artikel

Cérélia genomineerd voor Rising Stars in industributie-onderzoek

Achtergrond

Cérélia heeft in het jaarlijkse industributie-onderzoek de nominatie voor Rising Stars te pakken. Een nieuwe categorie, bedoeld voor de sterkst groeiende leveranciers. Voor de Sliedrechtse pannenkoekenfabriek een mooie waardering.

Cérélia genomineerd voor Rising Stars in industributie-onderzoek

Uit een grootschalig onderzoek van EFMI Business School blijkt dat Cérélia Nederland erg goed wordt gewaardeerd door de handel. Er is door onderzoeksbureau IRI voor de nieuwe categorie ‘Rising Stars’ in het industributie-onderzoek een ranking gemaakt van sterkst groeiende leveranciers over alle categorieën heen (exclusief vers), op basis van absolute omzetgroei in het afgelopen jaar. Een omzetgrens van minimaal 10 miljoen euro is gesteld en dit leidde tot een lijst van 20 leveranciers, waarvan er drie een nominatie hebben gekregen, waar onder Cérélia.

Alle competenties in huis

‘En hier zijn we erg blij mee’, reageert salesmanager Benelux Bart van den Berg. ‘Dit geeft ons alleen maar meer energie. Als relatief kleine speler willen we toch meespelen in de Champions League. Zo ervaren wij dat. We hebben alle competenties in huis, van category management tot supply chain.’

Cérélia opereert geheel autonoom

Cérélia is bekend van de pannenkoeken, poffertjes en sinds twee jaar ook koelvers pizzadeeg. De Nederlandse tak van het internationale concern met behalve een fabriek in Nederland ook fabrieken in Frankrijk, België, het Verenigd Koninkrijk, Canada en de VS, opereert geheel autonoom. ‘En dat is ook onze kracht’, vindt Patricia Tieman-von Harras, directeur marketing. ‘Voordeel van de overname twee jaar geleden is dat ons Franse moederbedrijf ervoor zorgt dat we ook grote stappen kunnen maken in pizzadeeg.’

JAN is de vooruitgeschoven pion bij Cérélia. De koelverse pannenkoeken en poffertjes van dit merk doen het goed bij gezinnen die snel een lekkere maaltijd op tafel willen zetten

JAN op Nederlandse markt

In 2010 heeft Cérélia, dat voornamelijk produceert voor private label, het merk JAN geïntroduceerd in de Nederlandse markt. En als het gaat om de verklaring voor de groei en de waardering in de branche zijn Van den Berg en Tieman-von Harras het er snel over eens. JAN (pannenkoeken, poffertjes en deegwaren) wordt in het interview regelmatig genoemd en stuwt de omzetten. ‘JAN is de vooruitgeschoven pion bij Cérélia. De koelverse pannenkoeken en poffertjes van dit merk doen het goed bij gezinnen die snel een lekkere maaltijd op tafel willen zetten. En dan is het altijd een feestje’, verklaart Tieman. ‘Met dit merk laten we de penetratie groeien, vooral omdat we meer pannenkoekmomenten toevoegen. De aandacht voor het merk kan overigens niet los gezien worden van onze private label strategie.’

Focus op families

Volgens Van den Berg is vooral dat tweesporenbeleid een belangrijke succesfactor. ‘In het convenience-schap richten wij ons op families. Het merk JAN is van een iets hoger prijsniveau en vormt de basis voor de groei. JAN staat in feite in dienst van de totale categorie. Bij ons gaan merk en private label hand in hand’, aldus Van den Berg.

Shoppergedrag nauwlettend volgen

Cérélia is in staat in te spelen op de diverse wensen van de verschillende Nederlandse supermarktketens en volgt het shoppergedrag nauwlettend. Jumbo bijvoorbeeld richt zich op gezinnen en Cérélia zorgt voor de bijbehorende tailormade acties. Bij Superunie speelt naast gezinnen ook ‘fun’ een wat grotere rol en daar wordt JAN prominent ingezet, terwijl bij Albert Heijn wat meer rekening wordt gehouden met de wensen van de wat kleinere huishoudens en ‘hippere’ ingrediënten als cranberry en spelt, die bijvoorbeeld in de American pancakes voorkomen.

Zoutverlaging en suikerreductie

In 2019 gaat het concern voor verdere groei ‘in de basis’ en komt bijvoorbeeld het pizzadeeg op nog meer plekken in het retaillandschap te liggen. ‘We gaan voor optimalisatie’, zegt Van den Berg. ‘Ook zetten we verdere stappen in zoutverlaging en suikerreductie bij onze producten. In het najaar van 2019 lanceren we nieuwe innovaties.’

Op 8 januari vindt in het Nationaal Militair Museum in Soest de uitreiking plaats van de verschillende industributie-trofeeën.

Dit artikel is gesponsord door Cérélia.

Reageer op dit artikel