artikel

Winnaars Industributie: PepsiCo

Onderzoek

PepsiCo blijkt opnieuw de sterkste in de categorie Zoetwaren & snacks. De monsterscore van vorig jaar was goed voor de overalltrofee, dit jaar zijn – dat zie je vaak – de scores ietsje lager. Maar met nog steeds de categorieprijs om mee naar huis te nemen, is er geen reden tot grote zorgen. Of wel?

Winnaars Industributie: PepsiCo
Directeur Retail Benelux Tim Mulder en Salesmanager Willem Hertzberger. Foto: Koos Groenewold

Tim Mulder, directeur Retail Sales Benelux: ‘Nee, geen reden tot zorg, wel mooi zicht op waar we willen verbeteren. We hebben nog steeds een mooi aantal punten, en zaken die we goed doen. Maar ook enkele dingen die we moeten verbeteren. Daarom is het goed om zo nu en dan op deze wijze naar de business kijken. In accountmanagement en trade marketing kunnen we nog wel iets verbeteren. In supply chain worden we gewaardeerd om een goede kennis van de supply chain van de retailers, maar in de levering is het dit jaar niet overal even goed gelukt.’

In accountmanagement heeft PepsiCo de hoogste scores van alle leveranciers in de groep, ook al lag het eindcijfer vorig jaar iets hoger. Hoe kijkt u terug op die samenwerking met de retail het afgelopen jaar?

‘Het is een goed jaar geweest, dat blijkt ook uit onze score. De kennis van de retailorganisatie wordt geprezen, maar al is ons accountmanagement dan het beste van de groep, in de samenwerking zie ik goede mogelijkheden om volgend jaar nog verder te verbeteren. En we hebben er ook zin in om dat aan te pakken!’

In trade marketing had PepsiCo vorig jaar de tweede score in de categorie, nu de eerste. Vorig jaar sprak u over het delen van kennis, met een groot consumenten- en shopperonderzoek, waarmee u adviezen aan de retail geeft. Hoe heeft dat gewerkt bij de retail?

‘Dat werkt goed. Binnen onze categorievisie, waarin de consumer-shopper-customer centraal staan, trachten we samen met onze klanten de categorie verder de goede kant op te bewegen. Daar zien we ook dit jaar weer mooie resultaten van. We opereren in een categorie met een impulskarakter. We hebben met een groot consumentenonderzoek de gebruiksmomenten in kaart gebracht en gebruikt als uitgangspunt voor een shopperonderzoek: hoe worden onze producten dan gekocht en hoe koppelen we dat aan de retailstrategie? De combinatie van deze inzichten gaan we weer delen met onze klanten, om de categorie samen verder te laten groeien.’

Alleen in supply chain management valt de score en de ranking terug. Ziet u een mogelijke verklaring? Of is dit opname op een ongelukkig moment?

‘Laat ik eerst dit zeggen: de score op supply chain heeft twee gezichten. In de kennis van de supply chain van de retailer scoren wij goed, als beste van de groep, en daar ben ik ook trots op. Tegelijk: als het niet goed gaat in de levering wordt ook dat resultaat vaak meegezogen, doordat je niet goed of helder gaat communiceren wat er aan de hand is. Maar bij ons zie ik het tegenovergestelde gebeuren: onze communicatie is juist heel goed geweest. Dat we problemen hebben gehad met de levering komt voort uit een aantal factoren. We hebben twee grote fabrieken die de Benelux en enkele andere landen voorzien van producten. Maar wanneer de vraag flink toeneemt, merken we dat we versneld interen op onze voorraden. Daar moeten we nog beter en sneller op kunnen reageren. Dat is onze taak voor komend jaar: nog alerter reageren op een snel toenemende vraag.’

Wat zijn de verwachtingen voor komend jaar ten aanzien van de samenwerking met de retail?

‘We verwachten dat we voort kunnen gaan op de wegen waarin we het goed doen en dat we sterk verbeteren op de punten waar het iets knelt. En de ambitie is om aan de hand van die categorievisie en van ons sterke innovatieplatform er een zeer succesvol jaar van te maken. We hebben het beste en sterkste innovatieprogramma in jaren. Ik kijk er met vertrouwen naar uit.’ 

Directeur Retail Benelux Tim Mulder en Salesmanager Willem Hertzberger. Foto: Koos Groenewold

Reageer op dit artikel