artikel

Winnaars Industributie: Dr. Oetker

Onderzoek

Dr. Oetker krijgt van de handel de hoogste waardering in de categorie en wint de Industributie Trofee in Diepvries. ‘Dr. Oetker houdt de concurrentie net achter zich’, luidt het commentaar in het onderzoeksrapport. De marges zijn dan ook klein in een categorie waarin de concurrenten nauwelijks voor elkaar onder doen. Tegelijk is diepvries een categorie die het niet makkelijk heeft in de relatie met de retail; als categorie vallen de gemiddelde scores lager uit dan bij de meeste andere categorieën.

Winnaars Industributie: Dr. Oetker
Gert-Jan Bosman (Managing Director), Wim van den Heuvel (Key Account Manager) en Michael Klaver (National Sales Manager). Foto: Koos Groenewold

In accountmanagement is Dr. Oetker licht in score achteruit gegaan, het behoudt de tweede positie in de groep. Ook de andere bedrijven in de categorie dalen in score. Wat maakt accountmanagement lastig in diepvries? Key account manager Wim van den Heuvel: ‘Het is moeilijk te zeggen wat accountmanagement binnen vriesvers lastig maakt. Vriesvers is een belangrijke trekker in de winkel. De vraag naar acties is groot. Wij kunnen niet altijd aan die vraag voldoen.’

In trade marketing maakt Dr. Oetker een flinke sprong vooruit. Is dit herkenbaar? Welke activiteiten hebben jullie ondernomen, waardoor de retail nu veel positiever is?

Trade marketeer Andor Leerdam: ‘Samenwerking is hierin een belangrijke driver. De objectieve rol van trade marketing binnen Dr. Oetker richting de retailers draagt bij aan duurzaam succes. Hierin blijven we zoeken naar unieke kansen binnen het assortiment en actiemogelijkheden die goed aansluiten bij de shoppers van de retailers.’

In supply chain management maakt Dr. Oetker het grootste onderscheid met de andere leveranciers in diepvries. Wat is jullie geheim voor een goede supply chain?

Supply chain manager Marcel Rou: ‘Het geheim van een goede supply chain zit hem niet zozeer in snelheid. Al onze pizza’s worden rechtsreeks geleverd uit onze Duitse fabrieken. Met een zeer hoge beschikbaarheid kan een betrouwbare levering redelijk worden gegarandeerd. De meertaligheid van onze verpakkingen, waardoor die internationaal kunnen worden ingezet, geeft ons hierbij ook een groot voordeel. En de samenwerking met de retail is goed, bij grote acties worden afleverschema’s afgestemd en ook hier helpt de beschikbaarheid ons aan een goed resultaat.’

Wat zijn de verwachtingen voor komend jaar ten aanzien van de samenwerking met de retail?

Andor Leerdam: ‘De samenwerking is de afgelopen jaren steeds intensiever geworden. Dat zal ook dit jaar het geval zijn. Dit geldt zowel voor accountmanagement, supply chain en trade marketing. Mede door de mogelijkheden en inzichten die er zijn vanuit (big) data, geldt dit ook voor 2018 en de daaropvolgende jaren. Daarnaast ligt er de komende jaren een uitdaging in de beschikbaarheid van internationale chauffeurs; de krapte op de markt wordt meer en meer zichtbaar.’

Welke andere plannen wilt u hier nu al kwijt?

Andor Leerdam: ‘De categorie Vriesvers Pizza gaat dit jaar weer een lang verwachte innovatie krijgen. Iets dat perfect past binnen de trends van dit moment.’

Gert-Jan Bosman (Managing Director), Wim van den Heuvel (Key Account Manager) en Michael Klaver (National Sales Manager). Foto: Koos Groenewold

Reageer op dit artikel