artikel

Winnaars Industributie: Kimberly-Clark

Onderzoek

Kimberly-Clark levert de beste prestaties in de categorie Drogmetica, schoonmaak- en onderhoudsartikelen. Een zeer knappe prestatie, want vorig jaar moest het bedrijf nog vier anderen voor laten gaan. De overwinning van Kimberly-Clark is overtuigend. Is de betere relatie met de handel herkenbaar voor u?

Winnaars Industributie: Kimberly-Clark
Allowin Aarden (General Manager Benelux) en Raymond Kimman (Sales Director). Foto: Koos Groenewold.

Sales director Raymond Kimman: ‘We spelen goed in op de mogelijkheden en de kansen die we krijgen bij onze retailers. Met name met Page hebben we in assortiment en promoties in 2017 meer gedifferentieerd dan ooit tevoren, waardoor de retailers zich meer hebben kunnen onderscheiden. Het resultaat is omzet- en marktaandeelgroei in de categorie Papierwaren van zowel de servicesupermarkten als van Page. Ik denk dat dit een belangrijke drijfveer is voor de waardering die we krijgen.’

Het accountmanagement krijgt van de retail een minder hoge waardering dan de andere disciplines. Ziet u mogelijkheden voor verbetering?

Kimman: ‘Het winnen van de Industributie-trofee is in mijn ogen een gezamenlijke prestatie van de drie disciplines. Het inzicht van de accountmanagers in hun klant zorgt bijvoorbeeld voor een uitstekende planning bij de vele grote promoties die we doen, waardoor de logistieke performance weer heel goed is. Het is een continu samenspel met onze klant. Dat maakt dit werk zo leuk. En natuurlijk kijken we altijd of het nóg beter kan.’

In trade marketing excelleert Kimberly-Clark. Het verschil met de prestaties van vorig jaar is reusachtig. Wat heeft u hierin gedaan om zo veel beter voor de dag te komen?

Else de Jonge (lead category management Benelux): ‘Wij hebben dit jaar met diverse retailers samengewerkt op categorieprojecten met een focus op waardevermeerdering van de gehele categorie. Tijdens deze projecten staan de uitgangspunten van de retailer centraal: formulebeleid, assortimentsopbouw, shoppergroep en winkelformat. In combinatie met specifieke consumenten- en shopperinzichten heeft dat tot nieuwe initiatieven geleid in schappresentatie, promotie en assortimentsadviezen. Bijvoorbeeld: het plaatsen van vochtig toiletpapier in het hart van het schap of het plaatsen van zakdoekjes en tissues op de plek waar de shopper het verwacht (bij papierwaren). Wij hebben dit jaar tijdens dit proces de samenwerking met de retailer intensiever opgezocht, meer betrokken in het proces en de uitgangspunten van de retailer meer terug laten komen in het categorieadvies.’

Ook in supply chain management is de score flink gestegen. Wat heeft Kimberly-Clark gedaan om de levering en de logistieke samenwerking zo te verbeteren?

Distribution manager Benelux Vanesa Puente: ‘De laatste twee jaar hebben we hard gewerkt aan een supply chain gebaseerd op twee pijlers: samenwerking en continue verbetering. In 2017 heeft de samenwerking met klanten en leveranciers centraal gestaan. We hebben gefocust op het begrijpen van de supply chain van de retailer en zijn behoeften daarin en daarop onze supply chain meer agile en betrouwbaar gemaakt. Met verschillende continuous improvement programs werken we aan een snellere respons op vragen van onze klanten. En daar gaan we mee door tot we de beste supply chain van allemaal hebben: leaner, smarter, faster.’

Hoe gaat Kimberly-Clark de goede relatie met de handel komend jaar bewaken?

Kimman: ‘We zullen onze contacten op gebied van accountmanagement, trade marketing en logistiek verder intensiveren en regelmatig om feedback vragen. Ook spreken we regelmatig met mensen die in de supermarkt werken. Er liggen kansen voor waardevermeerdering door het stimuleren van onze meest kwalitatieve producten. Als we dat samen met de retailers goed aanpakken, ben ik ervan overtuigd dat we de categorie hygiënische papierwaren verder laten groeien. Dat, gecombineerd met nog beter gebruik maken van elkaars kennis en sterke punten, maakt de samenwerking nog boeiender en leidt dan vast opnieuw tot een hoge waardering volgend jaar.’ 

Allowin Aarden (General Manager Benelux) en Raymond Kimman (Sales Director). Foto: Koos Groenewold.

Reageer op dit artikel