artikel

Formuleprofiel: slimme zet om Euroborg  Foodmarkt te maken

Achtergrond

Jumbo Euroborg (Groningen) wordt de eerste Foodmarkt gerund door zelfstandig ondernemers.Het lijkt een slimme zet voor een winkel die in 2010 nog Supermarkt van het Jaar werd, maar daarna terugzakte. Het avontuurlijk winkelen, het grote assortiment, de keuze in consumptie ter plekke of later en ook het maaltijdenaanbod, het past bij stadspubliek dat overwegend jong is, niet ruim in de centen zit en vol in het moderne digitale leven staat.

Formuleprofiel: slimme zet om Euroborg  Foodmarkt te maken

Jong, digitaal, niet altijd de hoofdprijs in het inkomen, maar wel stads en dus avontuurlijk in keuzes en smaak, dat lijkt het profiel dat naar voren komt als het gaat om het verzorgingsgebied stad Groningen. Ondernemersduo Anrico Maat en Paul Papo opende de winkel bij het stadion van FC Groningen in 2006. Vorige week opende Euroborg als Foodmarkt, de eerste gerund door zelfstandig ondernemers, in dit geval Maat en Papo. Dat profiel van de klantenkring is ergens ook wel logisch voor een stad die van heinde en ver studenten trekt uit de omliggende provincie(s). ‘Jumbo Euroborg is toe aan een opknapbeurt en tegelijkertijd zien we een mooie doorontwikkeling van de Foodmarkt’, aldus Maat al eerder over de ombouwplannen. Maat was zelf ook nauw betrokken bij Jumbo Foodmarkt Leidsche Rijn, de eerste Foodmarkt waarin het La Place-concept volledig is geïntegreerd.

Voetbalstadion

Euroborg is een bijzonder project. Grotendeels moet de supermarkt op eigen kracht zijn klanten trekken, weggestopt als het ligt onder het voetbalstadion van FC Groningen. Het is een uitdagende locatie ook omdat de winkel ruim in de meters zit. Dat grote betonnen casco maakt sfeer creëren moeilijk. De feiten: volgens de supermarktpocket van Distrifood Dynamics spreken we hier van een locatie op 4000 vierkante meter met 17 kassa’s. In de oude opzet had de winkel moeite die meters ook echt op te vullen, waardoor er veel overtollige ruimte overbleef in de vorm van brede gangpaden en veel lucht. Alleen al om die reden lijkt de keuze voor de Foodmarktformule een betere oplossing. Foodmarkt in de kern uit drie werelden: het Foodcafé, de La Place Foodstraat en de eigenlijke Jumbo Foodwinkel. Die laatste heeft weer een duidelijke knip tussen vers en kw. Er ontstaan dus opgeteld vijf elementen, waarmee de ruimte sfeervoller en speels kan worden ingericht. De vernieuwing in interieur lijkt dus alleen maar een voordeel.

Ready-to-eat

Ook het aanbod van de Foodmarkt lijkt geschikt voor deze locatie: breed en diep in het supermarktgedeelte, ready-to-eat of meenemen in het Foodcafé-deel. Uitdagend wordt vooral in het begin van de week. Jumbo Foodmarkt, Leidsche Rijn, zet op dit moment de norm voor de Foodmarkten. Deze vestiging zit midden in het hart van een winkelgebied en is desondanks toch weekendwinkel. Jumbo Euroborg zal dat weekend-omzet-effect nog veel scherper ervaren. Overigens zal Jumbo zich niet doodstaren op het kopersprofiel Groningen. Het is al bekend dat Edward Koornneef Foodmarkt Naaldwijk wil openen. De opening van die winkel staat voor 2020 op het programma. Naaldwijk zal weer een totaal ander marktgebied zijn.

 

Zie ook: Fotoreportage Jumbo Foodmarkt Groningen

Reageer op dit artikel