artikel

Formuleprofiel: Boon baadt in luxe markt

Achtergrond

Formuleprofiel: Boon baadt in luxe markt

De luxe supermarkt Boon’s markt in Barendrecht bedient een welvarend marktgebied, met eigen slagerij en verse kant-en-klaarmaaltijden. Uit de Distrifood Dynamics data komt een winkel naar voren met oververtegenwoordiging in de welgestelde huishoudens met kinderen en gepensioneerden.

Die welstand van het marktgebied van deze Boon tekent de uitstraling van wat bij opening de 10e Boon’s Markt is. Het is de vraag of de voormalige MCD in Barendrecht nog een supermarkt is te noemen. Een luxe delicatessenzaak die ook kw verkoopt, zou wellicht een betere omschrijving zijn van de winkel, zo schrijft Distrifood in de reportage bij de opening van de winkel. Het vlees is van keurslagerskwaliteit, maar voor supermarktprijzen. De supermarkt werd na de verbouwing zo’n 400 meter groter en meet nu 1650 m2. De winkel concurreert in het directe marktgebied met een Albert Heijn, een Dirk en twee rijdende winkels. Iets verderop hebben de 8173 huishoudens in het directe verzorgingsgebied de keuze uit nog een AH, een Lidl en twee Jumbo’s.

Hoge opleiding in marktgebied Boon

Van de 8173 huishoudens hebben er 2371 een hogere opleiding genoten. Huishoudens met een lagere opleiding, 1981, zijn relatief ondervertegenwoordigd. 1283 huishoudens verdienen er twee keer modaal en 2595 zelfs meer dan twee keer modaal. Dat vertaalt zich in een sterk koopkrachtplaatje van 1702 huishoudens met een koopkrachtindex boven de 160. Nog eens 2344 huishoudens zitten op een index tussen 120 en 160. Het marktgebied kenmerkt zich dus door dit hoge bestedingsniveau. Het geeft de vestiging de ruimte om topkwaliteit versproducten te verkopen tegen flinke prijzen. ‘Ik koop aardig wat assortiment vreemd in, met name op versgebied, maar ook dure wijnen. Ik heb van Boon de opdracht gekregen om deze winkel te runnen alsof ik ondernemer ben. We hebben hier veel uitzonderingen ten opzichte van andere Boon’s Markt- en MCD-winkels’, aldus bedrijfsleider Martijn Bresser bij de opening.

Winkel heeft eigen stukken koe

Hele stukken koe hangen in de open slagerij en worden onder toeziend oog van de klanten gesneden. De Baren- drechtse Boon’s Markt heeft eigen koeien, speciaal voor de winkel geselecteerd. Bresser: ‘Met Kerst staat hier gemakkelijk een rij van 40, 50 mensen. En dat terwijl Barendrecht nog drie keurslagers heeft.’ Aanpalend aan de vleesafdeling is het nieuwste element binnen de Boon’s Markt-formule geplaatst: een counter waar verse kant-en-klaarmaaltijden ter plekke worden bereid. Het draagt bij aan de ambachtelijke uitstraling van de formule. Ook op deze afdeling is te zien dat de winkel in een welvarend marktgebied ligt: afhankelijk van het gewicht loopt de prijs van sommige (éénpersoons-)maaltijden op naar bedragen tussen de €7 en €8.

Brood belangrijk in winkel Boon

Naast vlees is brood een belangrijke categorie. In Barendrecht wordt gewerkt met brood van drie bakkers. In totaal zit er voor een slordige €2,9 miljoen brood en gebak in dit marktgebied, rekent Gfk uit. ‘Vers rood vlees’ is goed voor nog eens €1,6 miljoen. Wijn tekent voor €1,4 miljoen omzet, zo blijkt uit de database.

Lees ook: Formuleprofiel: slimme zet om Euroborg  Foodmarkt te maken

Distrifood Dynamics is dé online database met informatie over supermarkten in Nederland.

U krijgt inzicht in: Data op zowel winkel- als formuleniveau. Samenstelling en bestedingen van huishoudens binnen verzorgingsgebieden. Omzetpotentieel per categorie. Trends. (Ver)bouwplannen van supermarkten.

Distrifood Dynamics bespaart u niet alleen veel tijd en onnodig zoekwerk, het legt een goede basis voor het bereiken van een hogere omzet. Benieuwd wat Distrifood Dynamics voor u kan betekenen? Vraag een vrijblijvend demonstratie-account aan.

Meer informatie over Distrifood Dynamics»

Reageer op dit artikel