artikel

Lidl Houten: weekomzet meer dan half miljoen

Achtergrond Premium

Lidl Houten: weekomzet meer dan half miljoen

Lidl Houten is met een door insiders geschatte weekomzet van circa €500.000 één van de best presterende filialen in Nederland. Dat is fors meer dan het gemiddelde van circa €170.000, waar marktcijfers op duiden. Foodmagazine ging in Houten op zoek naar een verklaring voor het succes van het filiaal.

Het is een zonnige vrijdagmiddag. Het stadshart van Houten oogt levendig. Fietsers rijden af en aan, en winkelend publiek slentert door de straten. Bij het filiaal van Lidl in het centrum van Houten zijn vier van de negen kassa’s open, waarvan vier pin-only. Er wordt omgeroepen dat er een extra kassa opent. De terloopse opmerking dat het wel druk is, wordt door een stoïcijns doorwerkende medewerker afgedaan met een: ‘Dat valt wel mee, normaal is het drukker.’

Bijna altijd druk

Dat het geregeld drukker is bij de Lidl, wordt beaamd door Bas van Riet van het tegenover de discounter gelegen filiaal van winkelketen Handyman. ‘Het is vandaag sowieso rustig in het centrum.’ Hij wijt dat aan de vakantietijd. ‘Maar je kunt er geen peil op trekken, want gisteren was het wel druk.’ Dat het vaak druk is bij het Lidl-filiaal, ervaart hij soms aan den lijve. ‘Ik kijk tegenwoordig goed voor ik daar naar binnen ga voor een broodje ofzo. Om 9.00 uur staan er soms al rijen. Dan ga ik toch maar naar AH.’ Zakelijk gezien is hij blij met de discounter en ook Kruidvat als overburen. ‘Dit is misschien wel de beste straat van het hele centrum. Daardoor hebben wij het ook drukker.’

Atypische locatie

De locatie in het stadshart is atypisch voor de discounter. Liever kiest Lidl voor standalone-vestigingen in de periferie of voor vestigingen die makkelijk per auto bereikbaar zijn, maar Houten is een prettige uitzondering op die regel. Lidl heeft in Houten Kruidvat als naaste buur, en Primera, kledingwinkel TerStal en een vestiging van Handyman als overburen. In het stadshart van Houten zijn verder een versplein te vinden met speciaalzaken zoals een slager, een bakker en een groenteboer en een vestiging van Jumbo en AH. Ze delen een parkeergarage met meer dan 600 plaatsen met Lidl.

In totaal telt Houten acht supermarkten van grotere ketens. Wat echter opvalt, is dat een tweede discounter ontbreekt in de plaats die toch ruim 45.000 inwoners telt. Ook prijsconcurrerende formules als Nettorama, Vomar of Dirk blinken uit door afwezigheid. Om een Aldi te bezoeken, moeten Houtenaren uitwijken naar IJsselstein, Utrecht en Driebergen. Dat vergt een autorit van al snel 15 tot 20 minuten. Voor een ander Lidl-filiaal moet ook naar naburige plaatsen worden gereden.

Lidl heeft lokaal monopolie

Lidl heeft in Houten geen concurrentie van andere discounters of prijsvechters. De onmiddellijke nabijheid van AH, Jumbo en een versplein met specialisten, maken het centrum de ideale plek om alle boodschappen in één keer te kunnen doen.
Bron: Distrifood Dynamics

Dit lokale monopolie als discounter is misschien wel de belangrijkste verklaring voor het succes van de winkel. Inwoners die graag een discounter bezoeken, kunnen in de buurt nergens anders terecht. Bovendien is het verzorgingsgebied van deze Lidl groter dan de kern Houten alleen. Volgens cijfers van Distrifood Dynamics omvat het verzorgingsgebied bijna 32.000 huishoudens.

Bovendien hebben de inwoners van Houten bovengemiddeld te besteden. Uit cijfers van het CBS blijkt dat het gemiddeld besteedbaar inkomen per huishouden zo’n €44.000 bedraagt; dat is €15.000 meer dan gemiddeld. De inwoners van Houten horen bij de rijkste van Nederland. Dit kan zeker tot vollere winkelkarren leiden. Immers, hoe meer er wordt verdiend, hoe meer er aan voedingsmiddelen wordt uitgegeven.

Het filiaal van Lidl in Houten is goed bereikbaar. Parkeren is de eerste twee uur gratis. Foto:Foodmagazine

Een derde pré voor de winkel is de relatief goede bereikbaarheid winkelcentrum Het Rond in het stadshart van Houten. Dat is ontsloten door een rondweg. En misschien nog belangrijker, de in- en uitgang van de parkeergarage ligt recht tegenover de Lidl. Makkelijker kan haast niet. Bovendien is het parkeren de eerste twee uur gratis. Voor klanten belangrijk blijkt uit hun reacties, als ze met volle winkelwagentjes de garage in verdwijnen. ‘We zijn dat eerlijk gezegd niet anders gewend. Nee, ik heb er nooit over nagedacht, maar misschien dat we ergens anders onze boodschappen zouden doen, als het niet gratis was’, zegt een echtpaar dat liever zijn naam niet terugziet in een publicatie. Bijkomend voordeel is, dat via de garage ook het filiaal van AH makkelijk is te bereiken. ‘Daar gaan we naartoe voor de dingen die Lidl niet heeft, zoals de koffie van DE.’

Veel mandjesklanten

Ook de bereikbaarheid per fiets is dik in orde. Voor het 45 meter lange front van de winkel staan tienallen fietsen. Aardig wat Lidl-klanten komen per fiets. Daardoor ligt het aandeel mandjesklanten hoog. ‘Ik doe hier naast de wekelijkse, ook mijn dagelijkse boodschappen’, zegt klant John de Looze, die met twee half gevulde tassen op de fiets stapt. Hij probeert zoveel mogelijk de drukke tijden te vermijden. ‘Dan is het hier te druk. De winkel zou best wat groter mogen zijn.’ Een Aldi zou voor hem niet hoeven. ‘Ik kom voor de groente en het vlees naar Lidl; dat is volgens mijn vrouw beter dan dat van AH en Jumbo.’

Lidl met afwijkende indeling

Het Houtense filiaal is anders ingedeeld dan gebruikelijk voor Lidl. Klanten komen binnen op de groente-afdeling en niet in een lange gang met kw, zoals gebruikelijk. Direct na de groente, volgt de broodafdeling met de broodjes die in de winkel worden afgebakken. De afwijkende indeling is het gevolg van de aparte vorm. De winkel is niet de rechthoekige doos, zoals Lidl die graag zelf bouwt. Na dit ‘versplein’ volgt de rest van de winkel die niet alleen opvallend oogt, maar ook een opvallend hoge omzet heeft.

Reageer op dit artikel