain management houdt Coca-Cola de rest van de markt nog achter zich. Toch komt de retail dit jaar hier met een fors lágere score. Welke oorzaak heeft dit?

Rein de Jong, director Supply Chain (CCEP): ‘We hadden dit jaar te maken met hele vroege zomerdagen en ook warme weken daarna. Als je al zo vroeg in het seizoen zo moet pieken, brengt dat de nodige uitdagingen met zich mee, mede omdat we niet alleen afhankelijk zijn van onze fabriek in Dongen. Uiteraard doen we er alles aan om zo snel mogelijk onze producten te kunnen leveren en zullen we daarom de komende jaren opnieuw veel investeren in onze fabriek, zodat we in Dongen nog beter tegemoet kunnen komen aan de wisselende vraag aan producten. Streven is natuurlijk om komend jaar minimaal weer de score van 2016 te halen.’

Wat zijn de verwachtingen voor komend jaar?

Jeroen van Vliet: ‘We geloven in groei, en dat betekent vaak dat ook de relatie met ons mee kan groeien. De aanpak met onze teams werkt en wordt gewaardeerd door de klant. Ook de aanpak met kleinverpakkingen heeft zoveel opgeleverd. Ik reken erop dat we de relatie dit jaar alleen nog maar verder gaan versterken.’

En wat doet deze overallprijs voor Coca-Cola?

Jeroen van Vliet: ‘Vorig jaar waren we 5e overall, jammer, want we weten wat we aan kennis en ervaring in huis hebben. Dat we dit jaar weer overall winnen is een kroon op het jaar. Het geeft een boost aan wat we doen en extra drive om er volgend jaar weer te staan.’ 

Joris Hendriks, Associate Director Albert Heijn (CCEP), Jeroen van Vliet, Director Home Channel (CCEP), Chantal Wouters, Associate Director Jumbo (CCEP) en Roderick van Gils, Associate Director Superunie & Aldi (CCEP). Foto: Koos Groenewold.

Reageer op dit artikel