artikel

Ömer Seker wil onderste uit de kan halen

Achtergrond Premium

Ömer Seker wil onderste uit de kan halen

Niemand geloofde in de plannen van Ömer Seker (27) voor een supermarkt op het Orlyplein in Amsterdam Sloterdijk, maar inmiddels is het de best lopende Spar City van het land. ‘Ik wil altijd het maximale eruit halen: uit mezelf, mijn medewerkers en uit mijn winkel.’

Een willekeurige woensdagmiddag op het Orlyplein in Amsterdam. Het is 12.00 uur. Waar een uur eerder nog nauwelijks iemand te zien was op het plein, komt nu vanuit de omliggende kantoren een flinke stroom mensen op gang. De klerken grijpen de middagpauze aan om een wandeling te maken en in de Spar City een lunch te kopen. Ondernemer Ömer Seker is er op voorbereid. Alle schappen in de winkel zijn keurig gespiegeld en de vier afbakovens hebben volle bak gedraaid zodat de broodjesrekken aan het begin van de winkel gevuld zijn. Aan de overkant ligt het beleg. Net iets verder wacht het drinken: blikjes, flessen en smoothies en sappen in bekers. Wie nog wat lekkers te snaaien wil, kan ook prima in de winkel terecht, keuze genoeg.

Even is het een heksenketel, dan keert de rust terug

In korte tijd wordt het druk. Alle kassa’s zijn bezet en toch staat de rij klanten tot achteraan in de winkel. Maar niemand klaagt, in een razendsnel tempo wordt iedereen geholpen, waardoor de wachttijd hooguit 2 minuten is. Even is het een heksenketel, dan keert de rust weer terug. De pauze in de kantoren nadert zijn einde. Volgens Seker is het tafereel typerend voor een gemiddelde woensdagmiddag. Wel druk, maar niet zoals de maandag, dinsdag en donderdag. Dan is het nog extremer. Tenminste, als het droog weer is buiten. ‘Als het regent, zie je niemand.’ Alleen op de vrijdagmiddag is het rustiger, de kantoorbedienden kiezen dan voor een vette hap van de snackbar. Lunchtijd is hét piekmoment in zijn zaak, gevolgd door ontbijt en avond, wanneer de toeristen na een bezoek aan het centrum van Amsterdam weer terugkeren naar de nabije hotels en een versnapering halen voor in hun kamer.

Het moest een Spar City Store worden

Na een goed verlopen assessment bood Spar twee buurtwinkels aan, maar Seker weigerde. Hij wilde alleen een City en had hiervoor ook al de beoogde locatie in gedachten: het Orlyplein. Mensen verklaarden hem voor gek, hier zou niets te halen zijn. Ook het hoofdkantoor was niet direct overtuigd, maar doordat Seker voet bij stuk hield, werd de locatie tenslotte toch door het hoofdkantoor gehuurd. ‘Ik geloofde zo erg in deze locatie: hoe dan ook, ik moest hier open.’ Met het kantoorpersoneel en de toeristen die er op dat moment waren, zou hij de Spar al tot een succes kunnen maken, dacht hij, zeker als de plannen voor meer hotels, kantoren en ook woningen zouden worden gerealiseerd. ‘Mensen van Spar die kwamen kijken, zeiden: Wat wil je toch allemaal? Er loopt hier niemand. Maar toen was er ook niks waarvoor mensen wilden komen. Ik dacht: Pas als er iets is waarvoor ze willen komen, zie je hier mensen.’

Ondernemer kreeg vanaf dag één gelijk

De Spar is nu gevestigd in een voormalig pand van de Immigratie- en Naturalisatie Dienst, net buiten station Sloterdijk, waar ook een AH To Go zit en verschillende fastfoodketens. In de AH To Go zag hij geen grote concurrent. ‘Die is echt gericht op reizigers. Ons concept is er ook voor toeristen en werknemers in de buurt, die gaan niet naar de AH.’ Het duurde een maand of negen voordat Seker de juiste vergunning kreeg, maar toen de zaak eenmaal open mocht, kreeg de ondernemer direct gelijk. ‘Vanaf dag één ging het goed.’

Spar is een begrip op Sloterdijk

Inmiddels is de Spar een begrip geworden op Sloterdijk. Van klanten hoort Seker dat de komst van de City de omgeving enorm heeft veranderd. Ook de gemeente Amsterdam is blij met de Spar. Stadsdeelvoorzitter Achmed Baâdoud kwam hoogstpersoonlijk naar Seker om hem te bedanken voor het risico dat hij heeft genomen. ‘Wij zorgen voor levendigheid op dit plein. Men zegt: voordat jullie er waren, was het Orlyplein al opgeknapt maar liep er nog niemand. Nu leeft het plein ook weer echt.’ Van een A-locatie is evenwel nog steeds geen sprake, vindt Seker. Eigenlijk zit zijn winkel zelfs in een dode hoek. ‘Er zijn winkels met een veel grotere passantenstroom. Het verschil is dat mensen die hier komen, ook echt binnen komen.’

Souvenirs voor toeristen

Naast kantoorpersoneel bestaat de klantenkring voor een groot gedeelte uit toeristen. De directe buurman van de Spar is het Holiday Inn hotel, verderop zitten nog zes hotels. Een zevende is in aanbouw, net als een Holland Casino. De toeristen maken graag gebruik van het to-go-assortiment. ’s Avonds nemen ze vaak bier mee naar hun hotelkamer. Om koppelverkoop aan te moedigen, heeft Seker bewust de nootjes, zoutjes, worst en olijven bij de wijn en bier geplaatst. Daarnaast willen de toeristen ook andere gemaksproducten. Een paraplu bijvoorbeeld of simkaart voor de telefoon. Daarnaast biedt Seker ook souvenirs, als blikken stroopwafels, kaasbollen en potten chocoladepasta. Voor de veelal Amerikaanse toeristen heeft hij een flink assortiment Amerikaanse producten, zoals Arizona-vruchtendranken, Cadbury-chocolade en Twinkies-koekrepen. ‘De Amerikanen vinden het leuk om hier iets te zien, dat ze alleen vanuit huis kennen. En Nederlanders vinden het leuk om andere producten in de winkel te zien dan ze gewend zijn.’

Seker houdt vast aan weekassortiment

Ondanks dat de huidige klantenkring er vrijwel geen behoefte aan heeft, houdt Seker toch vast aan een weekassortiment. Eigenlijk komt niemand de weekboodschappen in zijn winkel doen, maar de Amsterdammer hoopt dat dit op termijn verandert. In de buurt worden namelijk tientallen nieuwe woningen gebouwd. ‘Wanneer de eerste bewoners komen, wil ik alles voor hen in huis hebben’, zegt de Spar-
ondernemer.

Maximale uit 45 medewerkers

Inmiddels heeft Seker 45 mensen op de loonlijst, voornamelijk mensen uit Amsterdam-West. Meest via via bij hem gekomen. ‘Dat werkt het best’, zegt Seker. Het is een prettig team, waar iedereen iets voor elkaar over heeft. Seker voelt zich één van hen en behandelt iedereen gelijk. Pas als het nodig is, laat hij zijn autoriteit gelden. De medewerkers moeten wel aan de bak, als het nodig is, zoals tijdens de lunchpauze. ‘Dan moeten we echt doordraaien. Als je dat niet doet, staat de hele winkel vol.’ Gedurende de dag staan er meestal tien personeelsleden in de zaak. Het opleiden doet hij zelf. ‘Dat is mijn kracht. Ik wil het maximale uit medewerkers halen.’

Open van zes uur ’s morgens tot middernacht

Seker hanteert met zijn winkel ongebruikelijk lange openingstijden. Ook hier geldt dat hij het maximale uit zijn winkel wil halen. ‘Ik denk altijd in kansen, nooit in bedreigingen. Tuurlijk, het is heel moeilijk om mensen te vinden die om 5.00 uur willen beginnen of willen doorwerken tot 1.00 uur. Maar als je je daardoor laat weerhouden, kun je nooit groeien.’  ’s Morgens opent de zaak om 6 uur en pas om middernacht sluit hij de deuren. Zeven dagen per week. ‘Men verklaarde mij ook voor gek dat ik zulke ruime openingstijden wilde hanteren, maar dat deed ik natuurlijk niet als ik daar geen brood inzag. Ik sta ook niet te popelen om iedere ochtend om 5 uur te beginnen.’ Seker was ervan op de hoogte dat werknemers van het industrieterrein Westpoort vaak al heel vroeg beginnen. ‘Die mensen krijg ik tussen 6 en 7 in de winkel.’ Na zevenen staat er een heel ander publiek in de zaak, want dan zijn het kantoormedewerkers die binnenkomen.

Extra vergunning voor een avondwinkel

Aanvankelijk sloot hij ’s avonds om 22.00 uur de deuren. Dat was de uiterste sluitingstijd volgens het Amsterdamse winkeltijdenbesluit. Te vroeg, naar het oordeel van Seker, die de ’s avonds laat terugkerende toeristen voor een dichte deur moest laten staan. Een vergunning voor een avondwinkel zou uitkomst bieden. Ieder stadsdeel in Amsterdam had er vijf te vergeven. In Nieuw-West was er nog één vrij, waarna Seker er direct werk van maakte die binnen te slepen. Drie maanden later kreeg hij de vergunning en sindsdien is hij tot 0.00 uur open, iedere dag. ‘Ik hou niet van gevarieerde openingstijden, voor de klant moet duidelijk zijn dat de Spar altijd open is.’ In het begin maakte Seker heel lange dagen. Hij begon met een klein team, dus deed hij veel zelf. Inmiddels is dat anders. ‘In de loop der tijd heb ik een paar stappen terug kunnen doen en nu loopt de zaak ook zonder mij prima.’ Dat was ook de opzet. ‘Ik wil misbaar kunnen zijn. Ik wil het maximale uit mijn leven halen en het zou zonde zijn dat het bij één Spar zou blijven. Ik hou niet van stilzitten.’

Billboard bij de afslag van de A10

Openingstijden op billboardSeker is trots op de lange openingstijden. Zo trots, dat hij zelfs op een groot billboard adverteerde langs de snelweg A10 bij de afslag Sloterdijk. ‘Ik wilde dat iedereen op de hoogte zou zijn van onze openingstijden.’ Het gevolg was dat hij ook mensen van andere winkelformules in de winkel kreeg. ‘Die dachten: ‘Wauw, een Spar op de snelweg? Hoe kan dat? Welke winkel kan dit plaatsen.’ 

Reageer op dit artikel