artikel

Winnaars Industributie: Nestlé Purina Petcare

Onderzoek

Nestlé Purina Petcare wint in de categorie Non-food overig door een sterke verbetering op twee van de drie disciplines. Tegelijk valt de waardering voor het accountmanagement dit jaar iets terug.

Winnaars Industributie: Nestlé Purina Petcare
Salesmanager Bob Terlinde en Country Business Manager Nicola Magalini. Foto: Koos Groenewold

Heeft het winnen van de Industributie Trofee u verrast?

Manager Category management Jauke Sijbers: ‘Het winnen van een prijs als de Industributie Trofee is nooit een vanzelfsprekendheid. We zijn zeer vereerd en we zijn blij dat onze klanten onze inspanningen van het afgelopen jaar hebben gezien en hebben gewaardeerd. We hebben dit samen gedaan; ons team heeft dit jaar meer lef en flexibiliteit laten zien. Het jaar was beslist niet makkelijk, we moesten soms geheel opnieuw beginnen in sommige projecten. Maar de inspanning is beloond. De markt is veranderd, met andere verkoopkanalen, met meer e-commerce en een komst van nieuwe, kleine spelers. Dat vraagt een andere manier van werken en meer flexibiliteit.’

In accountmanagement valt de score lager uit dan vorig jaar, hoewel ook de meeste collegabedrijven het op dit gebied met een lagere waardering moeten doen. Is de retail te kritisch? Of herkent u de mogelijke verbeterpunten in accountmanagement?

‘Ik verwacht sowieso van de retail dat ze kritisch zijn, dat zijn wij ook naar hen. Ik denk dat we elkaar op accountmanagement en category management altijd moeten blijven uitdagen. We hebben wat wisselingen doorgevoerd in accountmanagement om hierop in te spelen, en dat vraagt wat geduld van beide kanten. Volgend jaar zal die score zeker verbeteren.’

In trade marketing is de verbetering enorm. De retail heeft een grote waardering voor jullie inspanningen op dit gebied. Wat hebben jullie verbeterd?

‘We hebben een sterke categorievisie, daar is niets aan veranderd, en die wordt door onze klanten gewaardeerd. De groei van de categorie staat daarin voorop, ook al moeten we soms voor onszelf lastige keuzes maken. De snelle veranderingen maken dat we veel meer zijn gaan kijken wat de specifieke behoeften zijn van elke klant, in plaats van één verhaal te vertellen. De trade marketing heeft een nauwere samenwerking gekregen. En we zijn er trots op hoe snel we die veranderde aanpak hebben kunnen invoeren.’

Ook in supply chain management is de sprong vooruit groot en stijgt Nestlé Purina van de 7e naar de 1e plaats. Wat heeft dit resultaat veroorzaakt?

‘Ook in supply chain zijn we nadrukkelijk de samenwerking gaan opzoeken. Een groot deel van onze klanten is ook door ons supplychainteam bezocht, dus niet alleen door accountmanagement en category management. Met een betere uitwisseling van data kunnen wij nauwkeuriger plannen en de klant beter informeren over te verwachten risico’s en productbeschikbaarheid, in plaats dat we hen met die informatie moeten overvallen. Die directe contacten leveren heel veel op voor beide partijen. Dit willen we volgend jaar nog meer benutten.’

Per saldo is de verbetering zeer groot, de trofee komt na de 6e plaats in de categorie vorig jaar. Is het mogelijk om deze goede relatie met de handel ook komend zo goed te houden?

‘We willen het volgend jaar inderdaad nog beter doen. We willen doorgaan op de ingeslagen weg. We zullen hobbels tegenkomen, we zullen flexibel moeten zijn, maar zoals we er nu in staan zal het ons zeker gaan lukken. Het blijft een wederzijdse inspanning, we doen het samen met de klanten, maar ons team gaat dit met beide handen aanpakken. We gaan volgend jaar opnieuw mooie dingen zien.’ 

Salesmanager Bob Terlinde en Country Business Manager Nicola Magalini. Foto: Koos Groenewold

Reageer op dit artikel