artikel

Jordi Wijbenga: droombaan bij Jumbo Foodmarkt

Achtergrond

Met zijn rol als Foodmanager bij de net geopende Jumbo Foodmarkt in Groningen komt voor de 30-jarige Jordi Wijbenga een droom uit. De ambitieuze Groninger voelt zich senang bij de meest noordelijke foodmarkt van het land, waar winkelen en horeca samenkomen.

Jordi Wijbenga: droombaan bij Jumbo Foodmarkt
Jordi Wijbenga

Jumbo Euroborg in Groningen is omgebouwd naar een Foodmarkt. De eerste Foodmarkt in het land die wordt aangestuurd door ondernemers. De winkel bij het stadion van FC Groningen werd in 2006 geopend door het ondernemersduo Anrico Maat en Paul Papo en is na een zes weken durende verbouwing nieuw leven ingeblazen. Een belangrijke rol in het concept is weggelegd voor Jordi Wijbenga, die samen met zijn collega Dennis van der Sluis verantwoordelijk is voor de dagelijkse gang van zaken. Grofweg: Jordi richt zich op ‘vers’, ‘keuken’ en ‘vloer’ en Dennis is verantwoordelijk voor ‘kassa’, ‘dkw’ en ‘e-commerce’.

Pizza’s door het dak

In het foodpaleis springen de centrale keuken bij de ingang en het verseiland in het oog. Pizza’s, sushi, kibbeling en smoothies vinden gretig aftrek. ‘De klantreacties zijn de eerste week geweldig’, zegt een trotse Jordi in het Foodcafé van de inmiddels vijfde Jumbo Foodmarkt van het land. ‘De vers bereide pizza’s zijn door het dak gegaan kan ik wel zeggen.’ Niet alleen daarmee, maar ook met het uitgebreide veganistische assortiment valt deze Foodmarkt écht op. Maar liefst drie meter diepvries, 2 meter gekoeld en 4 meter dkw, waaronder wijn en drop. Ook een gekoelde biercel is nieuw voor de klant. En in de keuken van de Foodmarkt staat de bedrijfsleider, die acht jaar verantwoordelijk was voor de La Place aan de Grote Markt in Groningen.

Duidelijke aanspreekpunten

De gedreven Jordi is in zijn element in dit foodparadijs en stuurt de eindverantwoordelijken op de diverse afdelingen binnen de formule aan. ‘Ze zijn op hun specifieke terrein verantwoordelijk voor alle aspecten. Ik spreek hen aan op wat er gebeurt. Wanneer er iets niet klopt of juist heel goed gaat, krijgen zij dat te horen. Op deze manier werk ik het liefst. Korte lijnen en duidelijke aanspreekpunten, zodat er geen ruis ontstaat.’ De Groninger houdt zich in zijn nieuwe functie ook bezig met heel praktische zaken als, waar leg je welke broodjes neer en waarom wordt een bepaald product alleen op dinsdag en donderdag geleverd, terwijl een extra dag nodig is. Dan onderneemt hij actie.

Een rol die de in het naburige Haren geboren Jordi zit als gegoten. Hij is bij de ondernemers Anrico Maat en Paul Papo begin vorig jaar binnengekomen na bemiddeling door het Amsterdamse wervings- en selectiebureau Foodmanagers, dat ook leidinggevenden in de horeca helpt met een nieuwe stap in hun carrière. Jordi raakte enthousiast en begon zijn avontuur bij de Foodmarkt City, in hartje Groningen. ‘Zeker nadat ik drie uur had gesproken met de ondernemers, waarmee ik snel op een lijn zat. Ik mocht meedenken over de invulling van het concept Foodmarkt City. Foodmanagers zocht specifiek iemand die weerwoord durft te geven aan het hoofdkantoor van Jumbo in Veghel. En dus ook duidelijk aan kan geven wat anders moet of wat niet werkt. Dat past wel bij mij,’ aldus Jordi die nu dus al doorgroeit. ‘Ik wist in welke fase de organisatie op dat moment zat en dat er door de groei meer kansen zouden komen voor mij.’

Niet bij een discounter

De ambitieuze Jordi (30) was op het moment van benadering in dienst van Ahold, waar hij op zijn 26e al voor de leeuwen werd geworpen als filiaalmanager van Albert Heijn Gouverneurplein in Den Haag, geen gemakkelijke winkel in een gebied met relatief veel criminaliteit. De goede prestaties van de gedreven manager vielen op in de branche, en dus ook bij Foodmanagers dat overal in het land zijn voelhoorns uitsteekt. Voordat het gesprek met eigenaar Ruud van der Leij daadwerkelijk plaatsvond stelde Jordi als voorwaarde dat hij sowieso niet bij een discounter wilde werken. ‘Dat past niet in mijn filosofie en dan heeft het geen zin om bij een recruiter te gaan zitten’, blikt de Groninger terug op de periode rond het eerste contact met het wervings- en selectiebureau uit Amsterdam.

Store manager

Ruud, die zelf in zijn jaren bij Super de Boer, C1000 en Marqt als supermarktmanager en operationeel manager de winkels naar een hoger niveau tilde, kon Jordi ervan overtuigen dat hij daar niet bang voor hoefde te zijn en de twee gingen het gesprek aan. Het bleek dus om een opdracht voor de Maripaan groep te gaan. Ruud zag in de aan de Rijksuniversiteit Groningen (International Business and Management) afgestuurde Jordi een geschikte kandidaat om als store manager te functioneren bij de nieuw te openen Jumbo City. Jordi: ‘Het gekke was dat slechts een klein groepje om me heen wist dat mijn vriendin en ik weer naar Groningen terug wilden verhuizen, om ons daar als jong gezin ons te vestigen.’ Door een bijzonder toeval, kwam Foodmanagers dat in dit geval te weten. In Sittard was Jordi in zijn puberjaren de buurjongen van de huidige directeur Formule & Format bij Jumbo: Ralph Bertrand. ‘Zo is het balletje gaan rollen’, zegt Jordi.

Na zijn start in Groningen heeft Ruud enkele keren contact met Jordi gezocht. ‘Om te weten hoe het me verging. En om te checken of hij de beloften en vooruitzichten goed had voorgespiegeld’, vertelt Jordi die in zijn contacten met Foodmanagers telkens feedback geeft. ‘Dat is voor Ruud ook heel belangrijk, zodat hij in staat blijft om telkens de goede match te maken en te weten wat er anno 2018 wordt gevraagd van een leidinggevende in deze branche. De inbedding van horeca op de winkelvloer is bijvoorbeeld inmiddels niet meer weg te denken, maar heeft grote gevolgen voor het winkelproces.’

Nieuwe energie

Jordi Wijbenga is in zijn functie als Foodmanager bij de Jumbo Foodmarkt op dit moment helemaal op zijn plek. Foodmanagers, dat voor opdrachtgevers altijd op zoek is naar geschikte storemanagers, restaurantmanagers, afdelingsmanagers, supermarktmanagers of regiomanagers weet ook dat deze Groninger niet tot zijn pensioen bij de Jumbo Foodmarkt zal blijven en ooit weer open staat voor andere uitdagingen, waar hij nieuwe energie uithaalt. Hij blijft in beeld bij het wervings-, selectie- én adviesbureau.

Op zoek naar een baan in Food?

Ben jij op zoek naar een baan in de Foodretail, Retail of Horeca en heb je enkele jaren ervaring als leidinggevende? Of kun je een frisse blik gebruiken bij het maken van een nieuwe stap in je carrière? Foodmanagers kijkt graag mee wat die nieuwe stap voor jou inhoudt. Benieuwd geworden? Neem contact op voor een kennismaking! Kijk op www.foodmanagers.nl voor meer informatie  of bel naar  020-33 79 429 voor het maken van een afspraak.

Dit artikel is gesponsord door Foodmanagers.

Reageer op dit artikel