artikel

Studentuitvinding uit Nederland op Sial Paris: groentepannenkoek

Achtergrond Premium

Studentuitvinding uit Nederland op Sial Paris: groentepannenkoek

Een pannenkoek met groentepoeder moet ertoe leiden dat kinderen meer groente gaan eten. De Nederlandse studenten-startup Panggies verdiende met het idee een plekje op foodvakbeurs Sial Paris, die volgende maand plaatsvindt.

Het begon met een opdracht om een fictief businessplan te maken voor een innovatief foodproduct. De reacties daarop waren dusdanig goed, dat de studenten in kwestie besloten hun idee daadwerkelijk tot uitvoering te brengen. ‘We wonnen met ons plan allerlei interne wedstrijdjes in de klas en op school’, vertelt Jorik Roodink. Hij is een van de zes studenten van Hogeschool Van Hall Larenstein in Velp die Panggies bedacht. ‘We zijn allemaal derdejaarsstudenten van de opleiding Food Technology’, legt hij uit. ‘Het is een Engelstalige opleiding, en ik ben de enige Nederlander in ons team. De anderen komen uit Duitsland, Polen, Indonesië, Myanmar en Mexico. De opleiding is in het buitenland heel populair omdat Nederland goed bekendstaat als het gaat om voedselopleidingen.’

Pannenkoek met groentepoeder

Het business plan dat in zulke goede aarde viel, betrof het product Panggies. Roodink: ‘Het idee voor Panggies ontstond vanuit de wetenschap dat kinderen te weinig groente eten. Vaak is dat omdat ze het niet lekker vinden.’ De studenten keken vervolgens hoe ze groenten konden toevoegen aan voedsel dat vrijwel alle kinderen wèl lekker vinden: pannenkoeken. De vraag was hoe je daar groenten aan kunt toevoegen. ‘We kwamen toen uit bij groentepoeder’, zegt Roodink. ‘Dat wordt tegenwoordig gezien als superfood. Het is hele geconcentreerde groente, waarbij de vezels en mineralen behouden blijven, net als een groot deel van de vitaminen.’ Na talloze soorten poeder en mengverhoudingen geprobeerd te hebben, kwam het Panggies-team op een blend met broccoli-, wortel- en spinaziepoeder dat aan pannenkoekenmix is toegevoegd. Het verklaart ook meteen de naam van het product: Panggies is een samenstelling van pancakes en veggies.

Sial Paris Panggies

‘In de winkelschappen komen’

Nadat het product ook buiten de hogeschool in de smaak en in de prijzen viel, verdienden de studenten een plekje op foodvakbeurs Sial Paris. Van 21 tot en met 25 oktober hebben zij een stand op de beurs waar het product gepitched kan worden. De deelname van Panggies is onderdeel van het nieuwe Sial-initiatief Future Lab. Roodink: ‘Ik hoop op veel feedback van bedrijven, we willen graag leren van mensen die er verstand van hebben.’ Het uiteindelijke doel is in de winkelschappen komen. ‘Natuurlijk proberen we dat. Het is erg leuk om zo’n product te ontwikkelen, het zou mooi zijn als we er een eigen bedrijf mee kunnen opzetten.’

Nieuw onderdeel Future Lab

De deelname van Panggies en vergelijkbare Europese startups aan Sial Paris hangt samen met een nieuw onderdeel dat de Sial-organisatie aan de beurs heeft toegevoegd, het Future Lab. Volgens directeur Nicolas Trentesaux gaat de aandacht van Sial al sinds de allereerste editie de aandacht uit naar innovatie van voedingsmiddelen, maar dat dit de komende editie nog een stap verder gaat.

Sial Paris

 

Panggies bij ‘rising startups’

In het Future Lab tonen Europese start-ups zich, is er aandacht voor mondiale studies en zijn er belevingsruimtes ‘voor een helder inzicht in de toekomstige ontwikkelingen van de sector’. Panggies neemt deel aan het onderdeel ‘#Sialrisingstartup’, waar veertig nieuwe Europese ondernemingen staan met oplossingen voor toekomstige voedingsmiddelen. ‘Deze start-ups zijn geselecteerd vanwege hun durf en inventiviteit en kunnen hier, in samenwerking met het Europese universitaire netwerk, nieuwe producten, diensten en verpakkingen onder de aandacht brengen van ondernemers, investeerders, potentiële klanten en de media’, verklaart Sial. Trentesaux: ‘Onze 54 jaar geschiedenis, alle ervaringen en succesverhalen van partners, exposanten en bezoekers onderstrepen de positie van Sial Paris als hét laboratorium voor voedingsmiddelen.’

Het succes van Alter’Native Food

Een ander nieuw onderdeel is Alter’Native Food, wat wordt gezien als een aparte beurs binnen de Sial. Volgens de beursorganisatie zijn de aandacht voor gezondheid en het eetplezier de drijvers achter het succes van alternatieve voeding. Sial haalt daarbij onderzoek van Kantar TNS aan, waaruit blijkt dat wereldwijd voor een derde van de consumenten de aanwezigheid van biologische ingrediënten invloed heeft op hun aankoopbeslissing.

Sial Paris

Conferenties en rondetafelgesprekken

Op Alter’Native Food zullen exposanten aanwezig zijn op het gebied van gezond eten en innovaties hiervoor. ‘Het is een unieke verzameling van ervaringen die we dit jaar voor het eerst via deze weg presenteren’, aldus Sial-directeur Nicolas Trentesaux. Gedurende de vijf beursdagen kunnen alle marktspelers binnen het segment terecht op een speciaal forum, waar diverse conferenties en rondetafelgesprekken worden gehouden over innovaties en mogelijkheden van alternatieve voeding. Het gaat daarbij bijvoorbeeld over superfoods, clean label, landbouw 2.0, duurzame ontwikkeling en dierenwelzijn.

Sial-directeur: branche haalt achterstand in

De foodbranche ontwikkelt zich momenteel razendsnel, constateert Sial-directeur Nicolas Trentesaux. Volgens de Fransman had de sector ook wel wat in te halen. ‘In tegenstelling tot andere sectoren is de voedingsmiddelendistributie de afgelopen dertig jaar nauwelijks veranderd’, zegt Trentesaux. ‘Momenteel ondergaat de sector juist een versnelde ontwikkeling. Nabijheid, diensten en hybridisatie zijn ongetwijfeld de belangrijkste kenmerken van deze revolutie. De wereldranglijst van grootste foodretailers is enorm in beweging de laatste jaren, met bijvoorbeeld de opkomst van Amazon.’

Sial-directeur Nicolas Trentesaux

Volgens Trentesaux vindt de ontwikkeling op elk gebied plaats, van winkelaanbod tot betaalmethode, en wereldwijd. ‘De hele planeet is betrokken bij de huidige ontwikkelingen. Een globalisering van de voedingsmiddelendistributie die des te sterker is naarmate geuren en smaken de wereld afreizen naar andere plekken. Neem bijvoorbeeld het internationale succes van de burger, van sushi of van Frans stokbrood.’ En Trentesaux denkt dat het proces nog verre van afgerond is. ‘Voorlopig zet dit fenomeen door, gedreven door de eetlust van consumenten, hongerig naar nieuwe producten.’

Foodhallen en Eataly

Volgens Trentesaux is met name nabijheid een essentiële waarde in de foodretailbranche van de toekomst. ‘Hoewel ik eerder zou spreken van een plezierige beleving. In feite staat de consument steeds dichterbij het product. Daar draait het om: het plezier overdragen dankzij dagelijkse producten. Een trend die een sterke weerklank vindt in de opkomst van foodhallen en concepten als Eataly.’

De Sial-directeur kijkt met veel interesse naar de ontwikkelingen zoals die momenteel plaatsvinden in China. ‘Dat land is momenteel de wereldleider in deze sector. China heeft qua innnovatie het stokje overgenomen van Calinfornië, dat aan de wieg stond van innovatie in de foodbranche. Wat de kracht is van het Chinese model? De enorme capaciteit om communicatievermogen en diensten te ontwikkelen én om de consument te binden.’ Trentesaux geeft als voorbeeld de mobiele app die een van China’s grootste supermarktketens ontwikkelde. ‘Een uitstekende app, met verschillende opties voor de gebruikers: online boodschappen doen en binnen een half uur thuis laten bezorgen, of een maaltijd bereid door een chef-kok, met door de klant gekozen ingrediënten. Of ter plekke producten kiezen en deze proeven in de cateringruimte van de supermarkt. Kortom, het regent mogelijkheden.’

Veel van die mogelijkheden zijn volgens Trentesaux terug te zien op Sial Paris, de grootste beurs binnen het aanbod van het Sial Network. ‘Sial Paris zou ik omschrijven als de allergrootste supermarkt voor de foodindustrie. Alle trend die op korte, middellange en lange termijn te ontdekken zijn in de winkelschappen, worden geïntroduceerd op de Sial. Waarom? Omdat wij een laboratorium voor ideeën vormen, voor alle professionals en met name voor de distributie.’

Reageer op dit artikel