artikel

Supermarkt kan aan de bak na Voedseltop

Achtergrond

Supermarkten gaan een prominente rol spelen in het streven om Nederland over 5 tot 10 jaar koploper te laten zijn in gezonde voeding. Ruim dertig concrete acties zijn gepresenteerd bij de eerste Nationale Voedseltop in Den Haag op 26 januari. Het varieert van de lancering van de Etiketwijzer tot een veel prominentere rol voor de Schijf van Vijf. In hoog tempo wordt de verlaging van calorieën in frisdrank aangepakt.

Supermarkt kan aan de bak na Voedseltop
De initiatiefnemers van de Nationale Voedseltop vinden dat het huidige voedselsysteem moet veranderen.

Consumenten moeten binnen vijf jaar op alle mogelijke plekken, zoals supermarkten, zorginstellingen, scholen en pretparken met veel meer gezond en duurzaam voedsel in aanraking komen. Dat was de inzet van de Natonale Voedseltop, een initiatief van staatssecretaris Van Dam (Economische Zaken), minister Schippers (Volksgezondheid, Welzijn en Sport), minister Ploumen (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenerking) en staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu).

Om het niet alleen bij goede bedoelingen te laten, is een aantal concrete acties afgesproken die de supermarktvloer rechtstreeks raken. Zo wordt de Etiketwijzer, bedoeld om de consument te helpen bij het maken van gezonde keuzes, medio 2017 gelanceerd. En de Schijf van Vijf neemt een veel prominentere plek in dan tot dusverre het geval was. De frisdrankindustrie draagt ook zijn steentje bij. Directeur Gianotten van de Nederlandse Vereniging Frisdranken, Waters en Sappen maakte in Den Haag bekend dat het aantal calorieën per 100 ml met 15 procent wordt verlaagd ten opzichte van 2012. In 2015 werd nog gesproken over 10 procent.

Etiketwijzer begint bij Albert Heijn, Jumbo en Superunie

Het Voedingscentrum presenteerde tijdens de Nationale Voedseltop de Etiketwijzer. De nieuwe app kan de consument helpen gezondere keuzes te maken, door meerdere producten te vergelijken voordat iets wordt gekocht. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft het Voedingscentrum de opdracht gegeven deze app te ontwikkelen. De bedoeling is dat de app medio 2017 wordt gelanceerd. ‘Deze app is veel persoonlijker dan de info die wordt verstrekt via het Vinkje’, laat Roy van der Ploeg namens het Voedingscentrum aan Foodmagazine weten. ‘Als je allergisch bent voor gluten, kun je dat ingeven en wanneer je een product scant en er blijkt tarwe in te zitten, wordt dit actief gemeld. Een soort waarschuwing dus.’ De eerste versie is begin februari getest. Er stonden op dat moment zo’n 25.000 producten in de app. Roy van der Ploeg: ‘AH, Jumbo en de ketens die vallen onder Superunie hebben hun eigen huismerkproducten aangeleverd voor opname in deze database van de app.’ De versie is nog niet beschikbaar voor het publiek, omdat het nog niet volledig dekkend is voor het hele assortiment. Er komen niet alleen meer producten in, maar ook worden gezonde alternatieven aangegeven voor gescande producten.

Aantal calorieën in frisdrank met 15 procent verlagen

Directeur Raymond Gianotten van de Nederlandse Vereniging Frisdranken, Waters en Sappen (FWS) maakte tijdens de Voedseltop bekend dat de frisdrankindustrie het aantal calorieën via frisdranken per 100 ml met 15 procent gaat verlagen, ten opzichte van het basisjaar 2012. In 2015 werd door datzelfde FWS nog 10 procent als streven gehanteerd in het Akkoord Verbetering Productsamenstelling. Gianotten: ‘We liggen op koers. Het Nederlandse voorzitterschap in de EU en de inspanningen van de minister van VWS voor een gezonder productaanbod in de EU, hebben de ontwikkelingen nationaal en internationaal in een stroomversnelling gebracht. Onze branche blijft zichzelf uitdagen en verhoogt daarom het commitment voor de verlaging van calorieën uit frisdranken van 10 naar 15 procent.’ Gianotten maakte tijdens de Voedseltop verder bekend dat een driesporenbeleid wordt gevolgd. Hij sprak over productinnovatie voor frisdranken met minder calorieën. ‘Door te blijven innoveren op frisdrank met minder calorieën kan het aantal calorieën via frisdranken steeds verder worden verlaagd.’ Verder volgen meer marketinginspanningen op laagcalorische frisdranken (midcals, light en zero) en worden kleinere verpakkingen aangeboden.

Marley Spoon biedt maaltijdbox met plantaardige eiwitten

De Green Protein Alliance (GPA) kreeg een podium tijdens de Voedseltop. Jeroen Willemsen overhandigde staatssecretaris Van Dam de eerste Green Protein Box, vol met gezonde, smaakvolle ingrediënten van GPA-leden. ‘Wij doen ontzettend veel om de transitie naar meer groene eiwitten en vleesvervangers te versnellen. Met name in de communicatie naar het grote publiek. Wij hebben besloten nog meer te doen aan de promotie van groene eiwitten en hebben erg veel op stapel staan in het eerste kwartaal’, aldus Gert Jan Gombert die namens GPA-lid Vivera in Den Haag aanwezig was. Leverancier van maaltijdboxen Marley Spoon – ook GPA-lid – maakte tijdens de Voedseltop bekend vanaf maart meer recepten en producten aan te bieden, waarin plantaardige eiwitten de hoofdbestanddelen zijn. Daarmee wil Marley Spoon een flinke bijdrage leveren aan de zogeheten eiwittransitie volgens Maurice Beurskens, global head of procurement & culinary van Marley Spoon. ‘In Nederland consumeren we nog steeds veel dierlijke eiwitten. De consumptieverhouding dierlijk eiwit–plantaardig eiwit is nu nog 65-35, terwijl we in 2025 op een verhouding van 50-50 willen zitten. Dan zijn we weer op het niveau van de jaren zestig van de vorige eeuw.’

Schijf van Vijf prominenter op winkelvloer

‘De Schijf van Vijf wordt veel actiever ingezet door het CBL. Dat is een belangrijke afspraak, gemaakt tijdens de Nationale Voedseltop’, constateert Inge Freriksen, woordvoerder namens het ministerie van VWS, dat het congres mede organiseerde. Tijdens de top maakte het CBL bekend dat de supermarkt- en foodservicebranche niet meer om de Schijf van Vijf, en de producten die hierin passen, heen kan. Supermarkten gaan vanaf dit jaar de klanten verleiden om ook daadwerkelijk te kiezen voor deze gezonde Schijf van Vijf-producten. De organisatoren van de top zijn hoopvol gestemd dat het resultaten gaat opleveren. Met reden. Vorig jaar werkte het goed. Vooral de producten uit de vernieuwde Schijf van Vijf vertoonden in supermarktland een opvallende stijging in omzetten. Grote groeier was het veelgenoemde handje noten. De consumptie van noten liet in 2016 een stijging zien van 23 procent ten opzichte van 2015, Ook gaf de vernieuwde Schijf van Vijf de agf-omzet een impuls. Voor de initiatiefnemers van de Nationale Voedseltop reden hier nog actiever mee om te gaan. Marc Jansen van het CBL: ‘Onze ambitie is een verschuiving in het aankoopgedrag te bewerkstelligen en de Schijf van Vijf in alle keukens van Nederland te brengen.’

Slotverklaring: Nederland als koploper

De initiatiefnemers van de Voedseltop willen dat Nederland over vijf tot tien jaar wereldwijd de onbetwiste koploper is in veilige, gezonde en duurzame voeding en een duurzame land- en tuinbouw. Het Nederlandse bedrijfsleven kan hiermee een concurrentievoordeel verwerven, is de gedachte. Dat kan alleen lukken door samenwerking tussen boeren, tuinders, producenten, supermarkten, horeca, scholen, zorg-instellingen, maatschappelijke organisaties, onderzoekers en de overheid. ‘We willen verder internationaal bekend staan om ons hoge niveau van dierenwelzijn, en het antibioticagebruik brengen we terug tot het laagst mogelijke niveau’, aldus de ministeries in de gezamenlijke slotverklaring. Verder maken supers de samenstelling en de herkomst van voedsel steeds vaker niet meer alleen inzichtelijk via het etiket, maar ook via online applicaties en voorlichting. De ministeries pleiten voor gezondere en meer duurzame producten in het schap, volgens de adviezen van het Voedingscentrum, met minder zout, verzadigd vet en suikers in bestaande en nieuwe producten. En met nieuwe menu-samenstellingen in de horeca. Er komen verder nieuwe innovatieve producten op de markt met bijvoorbeeld meer groente en plantaardige eiwitten.

 

Reageer op dit artikel