artikel

Solide toekomst stenen winkel

Achtergrond Premium

Solide toekomst stenen winkel

Gaat online de stenen winkel definitief overvleugelen en welke revolutionaire innovaties binnen de retail staan ons nog te wachten? Twee punten die werden uitgediept tijdens de Provada (5-7 juni), de vastgoedbeurs in de Amsterdam RAI.

Supermarkten doen het heel erg goed. Dat was de algehele conclusie van een presentatie van Tjerk van Leusden van SuperVastgoed makelaardij op het zogenoemde retailplein van de Provada. Van Leusden toonde op de eerste dag van de vastgoedbeurs een stroom aan conclusies die volgens hem aantonen dat de stenen winkel een verre van gepasseerd station is. Onderstaand een opsomming van feitjes en meningen uit de mond van de vastgoedman.

De groei van het aantal supermarktmeters: ‘Op dit moment zijn er 4732 supermarkten in Nederland. In dertien jaar tijd is het aantal vierkante meters winkelvloeroppervlakte gegroeid van 3,4 naar 4,4 miljoen. Het gemiddelde winkelvloeroppervlak van een supermarkt is in die periode toegenomen van 768 vierkante meter naar 939 vierkante meter.’

Supermarkten zijn aan de winnende hand door innovaties: ‘Supermarkten beseffen dat het steeds meer gaat om eetmomenten. Niet het marktaandeel, maar het maagaandeel is belangrijk. Een goed voorbeeld is Jumbo Leidsche Rijn. En luister naar Wouter Kolk, die zegt dat Albert Heijn maaltijden gaat bezorgen. Let maar op, de bezorgde pizza’s van Albert Heijn zijn straks goedkoper dan die van Domino’s. Nog een voorbeeld van vergroting van het maagaandeel. Bonbons die per stuk gekocht kunnen worden in de nieuwe Albert Heijn in Hoofddorp. Dat gaat ten koste van de banketbakker. En kijk naar de innovatie bij het schap. De schapkaartjes in Hoofddorp zijn ‘next level’, het toont aan dat Albert Heijn zich voorbereidt op de uitrol van AH Tap To To.’

De weekomzet per winkel: ‘In het hoge segment, en dan denk ik aan formules als Albert Heijn en Jumbo, bedraagt de weekomzet €220.000. In het lage segment, de discounters, is dat €160.000. De winkels in het middensegment draaien gemiddeld €150.000. De omzet per m2 wvo bedraagt in het lage segment €173 en in het hoge segment €163.’

De huurprijzen voor supermarkten: ‘Huurprijzen zijn het hoogst in Noord-Holland, omdat Amsterdam het gemiddelde omhoog trekt én vanwege de felle concurrentiestrijd tussen familiebedrijven. Wie €100.000 per week draait, heeft het moeilijk. Vaak bedraagt alleen de huurprijs al €185.000. De lage segmenten voelen dus de pijn. De huur in absolute zin is het hoogst voor winkels in het hoogste segment, omdat daar het aanbod van dergelijke grote panden gering is.’

Parkeerplaatsen: ‘Gemiddeld heeft een supermarkt vandaag de dag 117 parkeerplaatsen. Winkels in het lage segment hebben er 131, supermarkten in het midden gemiddeld 101 en in het hoge segment 129. Lidl en Aldi pakken dus groots uit met parkeerplaatsen.’

De koers van Aldi: ‘Aldi is van de kelder op de zolder gesprongen. Zij gaan tegenwoordig in de winkels nog een stap verder dan Lidl, bijvoorbeeld in de presentatie van goederen in stellingen van echt hout. De koers van Aldi en Lidl gaat aan de onderkant ruimte bieden voor Action om nog meer te doen in food. Lidl gaat niet zo heel lekker op dit moment, we zien minder innovatie.’

Internationale ontwikkelingen: ‘Buiten de grenzen zie je formules nog grotere stappen maken. Kijk naar het Chinese e-commercebedrijf JD.com, zij komen met 500 kassaloze supermarkten voor de formule 7Fresh. Met winkelwagentjes die de klant volgen, de klant de slimste looproute laten zien en waar je met de winkelwagen ter plekke recepten kan uploaden. In Taiwan is men zelfs bezig met een 7-Eleven, waar zowel geen kassa’s als medewerkers zijn te vinden. De schappen worden gevuld van achter het schap. Bij Amazon to Go in Seattle hebben ze de omgekeerde wereld ervaren. Geen kassa’s meer om lange rijen te voorkomen, maar klanten die in de rij voor de winkel staan om naar binnen te mogen.’

Het doen van onderzoek naar ontwikkelingen binnen online: ‘De Rabobank schreef in een rapport in 2013 dat online in 2020 wel 20 procent van de omzet zou bepalen. Later werd zelfs een keer 25 procent geroepen. Waar is dat onderzoek? Ik kan het echt nergens meer vinden. Wij voeren een onderzoek uit met Strabo, specialist in vastgoedinformatie, en platform Supermarkt & Ruimte. Dat is een halfjaarlijks onderzoek onder 1500 consumenten, van wie we er 1000 online benaderen en 500 bellen. Waarom bellen? Online laten mensen zich positiever uit over online ontwikkelingen, dan wanneer je ze één op één spreekt. Die nuance wilden we in het onderzoek. Inmiddels hebben we zes metingen uitgevoerd, waarvan de laatste in maart 2018. Dus echt consequent marktonderzoek. Bij de laatste meting is er voor het eerst sprake van een duidelijke stijging van de online uitgaven. De online omzet is in één jaar tijd hard gegroeid met 60 procent. Dat is niet gek, want het aantal online aanbieders is sterk gestegen, waarbij Picnic op veel meer plaatsen beschikbaar is.’

Waarom online een marginaal verhaal blijft: ‘De online consumentenomzet, exclusief B2B, is gestegen van 0,8 procent in 2015 naar 2 procent in 2018. Het blijft dus een marginaal verhaal. Ik betwijfel of bijvoorbeeld Picnic een euro overhoudt aan zijn activiteiten. Het jaarlijkse volume is nog beperkt, circa €700 miljoen, iets minder dan de groei van de omzetten in de fysieke supermarkten in één jaar tijd. Waarom gaat online niet zo hard? Supermarkten vechten terug door innovaties op de winkelvloer. Ze zullen blijven proberen omzet van elders weg te halen. Dus nog meer focus op foodservice, b2b en mogelijk de bezorging van warme maaltijden.’

Reageer op dit artikel