artikel

Winnaars Industributie: Delicia

Onderzoek

Delicia wint dit jaar in de categorie Private label – Kruidenierswaren, na een 3e plaats vorig jaar. De totaalscore komt flink hoger uit, waarmee Delicia de winnaar van vorig jaar ruim passeert. Daarnaast wint Delicia ook de Trofee voor Beste Privatelabelleverancier Overall. Wat zegt dit resultaat over de relatie van Delicia met de retail in het afgelopen jaar?

Winnaars Industributie: Delicia
Commercieel directeur Joost van Berkel en algemeen directeur Bernd Postma van Delicia. Foto: Koos Groenewold

Commercieel directeur Joost van Berkel: ‘De cijfers geven aan dat de relatie door de retail nog beter wordt gewaardeerd. Onze relatie is gebaseerd op wederzijds vertrouwen. We luisteren goed naar elkaar en kijken juist naar mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden. Onze basis is goed op orde. We zijn helder in onze communicatie, adviseren professioneel en reageren snel. We gaan uit van samen het beste resultaat
bereiken.’

In accountmanagement is Delicia bijna een vol punt hoger uitgekomen, en van plaats 4 naar plaats 1 opgeschoven. Wat hebben jullie verbeterd?

‘We hebben vooral gehamerd op het klantbesef in alle geledingen van ons bedrijf. We zetten de klant letterlijk aan tafel: we plaatsen een geplastificeerde sheet met de logo’s van de klanten erop op een stoel. Bij elk besluit bedenken we: ‘Wat zou de klant ervan vinden?’ Zo dwingen we onszelf om in het belang van onze klanten stappen te nemen. En dit gebeurt op alle afdelingen. Deze prijs winnen we niet alleen met verkoop, hier heb je alle afdelingen keihard voor nodig. Alles wat we doen moet leiden tot een tevreden klant. Dat is nog zwaarder aangezet dan we al deden.’

In relatiemanagement maakt Delicia eenzelfde sprong vooruit en behalen jullie de op één na hoogste score in de categorie. Waar ligt hier de verbetering?

‘We zijn goed ingevoerd in de grondstoffenmarkt, in de cacao, en we adviseren onze klanten hierover. Daarnaast hebben we in 2017 bij veel klanten nieuwe producten en nieuwe verpakkingen in de markt gezet, zowel in standaardassortiment als in seizoensaanbod. Daar zijn we flexibeler in geworden. En is er een belofte gedaan aan de klant, dan moeten we die nakomen, ook al is er misschien iemand te voortvarend geweest. Net als in een voetbalteam gaan we niet naar elkaar wijzen, maar vangen we de bal op waar iemand anders hem misschien liet schieten.’

Alleen in supply chain management valt het resultaat ietsje lager uit, al blijft de koppositie gehandhaafd. Kan er nog iets verbeteren in logistiek?

‘Elke manco is er één te veel natuurlijk. We kunnen meer inzicht in het afnamepatroon van de klant verkrijgen en hierop beter inspelen met productie. De basis moet natuurlijk op orde zijn. En je moet de juiste mensen met elkaar laten praten, dat gaat het snelst. Daar zit nog winst.’

Met dit resultaat houdt Delicia zelfs de beste versleverancier in private label achter zich. Wat zegt deze overallprijs jullie?

‘Het winnen van deze prijs was een enorme verrassing, we hebben heel mooie cijfers gekregen en zijn hier supertrots op. Het is een stimulans voor alle medewerkers van Delicia en geeft aan dat we op de juiste weg zitten. Een beloning voor onze professionaliteit, kwaliteit, flexibiliteit en snelheid. Tegelijkertijd weten we hoe hoog de lat ligt voor 2018. We gaan er alles aan doen om volgend jaar weer op het podium te staan.’ 

Commercieel directeur Joost van Berkel en algemeen directeur Bernd Postma van Delicia. Foto: Koos Groenewold

Reageer op dit artikel