artikel

Drie vragen aan: Mikki Hoogenboom

Onderzoek

OBI4wan-Buzzcapture doet onderzoek naar de online zichtbaarheid van supermarkten op social media. Jumbo heeft de beste reputatie online en Picnic, Lidl en Aldi maken sprongen voorwaarts, zegt content marketeer Mikki Hoogenboom van het onderzoeksbureau.

Drie vragen aan: Mikki Hoogenboom

Waarom doen jullie dit onderzoek ?

‘Door social media te monitoren kunnen organisaties op de hoogte blijven van wat er online gezegd wordt. Dit ‘social listening’ zorgt voor unieke inzichten in de reputatie van een organisatie.’

Wat valt op in de uitkomsten van 2017 ?

‘Picnic werd het afgelopen jaar bijna 100.000 keer genoemd op social media. De vraag is nu of onlineboodschappen een serieuze concurrent wordt voor fysieke winkels. Daarnaast zien we dat supermarkten tijdens de feestdagen steeds meer uitpakken met de commercials. Er wordt ingespeeld op maatschappelijke thema’s waarmee de supermarkten laten zien dat zij betrokken zijn bij de ontwikkelingen in de maatschappij. Op social media worden deze initiatieven veel besproken en voornamelijk positief opgevat. Zo verschenen er in de maand december ruim 700 berichten over de reclame van Plus. Wat ook opvalt is de sterke webcare van grote supermarkt ketens, als Jumbo en Albert Heijn. Dagelijks ontvangen de supermarkten honderden berichten via Twitter en Facebook waarin consumenten vragen stellen en klachten hebben.’

Waarom doen Lidl en Aldi het zo goed nu ?

‘De reden dat Lidl en Aldi het goed doen op social media heeft vooral te maken met de verbetering van het imago. Vroeger waren de Duitse budgetketens niet erg populair. De winkels hadden het imago van goedkoop en minder kwaliteit. Zowel Aldi als Lidl zijn bezig met duurzame producten op te nemen in het assortiment. Ook wat betreft marketing en ludieke acties zijn de ketens goed bezig. Zo kwam Aldi afgelopen zomer met een opblaasbaar bubbelbad en prosecco-ijsjes en Lidl met een high fashion-kledinglijn in samenwerking met Heidi Klum. De combinatie van een verandering in het assortiment, leuke gadgets en kwalitatieve producten zorgt ervoor dat op social media veel mensen positief praten over de ketens, zonder dat de ketens zelf actief gebruikmaken van social media.’

Reageer op dit artikel